gilla 0 Postad 12 Maj , 2008 Är intresserad av att få tag på riktig diesel. Den som sälj som miljödiesel håller inte måttet. Det blir tillväxt i tankarna. Kan men få bunkera diesel om man åker till Åland? Det vore bra om det fungerade. Är mer intresserad av kvaliten än priset, går det att få tag på riktigt bränsle utan att bryta mot lagen och iså fall hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 Maj , 2008 Man tankar på t ex Shells sjömackar. Enkelt. Jag pratade någon kille på Shell förra året när det här var på tapeten. Det verkar som att det är upp till mackägaren vad han beställer, åtminstone i storstadsområdena. En del dieseldepåer ut i landet har inte plats för så många varianter. Alla Shells mackar runt Stockholm som jag använde förra året sa sig ha ren diesel. Övriga mackar visste inte ens vad jag frågade om.... .-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan65 0 Postad 13 Maj , 2008 I Höstas när jag tankade upp båten innan upptagningen så frågade mackägaren mig om det var för vinterförvaring. Då jag sa att det var så gav han mig en diesel med rätt kvalitet. Så visst finns det mackägare som vet skillnaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 13 Maj , 2008 Jag har ett förslag efter att ha varit i kontakt med flera oljebolag. Vi alla som är intresserade att tanka riktig diesel skicka ett mail till de oljebolags tankställe där du är och dit du ska och fråga vilka mackar som har icke miljödiesel. De bolag jag kontaktade sa att det saknas efterfrågan. Därför ju fler som mailar och frågar efter icke miljödiesel visar ju att det finns efterfrågan och folk som är rädda om sin båt. Fråga efter riktig diesel varj gång ni tankar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 13 Maj , 2008 Just mailat Shells kundtjänst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fnulip 0 Postad 13 Maj , 2008 Hej. På Åland får du köpa diesel i sågottsom alla mackar som ligger vid sjön. Finns oftast bara en sort numera och det är riktig diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Maj , 2008 Skickade följande till Shells kundtjänst:Hej! Jag är en av landets bekymrade båtägare som försöker följa debatten om RME-diesel. Jag vill bara försäkra mig om att det även denna säsong går att köpa riktig diesel utan fuktkänsliga tillsatser. Förra säsongen var Shells sjömackar de enda som hade diesel utan RME. Så det blev enbart tankning på Shell säsongen 2007. Kommer det att fortsätta så? (Övriga leverantörer förstod inte ens frågan. Att kunna erbjuda rätt sorts bränsle är ju en klar konkurrensfördel för Shell... ) Och fick två svar Svar 1:Hej, Anders! All diesel på våra sjömackar (B0) är fri från RME, så du kan med gott samvete tanka hos oss även denna säsong. Mvh/ Louisha Grundström CSP Mainline Svar 2:Hej! Vi har valt att tills vidare, på våra marinor, avstå från FAME inblandad diesel. Kraven på oljebolagen att öka användningen av förnyelsebara komponenter fortsätter varför det är angeläget redan nu att se över sitt bränslesystem och sin bränslehantering för att i framtiden på ett säkert sätt kunna använda bränslen med förnyelsebara komponenter. Jag bifogar en kopia på en folder som berör aktuella frågor kring bränslen för båtar. Regards/Hälsningar Börje Kronström Fuels Technical Support / HSSEQ Har någon sett någon kommentar från övriga leverantörer? Shells mackar ligger bra till för mig så jag håller mig nog till dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Maj , 2008 Som sagt, någon mer som kollat med sin favoritleverantör? /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gilla 0 Postad 15 Maj , 2008 Tack för svaren skall kontakta Preem om kvaliten på diesel. Återkommer med vad dom svarar. Trevlig båtsommar Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffe70 0 Postad 16 Maj , 2008 Det här var en aspekt på tankandet som jag aldrig tänkt på. Orolig som jag nu blev undrar jag om någon, på rak arm, kommer ihåg vad sjömackarna vid Marsstrand är av för model Jag får för mig att det är shell. Är det bara önsketänkande? EDIT: Glöm frågan. Jag har kollat själv och inte fan var det shell. Verkar knappt finnas några på västkusten. Det blir till att plocka fram jeepdunkarna Senast ändrad av Uffe70 | 16 maj 2008 | 10:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 Maj , 2008 Som sagt, jeepdunkar, eller ring och prata med dom! Sist jag kollade så var fortfarande sjömackar en kommersiell marknad, dvs de vill sälja vad folk vill ha. Tipsa dom om vad Shell har sagt... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 16 Maj , 2008 Verkar jobbigt att åka till shell sjömack med jeepdunk för att få rätt diesel. Det går ju inte att åka till en vanlig bilmack eftersom shell skriver att de INTE har tillsatserna på sjömackarn. Jag har fått för mig att de flesta leverantörerna har sagt samma sak, men det vet jag inte. I så fall skulle det mest drabba de som tar dunk från landmack och inte vi som endast tankar på sjömack. Sedan är ju frågan om de alltid har koll vilken blandning det är på stationen när det inte finns någon märkning om det är RME i eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sando 11 Postad 19 Maj , 2008 Så här svarar Statoil: Statoil levererar Biodiesel 5 till sjöstationerna, dvs diesel med inblanding av 5% FAME. Om du inför hösten vidtar de åtgärder som beskrivs i bifogad fil http://www.spi.se/fprw/files/Bränslen för motorer på sjön 2007.pdf är risken mycket mycket liten att du ska få problem med din båtmotor då du tankar biodiesel. Med andra ord: Shell-Statoil 1-0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Maj , 2008 Efter två stopp på en säsong litar jag inte på att dieseln kommer som den ska rinnande i rören utan klumpvis. Att suga upp klumparna ett par gånger per säsong får man leva med tills alla mackar har fått ordning på såsen. Mitt tips är att ordna en evakuering av tankarna på lägsta punkt eller öka upp ledningsdiametern från tanken till grovfiltret som lättare sväljer de förtretliga slemormarna och klumpdieseln. Båda stoppen satt i inloppet från tanken till första filtret (vattenavskiljaren/grovfiltret). Att sakerna försämras just under vintern litar jag inte på då ett av stoppen hände på hösten och jag skulle gissa att klumparna växer till sig snabbare i högre temperatur som de flesta biologiska förlopp brukar göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Maj , 2008 Jag tror att de flesta leverantörer av FAME diesel hänvisar till den den här broshyren, länk: www(punkt)spi(punkt)se/fprw/files/Br(procent)E4nslen(procent)20f(procent)F6r(procent)20motorer(procent)20p(procent)E5(procent)20sj(procent)F6n(procent)202007.pdf Ursäkta utseendet, länkningen till externa sidor fungerar inte just nu. Kopiera till texten till anteckningar och byt ut (procent) mot procent-tecken och (punkt) mot punkt. Klistra in in webbläsaren. (Livet är ju enklare om man undviker mellanslag och svenska tecken i filnamn.) Citat: FAME är en produkt som är biologisk lätt nedbrytbar och därmed också lättare tillgänglig för mikroorganismer. Inblandning av FAME innebär att tanken inför vintern bör tömmas och förvaras tom. Lagringstiden för dieselbränsle med FAME bör inte vara längre än 1 år. Eller tanka på Shells sjömackar. Senast ändrad av Anders_St | 19 maj 2008 | 14:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrbeijar 0 Postad 20 Maj , 2008 Hej För allas information så är svensk diesel MK1 energifattigare än Europadiesel EN590. Dieseln på Åland är EN590 och den som är utan trafikskatt heter brännolja. Med denna diesel så får du ca 10% högre toppfatr och bätre kraft då du ska ta upp båten i plan. Jag ställde så sent som 23 april en fråga till Preem rafinaderier om skillnaden i energi och om det går att beställa Europadiesel i Sverige. De har ännu inte besvarat min fråga. //Mikael Ps. Jag tankar i Finland och då beställer jag motorbrännolja från tankbil och sparar ca 2.50kr/liter jämfört med pris på macken, priset idag tisdag är 9,50 skr/l Ds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tropic_7800 0 Postad 20 Maj , 2008 Beställ villaolja, eldningsolja, brännolja till villa det är ju som den gamla dieseln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 20 Maj , 2008 Vrider tråden lite och hoppas det är ok. Någon som vet vad syntetisk diesel är? Läste att en kommun köpt dieselbilar som skulle tankas på syntetisk diesel av miljöskäl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 Maj , 2008 Paradiesel Paradiesel är ett ultrarent och luktfritt paraffinbränsle som kan köras i vanliga dieselmotorer. Det är även fullt blandbart med vanlig diesel mk1. Paradiesel består till övervägande del av syntetisk diesel som tillverkas från naturgas (s k GTL diesel), men som inom 10 år tillverkas från förnybar råvara (s k BTL diesel). Genom att köra på Paradiesel minskar samtliga utsläpp jämfört med vanlig diesel. Bränslet uppfyller både den europeiska dieselstandarden EN 590 och den amerikanska standarden ASTM D975. Fast naturgas är väl inte en förnyelsebar resurs? Länk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Racergenius 0 Postad 20 Maj , 2008 Så här skriver dom på Statoils hemsida angående varför vi har MK 1 Diesel i Sverige. När den svenska MK1-dieseln introducerades 1991 fick den en avancerad kravspecifikation med bl.a. en svavelhalt som var endast en hundradel (1/100) jämfört med dåvarande standardkvalitet i Europa. Idag är övriga Europa i kapp med den svavelfria europadieselkvaliteten. Enligt EU:s regler får miljövänlig diesel ges en förmånligare beskattning än annan diesel. Svavelfri europadiesel skattas idag i Sverige på samma sätt som svavelhaltig diesel vilket betyder att varje liter beskattas med 56,7 öre mer än MK1. Statoil skriver ganska mycket om det på deras hemsida. http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=Foretag&state=Foretag_dynamic&viewid=1914198 Senast ändrad av Racergenius | 20 maj 2008 | 15:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gilla 0 Postad 20 Maj , 2008 Hej det var ganska mycket om diesel... Jag tror jag försöker med Shell framöver, samt håller koll på bunkerdiesel, det är väl lagligt att ha i tanken? Kan tanka på Fjäderholmen dom har tre skatteklasser en för bunker ( skall ha rederi får att få skattefritt) Den andra är fullskattediesel=ofärgad, Sen har dom en mellanklass som är förmodligen samma som bunker men dom lägger på skatter och moms förmodar jag. Den sistanämnda är den jag suktar efter.....riktigdiesel. Det vore bra om man kan köpa en eller två kubik att ha framöver i sommar. Trevlig båtsommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 Maj , 2008 RME diesel har en väldigt tydlig gul (raps-gul) färg. Men rätt, det är ingen ide att åka till någon landbaserad mack. Där finns det bara RME-diesel. Vilket det ska göra!! RME diesel är ju perfekt i lastbilar och bilar som faktiskt kör upp innehållet tämligen raskt. Det är ett bra sätt att skifta över till mer förnyelsebar energi. Frågan är vad det blir för rubriker i Expressen om döds-båtbränslet när den första barnfamiljen krossas mot klipporna efter stopp i bränslesystemet på fel ställe. Det tar väl ett år eller två innan det händer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sando 11 Postad 21 Maj , 2008 Då har jag fått nya bud från Statoil: Hej Gunnar, Jag har tyvärr gett dig felaktiga uppgifter tidigare. Statoil säljer ren MK1 diesel på sjöstationerna, dvs diesel utan inbladning av FAME. Hoppas att du kommer att fortsätta vara kund hos oss! MVH Sofia Sjöström Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Maj , 2008 Minsann. Har Statoils marknadsavdelning råkat läsa på MG?? :-) Det var Statoil och Shell som tydligen gör en säkerhetsinsats. Nyfiken om någon orkar fråga övriga leverantörer, t ex sin egen favoritmacks märke? Som sagt, det som efterfrågas är ju det som kommer att säljas. Men miljön, då? Tja, om man ökar inblandningen lite i den övriga diesel som körs upp i Sverige på land (till 5.2 - 5.5%?) så lär det jämna ut sig med råge. Det finns risker tillräckligt på sjön, varför öka risken för ett potentiellt dödsfarligt motorstopp ens obetydligt? Om det är enkelt att undvika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sando 11 Postad 23 Maj , 2008 Och så här lyder svaret från OKQ8: OKQ8 har i dagsläget endast en renodlad sjömack - på Möja - som har 100 % fossil diesel. Alla andra mackar är landbaserade med möjlighet att tanka båten på sjösidan och alla dessa har ordinarie diesel med 5 % FAME i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffe70 0 Postad 23 Maj , 2008 Sicken skit. Här rände jag iväg till en Shell-tapp på landbacken och fyllde jeepdunken. Nåja, det var bara 20 liter och dom lär väl gå åt ganska snart. Sedan får det bli sjötappar för min del. Helst shell eller statoil ntar jag även om man nog kan misstänka att de andra firmorna tänker likadant och inte hivar i RME i sjödieseln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 Maj , 2008 Så. Summering: Shell - inga problem, separat ren båtdiesel i sjömackarna. Statoil - inga problem, samma där. Preem - inga problem, samma där. (Edit efter svaret nedan.) OKQ8 - problem, kombinerade land-sjömackar med enbart RME diesel. Utom Möja. Någon mer som orkat kolla mera med sin favoritleverantör? Bara Uno-X kvar när jag kollar den klistrade listan över sjömackar. Senast ändrad av Anders_St | 28 maj 2008 | 12:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sando 11 Postad 28 Maj , 2008 Nu har även Preem behagat svara: Tack för ditt mail. På våra båtstationer har dieseln inte någon inblandning av FAME. Ha en trevlig dag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lamren 0 Postad 29 Oktober , 2011 Hej, Jag vet också att Shells sjömackar inte har FAME inblandning. Vill man vara bombsäker på att inte få in FAME (RME) i sin båtdieseltank kan man först hälla upp en skvätt i en klar glasburk. Ser det ut som vatten (kan vara ytterst svagt gul) så tankar man, ser den ut som urin då avstår man. Är den klart grön har man att göra med för motorn och tanken helt OK diesel utan FAME, men olaglig för vanligt folk. Vänstra burken innehåller diesel från en av Shells sjömackar, den högra diesel från en av Statoils bilmackar. Båda från oktober -11. Hälsningar, Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 30 Oktober , 2011 Här i Uppsala (Sveriges 4e stad) finns ingen sjömack så vi får åka med dunkar till mackarna och köpa soppa. Då blir det FAME-inblandning tyvärr. MEN: vi har hittat en leverantör som säljer en disel gjord på naturgas som inte orsakar beväxtning. Brandförsvaret i staden vägrat att köra på något annat tex - och vi med. Det heter EcoPar och borde gå att få tag i på andra orter också. Det är ju inte svar på frågan i tråden men ett litet tips för er som också måste dunka soppa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser