Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
villiam

Smuggler 24 DC vs nya mordernare DCs

Rekommendera Poster

Jag är på jakt efter en smuggler och har snöat in mig på 24 DC, har hittat en del som verkar intressanta på blocket men kom plötsligt att fundera vad som gör dom så mycket bättre än nyare och modernare daycruisers i samma prisklass.

Så ge mig argument till varför Smuggler 24 DC är bättre än andra daycruisers.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räcker det inte med att du inte får tag på en lika snygg båt i samma prisklass? Glad Jag har tyvär inte haft äran att ratta en Smuggler själv men har hört av folk som har/haft 24DC/HT (och kan även tänka mig) att de ska gå något förjäkla bra i grövre sjö. Helt enkelt ett förbaskat fint skrov! Samt att värdet troligtvis ligger ganska stadigt, vilket är bra den dagen du vill sälja.

 

Det som talar emot är väll att inredningen inte alltid är så förbaskat kul och att utrymmerna inte är jämförbara med t.ex. en 24fots bayliner.

 

Köp en med inombordare (gärna diesel) så lär di inte bli besviken!

//Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utrymmena räcker säkert till för daycruising. Men vi tänkte köpa en med 250 hk utombordare så går den i 52 knop max.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordarversionen är ytterst rymlig då sittbrunnsutrymmet utnyttjas hela vägen bak till akterspegeln då ju motorn är monterad på bracket. Utombordarversionen upplevs alltså rymligare än inombordarversionen som har en hög stor låda i aktern som stjäl utrymme (funkar i o f s bra som solbädd). Vill man åka billigt väljer man en som gör max 45 knop så kvalar man in i svenska sjös låga försäkringspremies villkor för båtar mellan 18-45 knop (om nautisk kompetens & medl.skap i båtklubb). Till fördelarna med min 24dc räknar jag: 26 gr bottenvinkel i aktern = mjuk gång i krävande sjö, när sjön växer hög trimmar man upp motorn och fäller ner trimplanen så mosar den sig igenom det mesta utan slag. Båtens förhållandevis låga vikt gör att den är trailerbar med b-körkort och drar, trots det vassa skrovet, inte så mycket bränsle. Båten har en knappt märkbar planingströskel och kan ligga i stadigt fartläge även i låga knop. Skrov och inredning sitter ihop mycket bra, dock utan superfinish. Förkabinen har två kojer; 195 cm vuxendubbelkoj samt 175 cm barndubbelkoj längst fram med lägre takhöjd (man måste nog upp i midkabinutförande för att hitta dubbla kojplatsutrymmen under tak i denna storleksklass). Att tänka på: Trimplan är nödvändigt för att få optimalt gångläge. Skarndäcken räcker till men är relativt smala, finns det några handtag på vägen, helst på aktre kapellet också, så går man dock säkert hela vägen även uppcabbat. En del har bultade metall-lister utanför skarndäcken som breddar ytterligare någon halvdecimeter. Förluckan fungerar bra till att lasta barn och packning igenom. Som med alla båtar som har ett antal år bakom sig kan man få räkna med en översyn om det inte är så att båten i fråga är löpande underhållen. Det finns ju även nya 24 dc:s att beställa från Smugglerbåtar ab. Vad får du för nyare och modernare dc i samma prisklass? Till exempel en liten nordisk sexmeters-dc eller en amerikansk dc med ungefär samma mått som smugglern. Alla har sina egna uppfattningar om vad som är bra och dåligt. Dessutom kan en del säkert tycka att Smuggler 24:an med inombordare är att föredra pga andra värderingar och uppfattningar. Det finns även en variant av 24:an med inombordare monterad i utanpåliggande kassett. Lycka till med båtköp om det inte redan blivit av //Mangan

post-5854-1394235510,3355_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...