Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
wberg

GPS:en låser ej på satelliter

Rekommendera Poster

Hej på er alla!

Tänkte slänga ut en fråga till alla erfarna sjöfarare på maringuiden.

Jag har råkat ut för ett fenomen, köpte en plotter, Lowrance LMS 522 iGPS, och installerade den i veckan men på gatan hemma fick jag inte plottern att låsa trots uppdateringar o resetter o allt annat tänkbart. Tror inte att den fysiska placeringen av båten skulle inneburit några problem för en låsning.

Idag när jag var ute på sjön (Vänern, Vänersborg) så hade jag plottern igång ännu en gång, hoppet är ju det sista som överger en...., o se, helt plötsligt så hittade den ett antal satelliter men under denna dag så tror jag den växlat mellan låst/ej låst ett hundratal ggr.

Min båt är en bowraider, AMT 185 BR och GPS:en är placerad vid instrumentpanelen under vindrutan.

Jag har inte kollat med någon leverantör av denna båttyp men kan det vara en speciell typ av vindruta som ej släpper igen signalerna eller är det någon som har en annan, kanske troligare orsak?

Man vill ju försöka med allt innan man skickar tillbaka till USA på garantin!

Tacksam för ideer o tips

BW!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar skumt, jag hade en Garmin 172C med intern antenn inne i doghouse på min Albin25 och den låste på massor av satelliter genom glasruta och plasttak/kapell. Nu har jag en bowrider som du (Yamarin 58BR) och har monterat min Garmin 178C (intern antenn) inne i hörnet på instrumentbrädan (se bild) och har inga bekymmer, den låser på massa satelliter inom 2 minuter. Vindrutan lutar över GPS:ens antenn men det är inga problem.

Jag hade reklamerat plottern direkt.

//Ulf

post-2742-1394235463,9335_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på inställningarna så det inte är så att varningen du får bara är att du tappar WAAS.

M.a.o. ställ in plottern så den inte varnar vid Lost WAAS signal

Senast ändrad av KillerBoo | 10 maj 2008 | 21:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja naturligtvis, glömde det i mitt inlägg ovan, givetvis ska alla inställningar vara rätt. Finns det ingen kallstart då man nollställer och den går ut och söker allt från början? Får du position?

Men jag hade inte accepterat sådant här strul, jag bara packade upp plottern ur kartongen, montera, in med sjökortet, starta, hittar satelliter och iväg ut på sjön....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gentlemen!

Jag har kollat allt o testat att resetta hela apparaten men det hjälper inte!

Ni har naturligtvis rätt i att man inte skall acceptera strulet men man är ju tekniker,det måste gå att lösa.

Tackar för era tips, får la krypa till korset o inse att man inte fixar detta o utnyttja garantin i USA, hur man nu går tillväga?

BW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, ej köpt av svensk återförsäljare eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, samma här. Allt funkade omgående. Bortsett från att jag (trodde) att jag tappade satelliterna då jag gång på gång fick varning om att jag tappat signal. Efter lite pillrande o läsande av manualen (gillar inte manualer, that´ s for pu**ies) var det så lätt som att man inte alls tappade satelliterna, utan att man stundtals tappade WAAS-signalen för en kort stund. (Enligt manualen inte alls ovanligt och inget som egentligen påverkar positionsbestämningen.) och för att slippa irriterande popup-varningar stänger man av varningen för densamma. Vilket f.ö. även var factory default, men jag hade ju givetvis pillrat på aaaaaaaaaaaaalla inställningar. Kul med leksaker och den som har mest när han dör, han vinner :)

Nu har jag iofs en Eagle, men det är ju samma prylar, så mitt tips blir att kolla inställningarna.

Iallafall, stängde av denna, och har kört parallellt med min gamla handhållna mottagare, samt en kompis Garmin utan större avvikelser än ngn meter. Och en meter kan iaf jag leva med, så små pennor har jag inte så att en penntryckning motsvarar mindre än en meter i papperskortet ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är helt naturligt att plottern inte får någon WAAS-signal, eftersom det systemet inte finns i Europa. Däremot kan det få in EGNOS-signaler, även om det systemet inte fungerar fullt ut än.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj!

Skall ta med mig plottern ut ännu en gång (sista...) på dagens tur och kolla de inställningar ni hjälpsamt upplyst mig om.

Finns det något ytterligare som jag borde testa så tar jag tacksamt emot dessa föslag.

Tack till er övriga så länge....

Känner att jag på ett eller annat sätt kommer o återkomma i ärendet!

Nu kastar vi loss för ytterligare ett par timmar på sjön! Cool

BW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle testa vid bryggan utan att ha motorn eller något annat påslaget.

Lite långsökt, men du kan ha något som stör i båten.

Att ha GPSen under däck går bra med mina 3 ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja altså reseta skall man vara lite försiktig att göra, kan vara även så att viktiga uppdateringar av programvaran försvinner, kolla att du har senaste uppdateringen installerad, kolla vikken du har på gps mot Lowrance hemsida. Värd att kolla tycker jag..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja!

Även om du inte har köpt varan i Sverige är ett ju inte förbjudet att kolla med de i landet som säljer just din plotter om tips. Känns lite surt att behöva skicka över den pga en felaktig inställning lr endast behov av uppdatering. Säljer inte Snäjk de märket på plottter??

// S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur det är nu men tidigare hade Lowrance världsgaranti. Iomd, så kan inte den svenska generalagenten neka dej det även om dom inte gillar det. Det är ju ett avtal dom har gått med på...

När jag köpte mina i USA så stod det i papperna man fick med, även vilken firma som var svensk agent. Skulle dom krångla så skicka ett mail till Lowrance i USA så hjälper säkert dom dej...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej  Leta upp menyn med fordrar waas Egnos och bocka ur denna kryssruta. Kolla även att du har senast firmware.med min Lowrance 332c fungerar det bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I plotterns meny kallas det enbart WAAS, men i verkligheten används WAAS där det stöds, och EGNOS där detta stöds. Samma inställningsalternativ m.a.o. Att EGNOS inte funkar fullt ut visas ju gm att man ibland tappar just den signalen.

Senast ändrad av KillerBoo | 22 maj 2008 | 23:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...