Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Batagaren

Yamha som dör

Rekommendera Poster

Jag satte min båt (Flipper 575 med Yamaha 85 hk, 1995) i sjön förra veckan. Motorn var lite tjurig till en början nös och stannade då den stod på tomgång. De två gånger jag var ute under den veckan så hade den en tendens att stanna vid låg fart men det löste sig då vi fick upp farten.

Igår skulle vi ut på nytt i det härliga vädret. Denna gång inga bekymmer vid tomgång. Den dog två gånger när vi var på väg ut ur hamnen. När jag sedan drog på med förhoppning om att det skulle lösa sig, så dog den. Jag startade den utan problem, körde en kort bit och så dog den. Till slut så ville den inte alls så fort jag la i fram eller backväxel. Neutralläge så kan jag gasa, även om den inte svarar direkt.

Motorn är ny för mig och monterad. Jag har skaffat en ny bränsleslang, men inte gjort något i övrigt. Det skall ha skett en förgasarsynkning under föregående år samt rengöring.

Vad kan vara problem. Jag antar att det är bränsleförsörjningen på något vis men längre än så sträcker siig inte mina kunskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

En bra början är att ha sprängskisser på motorn och speciellt förgasaren i ditt fall.

http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx

Outboard, 1995, C85TLRT(antar jag den kanske heter?)

Finns t ex luftblandningsskruv som ev behöver juteras, brukar kallas Pilot screw och är oftast fjäderbelastad.

Sen om du inte har handbok till motorn kan du ladda ner den från Yamaha t ex här:

http://www.yamahaownershandbook.com.au/index.php
Outboard, 85, lämna årtal blankt.
Det finns i alla flal några handböcker till 85 hk fast inte 1995 men jag gissar att den för 2000 även kan gälla din i stora delar. Kolla själv och jämför.

I den manualen finns på sid 84 (i PDF sidräknaren) punkt C Engine idles irregularily or stalls med förslag på orsaker och årtgärder. Kanske nåt att börja med i alla fall.

I övrigt så gå systematiskt igenom hela bränslekedjan från tanken inkl inne i tanken, luftskruv, snabbkopplingar, slangar, bensinblåsa, bensinfilter, förgasare, bensinpump.
Kollla även att du har korekta tändstift med rätt gap och korrekt gnista på alla tändstiften (Biltema har en tändningsprovare för 30 kr).
Skit i förgasarna är ganska vanligt problem så det är nog en stark kandidat till orsaken till problemet.
Om du behöver rengöra förgasarna kan du börja med att bara göra rent (utan att plocka isär) med CRC förgasarrengöring:

Gå till CRC hemsida (www punkt crcind punkt com ), välj Sweden och Swedish, sen Produktinformation, CRC röd, Förgasarrengöring(under rubriken Avfettningsmedel).
Informationsblad hur du använder den: Tryck på länken Information, sen Teknisk info Svenska.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 11 maj 2008 | 11:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter lite som att powerpacket inte riktigt vill vara med, men eftersom hon dör så fort så vettekatten

//Johannes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan avluftningen vara tilltäppt ?

är det fast tank eller trycktank ?

en trycktank har en luftskruv man måste se till att ha öppen och på en fast tank så är det öppet hela tiden , via avluftningen, men är den tilltäppt så ......

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla bra svar. Jag har dock efter samtal med min lokala båtmekare beslutat mig för att ta upp skutan för en ordentlig inspektion. Han pratade i värsta fall om reparationer på 10 000 kr Gråter. Jag hoppas han har fel.

Jag berättar när jag vet mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Berätta gärna hur det gick sedan.

Jag har en lika dan båt med en lika dan motor, en yamaha 85 hp 1995. Har precis servat den på marinverkstad och den går fin fint. Möjligen lite skakig på lågt varvtal, men det kanske är normalt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sent svar.

Jag tog upp båten och de skruvade lite på förgasare och tändning sedan gick den bättre. Känner dock igen att den är lite skakig på låga varv. Jag har även upptäckt att jag har problem med kopplingen mellan tank och slang vilket har orsakat fler bogseringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag skulle nog lämna in den för en riktig genomkörare på en marina som kan det där. Kolla igenom allt, inklusive tank och bränslefilter. Jag betalade 2500 spänn för det. Men jag är novis förståss.. och har precis köpt den.. en 95:a.. Det får vara värt ett par tusingar. Vill inte chansa..

En, annan sak. Motorn verkar inte ha någon vattenavskiljare? Funderar på om man ska montera en själv mellan tank och blåsa? Vad tycker du?

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju jättebra å billigt å montera filter, man slipper ju att förgasarna slaggar igen iaf.

Tankar man från Jeepdunk eller sjömack så är ju rost å färgflagor ganska vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...