Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Victoor

alfa one 1:47

Rekommendera Poster

Har ett alfa one som sitter på en searay 21f med 300 hps v8. men propellen slirar den går att köra up till 3000-4000 varv och då gör båten ca 32 knop men efter det slirar det bara.

Jag tror att det är pakningen bakom propelen eller att proppen är för liten den är på 19 tum.

Vad är original på alpa 1:47?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ingen orignal storlek på propellern utan det skiljer på olika storlekar på båt, vikt m.m även om drev, utväxling och motor är lika.... På en 21 fots båt låter det som du skulle kunna ha mer stigning men man måste testa sej fram. Inga genvägar där tyvärr.. Fast jag tycker det låter konstigt det där med slirar???? Har man för lite stigning brukar det som händer vara att motorn vavar för mycket, men det kanske är det du menar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tror att ''hubben'' som är kopplingen mellan propelleraxel och själva propellern ,

är gammal och sliten . ta med proppen till en propellerverkstad och byt hubben !!!

99% säker på att det är just det som händer för dig !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

med slirar menar jag att moton varvar men propellen inte rör sig .

båten är i från 89 och motor och drev lär vara dessama.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..och släpper du lite på gasen så kommer drivet tillbaka ! ...eller hur

HUB !!!! .. var ordet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det som Jocke skriver... Hubben trasig så den snurrar runt utan att proppen går runt. Inget direkt ovanligt. Propellrar med gummi emellan brukar också släppa på samma vis...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå !!! Har samma problem med min! för att jävla liv när det händer. Hur var det på din ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...