Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
materik

Vibrationer från drev/propeller

Rekommendera Poster

Har precis sjösatt båten. Allt startade och funkade jättebra. Men tyvärr finns vibrationer som inte fanns förra säsongen innan upptagning. Ej på tomgång, inte vid hastighet under ca 3-4knop men sen märks det. Jag har bytt propeller till en ny renoverad och balanserad som iaf ser betydligt bättre ut än min gamla som var lite skadad och bucklig. Har fått garanti på att den ska vara ok osv. Propellern är enda förändringen jag själv har gjort och känner till.

Men säg att propellern är ok, vad kan ha hänt under vintervilan ? Kan det vara nåt annat ? Nåt i drevet som lossnat ? Idéer ?

AQ145A med 280drev och 15x17L propeller, Flipper 700

Mvh Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar osannolikt att något lossnar eller går sönder när motor o drev står stilla under vintern. Dert mesta talar för att det är den nya propellern (eller monteringen av den?) som skapar problem. Om du har den gamla proppen, som inte gav några vibrationer, kvar är det kanske en god idé att provköra med den?

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Sitter oxå i en Flipper 700 AQ145 280drev med 12x17H prop. och upplever och några nya vibrationer som tycks komma från drevet. Inte så allvarligt men märkbart. Gamla motorer och drev lever ett eget liv. Varje år hör man ett nytt ljud och efter några turer tänker man inte längre på det. Vet inte hur mycket det vibrerar på din Mattias men jag kör vidare iallafall.

/Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...