rasse1994 0 Postad 12 Maj , 2008 Tänkte åka till Gotland i sommar. Jag har en Bella Falcon på 8m. Någon som har erfarenhet? Vad ska man tänka på? Var är smidigast att gå över? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 12 Maj , 2008 Beror ju på var du har båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 Maj , 2008 Första kommentar är väl distansen. Visby - Västervik är knappt 40 distansminuter. Det är 2 timmar i 20 knop, 8 timmar i 5 knop (om det blåser så man inte kan köra planing) Visby - Landsort är ca 70 distansminuter Det är 3,5 timmar i 20 knop, 14 timmar i 5 knop (om det blåser så man inte kan köra planing) Hurpass bekväm (buller/skakning) är din båt i planing 20 knop i 2 timmar eller 3.5 timmar?? Diesel. Min Saltö drar 1.6 l/distans vid 20 knop, 1.2 l vid 7 knop. Vad drar din?? Dvs Visby Västervik är max 40*1,6=64 liter diesel för mig. Visby Landsort är 70*1,6=112 l diesel för min del. Hur mycket vill man ha i reserv om det skiter sig och man får problem? Hälften? Dvs man bör starta med 2*112 = 250 liter soppa inombords för att åka Visby-Landsort. Samt 100% förtroende för att motorn tänker vara med i mellan 4-15 timmars kontinuerlig körning. Navigering. Att gå rakt på kompasskurs i 40 eller 70 distans? Skulle jag inte lita på mig själv som nybörjare. Måste ha GPS, två stycken. Dvs en plotter med rätt sjökort i och en handhållen batteridriven GPS till som reserv, med massa extra batterier. Föralldel, Gotland är ganska stort, men ändå...:-) En extra GPS kostar ungefär lika mycket som soppan t/r. För att inte tala om restaurangbesöket i Visby med hela familjen när man överlevt.:-) Vädret. Tänker det hållas sig bra närmaste 24 h? Lyssna på alla prognoser. Är det fortfarande ljust när du kommer fram? VHF radio. Finns ingen mobil som fungerar ute på havet. En fast monterad VHF med 25W uteffekt och en högt monterad antenn. Skulle jag inte åka utan. Är vad jag skulle fundera på. Om man har ansvar för fler än sig själv typ familjen då. Tack för frågan, har inte varit på Gotland än, har funderar lite tidigare men inte orkat räkna. :-) Senast ändrad av Anders_St | 12 maj 2008 | 18:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 12 Maj , 2008 En snabb mätning i DLS ger vid handen att sträckan Visby - Västervik är ~53 distansminuter, inte 40 . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 Maj , 2008 Whoops. Räknat fel uppenbarligen. Handräknade från GPS-koordinaterna från Eniro eftersom jag var utan utan sjökort eller plotter just idag. Sorry. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 10 Augusti , 2008 Blev resan av? Erfarenheter? Har själv en Falcon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 10 Augusti , 2008 Vi är nog många som funderat på att köra över till Gotland med för små båtar med för gamla motorer. Den som fortfarande har intresset nästa år kanske ska höra sig för ifall det finns fler som vill gå över samtidigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser