elfanomad 8 Postad 9 Juni , 2011 Just det...mjukvaran måste fixas. Tack för tipset Mange. Det blir nog en beställning från USA eftersom adapterkablaget (CAN cable) och flödesgivaren kostar $170 drygt 1200 kronor. Polaren ska till USA i juli så han får ta med grejerna hem i väskan:-) Såg vad flödesgivaren kostade i sverige...1995 kronor. Hua vad dyrt. Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsG 0 Postad 5 Oktober , 2011 Hur uppgraderar jag mjukvaran till Garmin 525? Är det via ett SD kort? Hur skaffar jag i så fall ett sådant? Och hur lägger jag in uppgifterna på det? Det finns väl någon mjukvara att hitta på Garmins hemsida? /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricke66 0 Postad 6 Oktober , 2011 Ja använd ett helt vanligt SD kort som säljs lite överallt. Hämta sedan mjukvaran på http://www8.garmin.com/support/software/marine.html Jag har för mig att du stänger av GPSen och stoppar i SD kortet med den nedladdade mjukvaran. När du sedan startar GPSen får du en fråga om du vill ladda ny SW, vilket du accepterar. Det tog någon minut sedan var det klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsG 0 Postad 6 Oktober , 2011 tack, Jag hittade ytterligare trådar på samma ämne och ska försöka så. /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 22 Juli , 2012 Bilden på kopplingschemat borde fanimig GARMIN ta till sig och peta in i manualen. Har hållit på och koppla in min GFS10 via CANet till 525 i flera dagar utan att det gått särdeles bra...hittar så till sist den här bilden och ser att det finns en jordkabel som inte kopplats rätt...och det syns inte riktigttydligt på de två separata kopplingsscheman som finns i Garmins manualer... TACK Maringuiden och till tottes! Nu ska vi bara se vad V8an drar sen lär man väl klippa kablarna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scand_7100 1 Postad 25 Juli , 2012 Hej, Jag har installerat en GFS-10 till min 720S nu, men kan inte se något flöde. Skall verkligen den bruna kabeln jordas - är det inte den svarta? Fick helt nya SW-uppdateringar när jag köpte GPS:en (Maj/Juni 2012), så det borde inte vara det som är problemet. När jag går in och söker efter NMEA-2000-enheter på GPS:en, så hittar jag inget. Ekolodet fungerar (separat kabel in till GPS:en), men mitt enda tillbehör (flödesmätaren) hittas alltså inte! Vad kan jag göra för att få igång det? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 25 Juli , 2012 Hej, det är några år sedan jag koppla in min GFS, men jag har ett svagt minne av samma problem. Jag tror att man måste gå in på GPS:n ( jag har en 525s) och tala om att ett viss tillbehör finns. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 26 Juli , 2012 Glöm inte att du måste öppna alla portar i plottern... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scand_7100 1 Postad 26 Juli , 2012 Tack, Känns som att det är vad som behöver göras. Hur öppnar man upp portarna? Har varit inne i vinterns, men hittar inte rätt. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scand_7100 1 Postad 28 Juli , 2012 Hej, Läste i instruktionerna att den bruna kabeln skall jordas om man inte kopplar in mätaren mot någon nivåsensor eller tankmätare och eftersom jag inte gjort någon sådan inkoppling, så jordade jag den bruna kabeln. Kan det vara något sånt som är fel? Skall svart och brun kabel jordas? NMEA-2000-kopplingen skall inte vara något problem. Jag har satt GFS-10 i mitten av NMEA-2000-stammen och anslutit termineringar i båda ändar. Kanske är så att jag måste öppna upp GPS:en (mjukvarumässigt), men hur gör jag isf detta? Hittar ingen information i manualerna. Tacksam för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scand_7100 1 Postad 13 Augusti , 2012 Lite återkoppling: Man skall jorda både brun & svart/vit kabel för att det skall fungera. Vill man sedan visa t.ex liter/distans, så måste man välja anpassad inställning på sidan 53 enligt manualen nedan: http://www8.garmin.com/manuals/GPSMAP720_SVAnvandarhandbok.pdf Hoppas ni haft en bra sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mathed 0 Postad 16 Augusti , 2012 Har också precis installerat en GFS10 tillsammans med min 520S, gick väldigt smärtfritt, en del kopplande är det ju men när alla sladdar var på plats så hittade navigatorn brsänsleflödesmätaren direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 16 Augusti , 2012 Grattis ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 30 Mars , 2013 Installerade en GFS-10 idag i båten tillsammans med en Garmin 420 via CAN.. Senaste uppdateringen också. Hmm hur vet man att det fungerar på land tro? skall den komma upp i CAN listan som en enhet? Jag har ju alla menyer om bränsleförbrukning i kartläget osv längst ner på skämen. Ser ut som det fungerar? Men den poppar då inte upp i listade eneheter på CAN.Busen.När jag tittar under konfiguration. Kanske den inte skall göra det? Tycker jag kopplat rätt enligt ritningarna. Men jag är ändå osäker om det verkligen fungerar då den inte listas som en enhet under konfiguration-canlista. Hur öppnar man alla portar, som någon pratat om tidigare i plottern? Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 30 Mars , 2013 En liten fråga. Skall bränslegivren listas under CAN enheter? Har kopplat in enligt konstens regler. Men den står inte listad under konfiguraktion-kommunikation-caneneheter. där är helt tomt. Angligen fungerar det inte alltså? Eller? Kopplat till en Garmin 420 via CAN. Senaste mjukvaran installerad. Jag har menyer om bränsleförbrukning och kan konfigurera bränsletanks liter osv. Men jag köpte hela allt begagnat, så de kan vara gamla uppgifter. Tror han hade kopplat det via en NME200 nätverk. Men nu kör jag ju vi CAN nät. Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 31 Mars , 2013 Sådära. Gjorde om alla kopplingar, och då fann jag GFS-10 i CAN listan. Så allt verkar fungera nu. Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 6 Juni , 2014 Nu efter några år har jag skaffat en gfs 10. Enhet 521 , 6m droppkabel till T aanslutning som fäster i nästa T anslutning som förbinder med gfs 10. Men jag hittar inte enheten , ska man in under nmea 2000 menyerna och ändra ngt? Ska jag sätta ström på det andra kablaget som går ut från gfs 10? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callekalmar 2 Postad 7 Juni , 2014 Jag har precis installerat en GFS 10 till min 526s. Jag märker att gfs 10 har problem med att läsa av min bränsleförbrukning under 10 knop. Den vobblar ifrån att inte visa någon förbrukning alls till att sedan visa någon liter per timme. Totala bränslemängden i tanken sjönk en halvliter efter en liten runda men dagen efter så visade gps'en full tank igen. Min motor är en Mercury 50 hk 4-takt årsm -99 och när jag kör i 25 knop så visar mätaren att den drar 0,4L /km har in räknat om i nm än. Mina funderingar till att det kan strula är ifall jag underskrider minsta mängden bensin som bränslesensorn klarar av att hantera. Den minsta mängden bränsle som sensorn kan hantrera ska enligt instruktionerna vara 7,5L/h. Så om båten drar under 7,5 liter /timme så fungerar inte sensorn korrekt? Jag tycker att min motor borde dricka mer än så. många ord, många tankar, någon som har tips? Garmin supporten är trevliga men totalt inkompetenta ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callekalmar 2 Postad 7 Juni , 2014 Nu efter några år har jag skaffat en gfs 10. Enhet 521 , 6m droppkabel till T aanslutning som fäster i nästa T anslutning som förbinder med gfs 10. Men jag hittar inte enheten , ska man in under nmea 2000 menyerna och ändra ngt? Ska jag sätta ström på det andra kablaget som går ut från gfs 10? Din 521 ska hitta sensorn automatiskt. Du ska koppla in strömmen till sensorn och ifall du inte har en nivågivare i tanken så ska den bruna kabeln jordas med den svart/vita. I kartongen till din gfs 10 ska det ligga ett minneskort med uppdateringar till din plotter. Sätt i minneskortet och starta sedan uppdatera så ska du se att det fungerar. För mig gick det bra så långt i alla fall.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 7 Juni , 2014 (redigerade) Trodde att kortet bara var vanlig uppdatering. Tydligen har den med gfs 10 att göra då. Men behöver man den gula nmea 2000 strömkabeln eller klara man sej med ett T till plottern och ett T till gfs 10.? Jag tänker som så att plottern är ju strömsatt och den borde ju klara att driva gfs 10 , om inte så strömsätter man ju gfs 10 oxå. Så man borde ju slippa köpa den gula nmea 2000 / strömkabeln. Trodde att kortet bara var vanlig uppdatering. Tydligen har den med gfs 10 att göra då. Men behöver man den gula nmea 2000 strömkabeln eller klara man sej med ett T till plottern och ett T till gfs 10.? Jag tänker som så att plottern är ju strömsatt och den borde ju klara att driva gfs 10 , om inte så strömsätter man ju gfs 10 oxå. Så man borde ju slippa köpa den gula nmea 2000 / strömkabeln. Har du en 521 "21 serie" oxå? I menyn , kommunikation eller konfiguration så kan man ju in o välja nmea standard och nmea highspeed. Samt välja enheter om plottern hittat några.. Men här gör man inget då? Redigerad 7 Juni , 2014 av tottes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callekalmar 2 Postad 7 Juni , 2014 Trodde att kortet bara var vanlig uppdatering. Tydligen har den med gfs 10 att göra då. Men behöver man den gula nmea 2000 strömkabeln eller klara man sej med ett T till plottern och ett T till gfs 10.? Jag tänker som så att plottern är ju strömsatt och den borde ju klara att driva gfs 10 , om inte så strömsätter man ju gfs 10 oxå. Så man borde ju slippa köpa den gula nmea 2000 / strömkabeln. Trodde att kortet bara var vanlig uppdatering. Tydligen har den med gfs 10 att göra då. Men behöver man den gula nmea 2000 strömkabeln eller klara man sej med ett T till plottern och ett T till gfs 10.? Jag tänker som så att plottern är ju strömsatt och den borde ju klara att driva gfs 10 , om inte så strömsätter man ju gfs 10 oxå. Så man borde ju slippa köpa den gula nmea 2000 / strömkabeln. Har du en 521 "21 serie" oxå? I menyn , kommunikation eller konfiguration så kan man ju in o välja nmea standard och nmea highspeed. Samt välja enheter om plottern hittat några.. Men här gör man inget då? Ja den uppdateringen på minneskortet som du fick med rekommenderar jag att du installerar. Därefter kommer din gps att automatiskt hitta din gfs 10. Du skall inte behöva ändra inne i nmea konfigurationen för att få igång gfs 10 men senare kan du se över de inställningarna. Det är där som jag är nu för att få min att ge rätt värden. Jag har en 526s. Den gula strömkabeln ifrån gfs 10 måste vara ansluten för att sensorn skall fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 7 Juni , 2014 https://www.axmarin.se/webshop/submenu/elektronik/kategori/garmin/submenugarmin/radarvhftillbehor/submenugarminovrigt/nmea-2000/produkt/stromkabel-nmea-2000 Denna kabel följde inte med. Utan får kopplas in på ett eget T om jag fattat det rätt. Så den måste jag köpa då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callekalmar 2 Postad 7 Juni , 2014 https://www.axmarin.se/webshop/submenu/elektronik/kategori/garmin/submenugarmin/radarvhftillbehor/submenugarminovrigt/nmea-2000/produkt/stromkabel-nmea-2000 Denna kabel följde inte med. Utan får kopplas in på ett eget T om jag fattat det rätt. Så den måste jag köpa då? Du har alltså inget nmea2000 nätverk idag? Om inte så måste du köpa ett startkit http://www.benns.se/instrumentnav/ekolod/nmea-2000-start-kit Du ska ha din gps, ett nmea2000 startkit och din gfs 10 för att allt ska fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 9 Juni , 2014 Nu funkar den ! Efter att ha kopplat förlängningskabel nmea 2000 från plotter till T (han terminering på T) som går ihop med T från gfs 10 som går ihop med T från nmea 2000 gul kabel (hon terminering på T). ALLT skall strömsättas (gfs 10 röd till +. Brun OCH svart/vit till jord). Även gul nmea 2000 kabel skall strömsättas samt plotterns kabelhärva . Plottern och gul nmea 2000 kabel är ju enklast där det bara är röd och svart kabel att hålla reda på. jag blev lite lurad hos den ena marinhandlaren där de hävdade att gul nmea kabel 2000 med T inte behövdes. Då min plotter redan hade senaste mjukvaru uppdateringen så reagerade den inte på den uppdateringen som följde med gfs 10. Tusen tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callekalmar 2 Postad 9 Juni , 2014 Nu funkar den ! Efter att ha kopplat förlängningskabel nmea 2000 från plotter till T (han terminering på T) som går ihop med T från gfs 10 som går ihop med T från nmea 2000 gul kabel (hon terminering på T). ALLT skall strömsättas (gfs 10 röd till +. Brun OCH svart/vit till jord). Även gul nmea 2000 kabel skall strömsättas samt plotterns kabelhärva . Plottern och gul nmea 2000 kabel är ju enklast där det bara är röd och svart kabel att hålla reda på. jag blev lite lurad hos den ena marinhandlaren där de hävdade att gul nmea kabel 2000 med T inte behövdes. Då min plotter redan hade senaste mjukvaru uppdateringen så reagerade den inte på den uppdateringen som följde med gfs 10. Tusen tack. Härligt! Kul att det fungerar! Jag löste även mitt problem med min gfs 10. Jag min dumme f*n hade monterat gfs 10 vågrät istället för lodrät. (Typiskt för en svensk man att tro att man kan bättre än manualen) Det var luftbubblorna som störde min gfs 10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callekalmar 2 Postad 9 Juni , 2014 Vad har ni för totalt flöde på tomgång? Har ni ett och samma flöde eller visar den olika? Vad har ni er Gfs10 kopplad till för motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 9 Juni , 2014 Nu funkar den ! Efter att ha kopplat förlängningskabel nmea 2000 från plotter till T (han terminering på T) som går ihop med T från gfs 10 som går ihop med T från nmea 2000 gul kabel (hon terminering på T). ALLT skall strömsättas (gfs 10 röd till +. Brun OCH svart/vit till jord). Även gul nmea 2000 kabel skall strömsättas samt plotterns kabelhärva . Plottern och gul nmea 2000 kabel är ju enklast där det bara är röd och svart kabel att hålla reda på. jag blev lite lurad hos den ena marinhandlaren där de hävdade att gul nmea kabel 2000 med T inte behövdes. Då min plotter redan hade senaste mjukvaru uppdateringen så reagerade den inte på den uppdateringen som följde med gfs 10. Tusen tack. Härligt! Kul att det fungerar! Jag löste även mitt problem med min gfs 10. Jag min dumme f*n hade monterat gfs 10 vågrät istället för lodrät. (Typiskt för en svensk man att tro att man kan bättre än manualen) Det var luftbubblorna som störde min gfs 10 jag har satt min vågrätt oxå ( läste aldrig det kapitlet) men den funkar fint ändå. aq 211 0,8 L/nm vid omkring 5kn & 1,7-1,8 L/nm vid 27 kn. På tomgång fladrar det men omkring 0,5L/nm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callekalmar 2 Postad 9 Juni , 2014 Nu funkar den ! Efter att ha kopplat förlängningskabel nmea 2000 från plotter till T (han terminering på T) som går ihop med T från gfs 10 som går ihop med T från nmea 2000 gul kabel (hon terminering på T). ALLT skall strömsättas (gfs 10 röd till +. Brun OCH svart/vit till jord). Även gul nmea 2000 kabel skall strömsättas samt plotterns kabelhärva . Plottern och gul nmea 2000 kabel är ju enklast där det bara är röd och svart kabel att hålla reda på. jag blev lite lurad hos den ena marinhandlaren där de hävdade att gul nmea kabel 2000 med T inte behövdes. Då min plotter redan hade senaste mjukvaru uppdateringen så reagerade den inte på den uppdateringen som följde med gfs 10. Tusen tack. Härligt! Kul att det fungerar! Jag löste även mitt problem med min gfs 10. Jag min dumme f*n hade monterat gfs 10 vågrät istället för lodrät. (Typiskt för en svensk man att tro att man kan bättre än manualen) Det var luftbubblorna som störde min gfs 10 jag har satt min vågrätt oxå ( läste aldrig det kapitlet) men den funkar fint ändå. aq 211 0,8 L/nm vid omkring 5kn & 1,7-1,8 L/nm vid 27 kn. På tomgång fladrar det men omkring 0,5L/nm MIn 50 hk Mercury årsmodell -99 Dricker enligt sensorn 0,4L/km. Vet inte hur man ändrar till nautisk information ifrån sensorn än men jag tror det blir 0,8L/nm i 25 knop. Totalt flöde 17L/h. På tomgång fladdrar det för mig också men det blev bättre när jag vände på sensorn. Min enda problem som kvarstår är att gps'en visar att tanken är full när jag startar om den. Min dunk rymmer 24L. Det stod 21 liter när jag stängde av gps'en och 24 när jag startade igen. Men det finns säkert en lösning på det med. Hur fungerar det för dig med bränsle nivån i tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 12 Juni , 2014 Jo bränslenivån sjunker som den ska.. Fortsätter där den slutade efter omstart. Min båt / enheter tror jag menyn heter där du ändrar till nm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 19 Juli , 2014 Jag hoppar på denna tråd, jag har en garmin 526s men min gfs 10 vill bara visa liter/h, hittar inte vart man ändrar till liter/distans. Någon som vet hur man ändrar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser