Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
utombordarn

Trasiga tändstiftsgängor!!!

Rekommendera Poster

Lagen om all jävlighet har infunnit sig här i Jämtland......

Bytte impeller i min Johnson 70 hk idag,detta gick bra.Nu till det jävliga.Jag skulle kolla tänstiften,förra ägaren sade att dessa var bytta förra året.Men jag ville kolla endå!Kände när jag drog ur ena stiftet att det gick fruktansvärt tungt,lika med stift nummer två.Skulle tro att gängorna varit slitna så dom ev kört med kemisk metall el dylikt.Paj är dom.Har plockat av toppen nu ikväll,motorn är en 79:a.Det jag reflekterade över var att det inte finns tillstymmelse till vändkanter i fodren,detta bör väl betyda att motorn är rätt osliten??eller blir det inga vändkanter i en båtmotor??Hur som helst,går det att gänga i Helicoilgängor?måste man fodra toppen med stålhylsor eller håller det att gänga i bara Kelicoilinsattser??Förmodar att dessa insattser skall låsas med locktite.Tips mottages om detta.

mvh/utomboradarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sicket oflyt! min erfarenhet med Helicoil till T-Stift är inte något jag rekomenderar, har skjutet ut en hel del T-stift i Gokart motorer bla. sist det hände lämnade jag toppen till en motorrenoveringsfirma och problemet löst 4-ever, jag kunde även byta stift flera gånger efter utan att den nya insatsen lossnade.

Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här. Gillar inte HeliCoil till tändstiftsgängorna. Men lämna till en motorrenoverare så blir det som nytt igen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är gängorna åtgärdade,vart insatsgängor.Tror bilmekken hade Dessa timesert.Betalade 100kr/hålet=300kr.Motorn påhängd samt provkörd med spolmuff.Så nu väntar sjösättning!!dock skall det ju bli nästan minusgrader här uppe.

mvh/utombordaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...