Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
EkbergD

måla plywood, gammal militärbåt

Rekommendera Poster

Hej !

Jag har en gammal Bogserbåt 1 militärbåt som är byggd i plywood.

Plastad under vattenlinjen men inte över.

den målades om med grön militärfärg för ett par år sen eftersom den inte hade varit omålad sedan tidigt 70-tal kanske tillochmed 50-tal och hade torrsprickor i färgen. Problemet är att det nu blir vattenbubblor i färgen. Förra året slipades den om och målades med trå/stål primer från jula och sen på med militärfärgen igen.

http://www.jula.se/EsaImages/item/master/550113_d.jpg

Militärfärgen är den riktiga färgen som militären använder nu, vet inte vad den består av.

Efter att den har legat i under förra sommaren händer samma sak igen. Trycker man på bubblorna så sprutar det bokstavligen vatten, sen så kan man dra av färgen i stora flagor för hand och det är synligt fuktigt under färge.

Skrovet består även av plast och metallplåtar, målade på samma sätt och det funkar utan problem.

insidan av skrovet är även den målad ned militärfärgen och samma problem uppenbarar síg på vissa ställen.

Trät är friskt i övrigt.

plywooden har en gång i tiden behandlats med blymönja men det är nu bortslipat från skrovet.

Nu förstår ni säkert att jag vill slippa att detta upprepar sig efter sommarn som kommer.  Hur skall jag göra? båten är trären nu. Givetvis så skulle jag vilja att den blir grön igen, men det måste hålla.

Bild på båten som den ser ut nu finns i mitt fotoalbum

/Dan

Senast ändrad av EkbergD | 12 maj 2008 | 22:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Behandla plywooden med epoxy så att den inte kan suga åt sig vatten. (Då måste plywooden vara riktigt torr!!)

Det låter som om färgen inte fäster på underlaget och att den inte är fukttät. Det behövs antagligen någon tät primer som du får börja med närmast trät.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej  tack för svar.

Skall jag ha en primer innan epoxy? isåfall vilken primer passar, julas går ju bort.

Kan man stryka på epoxy utan att använda väv, blir knöligt att få dit väven runt plåtarna m.m.

Hur skalll jag göra med insidan av skrovet, måste jag göra samma sak där? det är samma färg och primer där nu.

MVH

/Dan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Du kan lacka/impregnera med oförtjockad epoxy (det ska/borde inte krävas någon primer under då, epoxin är primern... ). Och det behövs ingen glasfiberväv - även om det säkert blir starkare om kostar på en epoxiinbakning med armering av båten. 

Dyrt blir det med epoxy, men kanske värt det för att slippa besväret med blåsor och släpp. 

Det kan kanske vara knepigt att få epoxyn att fästa om trät är oljat eller så. Men det finns ju epoxityper som ska klarar lite fett. T.ex. lignu. Men jag vet inte hur det fugerar ihop med andra färger/epoxylimer. Jag vet dock att det går att fernissa/lacka på lignubehandlat trä.

Prata med någon epoxileverantör eller någon expert (till skillnad från mig) så kan du säkert få mycket bra och exakta råd om hur du borde göra.

Senast ändrad av Pierina | 14 maj 2008 | 13:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då blir det epoxy.

Hade kört med väv också om det hade varit enklare, nu är det ju plåtar, räcken och sånt ivägen.

En kompis har epoxy, med tillhörhande härdare ocj lösningsmedel liggande, hoppas bara att det inte är för gammalt. har väl blitt stående 2-3 år kanske. blir sånt för gammalt?

kan jag låta insidan vara som det är så länge ?

Har tillgång till en fuktmätare, finns det nån gräns där man kan säg att trät är torrt nog?

Mycket frågor men jag är mycket tacksam för svaren jag fått, vill ju som sagt bli av med problemet.

/Dan  

Senast ändrad av EkbergD | 14 maj 2008 | 22:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul båt fattar att du vill behålla den i orgian skick =)

Föresten var hottarman sådanna båtar?? Skulle kunna tänka mig ha en sådan själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hittade denna på blocket i orört skick. fast vi fick ju åka till Norrland för att hämta den, finns utanför Göteborg nu.

Så det är väll bara att söka på nätet, eller vänta 1-2 år tills vi säljer våranGlad.

/Dan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...