Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Thesteak

Stål/Aluminiumbåt

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är ev. på väg att köpa en motorseglare i Stål/Aluminium.

Är det något jag bör tänka på att undersöka förutom rost?

Låter vågskvalp mer i en stålbåt än en i plast? Båten är en Casita 39, är det någon som har någon erfarenhet av den typen?

Jag har nu en Flipper 909 och tänkte först byta till en Brofjord 36 eller Nauticat 33, någon som har något att tillägga i jämnförelse mellan en Casita och dom två andra?

Tacksam för svar! Mvh Kjelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontroll av korrossionen  är A och O, oavsett om det är stål eller aluminium. Jag antar att båten har stålskrov och aluminiumöverbyggnad.

Skrov rostar sällan sönder utifrån, utan inifrån. Gärna på sådana ställen där vatten/fukt samlas och som är omöjliga/svåra att komma åt. Så kolla inte efter korrossion på sådana ställen där även en lat ägare kollar och underhåller utan leta upp ställen som man inte kommer åt, där man måste lossa inredning eller kika med lampa och spegel. I princip är det så - har båten ytor som är omöjliga att komma åt och inspektera och/eller underhålla skall du inte köpa den!

Men - eftersom du inte verkar ha någon erfarenhet av metallbåtar råder jag dig å det bestämdaste att anlita en besiktningsman. Det finns många fällor att ramla ner i!

Metallskrov låter mer än plast och trädito. Är skrovet inte isolerat skall du noga tänka dig för! Det blir bullrigt, hett på sommaren och kallt och kondensfuktigt i kyla.

Om Casita vet jag inget, men av bilden att döma så lär det vara en ännu sämre seglare än NC 33 och Brofjord. Udda stålbåtar skall man pruta häftigt på!

Senast ändrad av Eilean | 12 maj 2008 | 14:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kjelle, Skall just sälja min RW32 med stålskrov som jag varit mycket nöjd med, titta gärna på annonsen på maringuide och läs om båttypen på www.sailguide.se båtfakta RW32.

mvh

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...