jonped18 0 Postad 11 Maj , 2008 Hej! Har en Mercury 90 Optimax - 2005. Har gått kanon, fick service i vinstras och åkte i vattnet i början av april. Idag på väg hem, låg i ca. 6kn - 2400varva i ca 25minuter, plötsliten gick den ner i motorvarv. Så fort jag drog av på gasen till tomgång blev tomgången väldigt ojämn. Jag kan inte heller accelerara upp, utan när jag gasar kommer jag bara upp till 2800 varv sen orkar den inte mer... När jag drar ner och kommer ner mot 1000varv så dör den. Vad kan ha hänt? //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigl 0 Postad 11 Maj , 2008 Är allt ok i övrigt inga varningssignaler eller lampor som blinkar? Vissa motorer har ju nödsystem som gör att den ej kan varva upp om något håller på att skada motorn, kolla i manualen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonped18 0 Postad 11 Maj , 2008 Inga varningslampor och inget som larmar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonped18 0 Postad 11 Maj , 2008 Står i manualen att den kan sänka farten om något är fel. Konstigt att inget larmar dock. Får åka förbi Lindahls imån o höra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bodpat 0 Postad 12 Maj , 2008 Vore bra om du kunde läggs ut vad som var felet när du vet det.Bra att veta för oss andra optimax ägare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonped18 0 Postad 23 Maj , 2008 Hej! Nu har båten och motor varit på land. Det visade sig att en tändspole gått sönder. Stort tack till Marinforum i GBG som snabbt trailade upp båten, fixade felet och sedan slängde i den! //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roffe_s 1 Postad 27 Augusti , 2012 Köpte en Optimax 90 -07 för någon vecka sedan och drabbades av liknande symptomen när jag skulle ut på min andra tur. Efter att ha läst denna tråd blev diagnosen rätt enkel och en av tändspolarna byttes ut - tack för bra info. Efter lite samtal fram och tillbaka tog Mercury kostnaden som goodwill trots att föregående ägare inte följt det utökade serviceprogrammet - Bra gjorthttp://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/thumbs_up.gif\ title=\yes\ width=\20\ /> 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser