Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
CalleN

Byta oljor mitt under säsongen...?

Rekommendera Poster

Förra året hade min olja i drevet och motorn blivit helt svarta redan efter halva säsongen, jag kör många distans per säsong så det beror säkerligen på det och inte att det skulle vara något fel på grejorn. Drev och motor är från -02.

Så nu till min fråga, ska jag byta olja när jag märker att den börjar bli dålig? Och hur byter man drevolja när båten ligger i vattnet, jag har en påfyllningsbehållare inne på motorn. Kan jag suga upp oljan innifrån kanske?

Bifogar bild på behållaren...

post-23830-1394235471,7865_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motoroljan behöver du inte oroa dig för.  Men att drevoljan är svart?  Hmmm...  Drevets påfyllningsbehållare är ingen påfyllningsbehållare utan en kontrollbehållare skulle man kunna säga.  Där ser man om något är på tok och man kan iofs fylla på.  Men minskar det där så beror det ju på något som är fel.  Men tyvärr såkan man inte byta oljan där, här har ni något att bita i alla ni som vill uppfinna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menar du med drevoljan? Slits inte den som andra oljor och blir svart efter ett tag, eller kan det vara något fel med mitt drev? I så fall vad kan det tänkas vara...

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Att en olja blir svart är helt normalt om den finns i en förbränningsmotor (speciellt diesel), annars inte. Det svarta är sotpartiklar som oljan SKALL ta upp från motorn, om oljan aldrig blir svart så har Du förmodligen en dålig olja. Så detta att den är svart är alltså bra och behöver inte betyda att Du måste byta olja oftare! Många kallstarter och ev körning med för kall motor genererar att oljan snabbare blir svart då förbränningen inte är optimal

Annan olja t.ex i drevet skall inte bli nämnvärt svart, där förekommer (förhoppningsvis Tungan) inte någon förbränning, det vanligaste felet i drev är väl vatteninträngning och då blir oljan gråvit!

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang drevoljan, så skall den inte bli svart om drevet inte går varmt? att likna vid växellådan på bilen, den oljan behåller den transparenta färgen.

// Jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...