Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
rickardforsberg

Första båten!

Rekommendera Poster

Har precis skakat hand med en trevlig herre som sålde mig min fösta båt. Det blev en Gullringen Cabin -70 motor: nyrenoverad b23 (aq 130) med 250 drev
Båten som står på en dålig vagn skall transporteras med kranbil till Mariestad och jag tänkte höra vad man skall tänka på under en sådan procedur. Tanken är att lyfta på vagnen och båten som helhet men det litar jag på att kranföraren kan.
Skall kontakta försäkringsbolaget i morgon och teckna försäkring omgående.
Tips  mottages om allt som är bra att tänka på som nybliven båtägare.

Mvh /Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båten. Är det plywoodskrov eller glasfiberskrov? I första fallet blir det väl lite mer underhåll framöver än om den är gjord i glasfiber.

Lycka till med båten.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 11 maj 2008 | 22:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Grattis till Gullringen, är det en 70 så är det teknsikt bästa årsmodellen! Men har Du en AQ130 så är det en B20 och inte en B23!

Har själv en -68 Gullringen som igen står med havererad motor.

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om vagnen är så dålig att den inte går att använda som vagn så duger den nog inte som vagga ovanpå lastbilen heller. chauffören måste säkra båten med spännband och inget får kunna röra sig. Det handlar om stora krafter i sidled när man kör. har du en dålig vagn som ger med sig så kan det gå riktigt illa. i normalläget täcker Din båtförsäkring eventuella skador vid lastning och lossning. lastbilschaufförens försäkring gäller från ochmed att lasten säkrats, tills att spännbanden lossas.  Se till att transportören har sina papper i ordning. ta inga risker med en gammal skruttig kärra. Två lastpallar på var sin sida kölen, gärna vid en steglist och ett antal väl dimentionerade spännband över båten funkar på ett vanligt plant lastbilsflak.    

Senast ändrad av smuggler28 | 12 maj 2008 | 00:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan meddela att båtflytten gick helt smärtfritt. På och avlastning medelst truck likaså. Nu ligger hon förtöjd vid sin nya hemmabrygga och allt är frid och fröjd. Hade en fantastiskt kväll ute på vänern ikväll. Kan inte bli så mycket bättre som nybliven båtägare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härliiiigt!!!! Skall ut till helgen på första övernattningen för året, är det tänkt.

Önskar många sköna båtsomrar till dig/er även i framtidenCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gratulerar!

Talesättet är ju; en båtägare har två riktigt glada dagar; den dagen han köper båten och den dagen han säljer den! :-P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...