Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
LarsaL

Startproblem Mercruiser 4,3

Rekommendera Poster

Så skulle man sjösätta igår, och ta den första sköna turen. Nyladdade batterier men motorn vill inte gå igång. Fick båten förra året och den har alltid startat som den ska. Alla de klassiska glömma bort sakerna som nautilocken, dödmansgreppet, neutralläge är checkat men det funkar inte. Startmotorn fungerade till en början och fick till och med igång en hostande motor som spottade ut vinterns glykol för att sedan dö igen efter 10 sek. Sedan fick jag bara startmotorn att gå och jag provade ett antal ggr varje kvart i ett par timmar. Från att startmotorn gått från den ena gången så var tändningen heldöd helt plötsligt utan tecken på succesivt slöare batteri. Motorn är servad av aukt. i vinter så allt ska ju vara gjort, låter som om den inte får bränsle som den ska.Någon som har tips? Motorn är Mercruiser MPI 4,3 -07 och båten är en Uttern D68. Larsa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har bytt bränslefilter behöver du fulla upp bensin i filtret. Det behöver jag göra med min 4.3 L -95. Det är förstås en förgasamotor så det kanske inte hjälper på din, men det är värt ett försök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla stiften så de inte är helt fulla av olja från konservering.

Även kolla om du får någon gnista.

Antar att du kollat att det finns bensin i tanken.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om nu även tändningen/startmotorn har lagt av låter det jo mer som ett el-fel.

Batterierne är laddade skriver du, sitter kablarna ordentligt skruvade på batt? Har du alpha drev med den klassiska microbrytaren, kolla även denna så den står i noll läget, påverkar iofs inte startmotorn men endå. Med såpass ny motor tror jag inte på något större haveri som tex trasig starmotor, pajade på min -96 med exakt samma symtom som du beskriver (Kortslutat starmotor).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips, varit nere igen och dubbelkollat batterikopplingar, kräm i batteri, bensin finns i mängder då  jag fyllde fullt inför vintern. Kollat igenom de säkringar som jag hittat och inte hittat något där.

Larsa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du gnista på stiften?

Hur ser stiften ut? (svarta, blöta eller normala?)

Går även att lossa bränslefiltret lite och kolla om bensin går fram.

Se upp bara med bensin.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...