Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Philos

Reklamation på min nyköpta Uttern DC, Och hur behandlingen av detta går till.

Rekommendera Poster

Hej,

Hoppas verkligen att det löser sig. Om det inte löser sig med en ny båt så vet jag iallfall vilket märke jag inte skall handla om det blir tal om en ny båt i framtiden. Man blir ju matt när det trots allt är frågan om en helt ny båt....

Har själv problem i dagsläget med en Sea ray 99 års modell som jag betalt handpenning på hos en båthandlare den 1:e april som ej klarade besiktningen. På land besiktningen som utfördes den 8:e april upptäcktes en hel del fel som tex. att varmvattenberedaren läckte, propellern var slut etc.. Motorutrymmet hade dessutom stått under vatten så motorn hade rost angrepp undertill (jag kontrollerade alldrig själv under motorn innan jag betalade handpenning klantigt nog) Inga problem tänkte jag detta kan ju fixas ganska smärtfritt då det är relativt små fel trots allt. Men när äntligen besiktningen i vattnet utfördes den 9:e maj. Väldigt försenat då jag blev lovad båten inom 30 dagar. Vid denna besiktningen så var inget av de redan upptäckta felen åtgärdade. Denna besiktning gick dock inte att genomföra då motorn inte gick på alla cylindrar.

Så nu väntar jag ihärdigt på ett besked om när jag kan få min båt och att få reda på vad som är fel. Enligt säljaren så har jag ej rätt att häva köpet trots att det har gått så lång tid. Jag har dock lämnat ett kravbrev till dem om försenad leverans etc. Där de har till på måndag att få klart båten. Återstår att se vad som händer till dess.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck och phuuu. Vet hur det är. 

Hoppas det löser sig till det bästa då inför måndagen Mogwai.

Vi vet vi ju båda två då, hur känslan är att vara strandsatta på landRynkar Båtköp till trots.

Jag köpte ju min båt sent i slutet av oktober förra året. Sedan dess har jag längtat, planerat, fixat förberedelser & smågrejor, och sett fram emot att få sjösätta och komma ut på vattnet i min nya båt.

Att sedan hamna i en sådan här situation. Känns ju mer än hopplöst. Glädjen och energin med ny båt, som jag kände hela vintern i väntan på vår & sommar. Grusas ju ganska rejält. Att sedan till råga på allt behöva gapa och kämpa själv, för att få det som borde vara självklart. Blir ju nästan snäppet för mycket.

Väntar oxå besked inför måndagen från Uttern, ang min följetong.

Nu ska man på Uttern, som jag fattade det på mail-växling idag. Besluta till måndag om man kan bevilja mig kostnaden för en oberoende besiktningsman. Att kontrollera kvalite, skick, och säkerhet samt även bedöma ang ett ev skadat andrahandsvärde, efter utförande av sin reklamations-reparation.

Alltså,,, ska vi bevilja det självklara. Med opartisk kontroll efter vår ifrågasatta reparation.

KONTROLL blir det ju iaf !!! Men jag kan, och hoppas att man inte krånglar ang detta. Skulle ju vara så nära skandal man kan komma. Att ej bevilja oss denna kostnad & besiktning enl mig. Finns ju inget att diskutera ang en sådan bedömning som jag ser det. Om mjölet i påsen nu slutligen är 100%.

Detta bör ju vara en trygghet både för mig/oss som kund. Såväl som för Leverantör med känsla av att lämna tillbaka ngt som genomgåtts grundligt och godkänts vid opartisk kontroll för detta.

Oroar mig nog i onödan förhoppningsvis. Tror & hoppas Uttern nu tänker kvalite rakt igenom. Man plockar ju snabbt bort ett ruttet äpple ur korgen. Innan det hinner smitta av sig på alla de andra.

Håller iaf tummarna för att det ska bli båt-åka snart. Och en lång sommar att hinna glömma alla dessa krångel och besvär, lr vad säger du Mogwai Skrattande.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller verkligen tummarna för dig på måndag. För min del ser det nog mörkt ut......iallafall med den här båten. Bara hoppas att handlaren äntligen inser att han bör betala tillbaka handpenningen inom det snaraste. Var nämligen iväg i fredags till stället som hade sålt båten till mig. Upptäckte till min glädje att motorverkstaden mittemot båthandlaren höll på att grejja med båten. Så jag klampade helt sonika in där och bad om att få vara med vid den fortsatta felsökningen på eftermiddagen. Inga problem för dem då de inte hade något att dölja. Wow! Hit kommer jag defenetivt att åka och köpa delar i framtiden om det blir en mercruiser i nästa båt. Vid felsökningen kom det dock fram att blocket är sprucket. Motorfirman åtar sig dock inte sådana jobb på sommarhalvåret.......Johopp..så nu är det bara att hoppas att handlaren pröjsar för en ny motor eller utbytes motor vilket jag inte tror han slänger i båten.

Betalar han inte tillbaka pengarna så kommer dock konsumentrådgivaren att ta kontakt med han på måndag via ett brev där han får en vecka på sig att fixa båten sen så går ärendet vidare till ARN.

Men jag håller verkligen tummarna för dig och kommer följa utvecklingen med intresse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sån massa problem man kan läsa om här.

Stackars alla.

Jag kan ge ett litet tips till alla som går i båtköpartankar och lockas att lägga handpenning:

Se till att i kontraktet skriva in att det är en delbetalning (inte handpenning) och att den ska återbetalas i fullo om det vid besiktning visar sig att båten inte år i det skick som utlovats och som man som kund kan förvänta sig.

Varför detta? Jo, handpenningen tvingar inte handlaren att sälja båten till dig. Om det kommer in en annan spekulant på båten så kan säljaren välja att sälja den till honom istället och sen står du där med lång näsa. Handpenningen får du visserligen så småningom tillbaka men är blåst på båten. Du har heller ingen rätt att få tillbaka pengarna om handlaren vill fullfölja köpet och reparera ev påkomna brister även om du kanske inte vill vänta så länge på reparationerna eller något annat.

Handpenningen är inte ett köp så det kan därmed inte hävas. En delbetalning är ett bindande köp för bägge parter men där man som köpare alltså kan villkora fullföljandet till det man kan förhandla sig fram till.

Jag har visserligen aldrig blivit drabbad själv men har insett risken.

Hoppas det går bra för dig med din Uttern!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara en fråga i all välmening . VEM köper tjänsten ? man kan inte föra en talan mot besiktningsmannen om man inte finns med på kontraktet . En smart sak är att alla som är inblandade står med som köpare av tjänsten . Om det visar sig att besiktningen inte blev 100% utan en och annan sak glömdes bort eller missades så kan det vara svårt att du själv ska kunna föra en talan mot den utförda besiktningen . Är båthandlaren och en från Uttern med så kan dom med sin kundskap och ''tyngd'' argumenterar om en eventuell ansvarsförsäkring skulle behöva ''utnyttjas'' ..... Viktigare än du kan ana !!! Marinkontroll gjorde en kontollav min båt när den skulle säljas och köparen tog påsig hela den kostsamma besiktningen som tyvärr var ett av dom sämre utförda , Att jag inte fanns med på kontrakten gjorde att jag fick inte föra någon talan mot honom och ställa honom tillsvars för den ur dåliga besiktning han utförde . Köpare av min båt orkade inte själv skrivan en klagan till deras org. så då fick 10,000kr som han tog för uppdraget räknas som läropengar för köparen . Finns säker mera att säga i detta ämne ..men !!! se till att ni är alla med på kontraktet .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vet inte om det sagts här än, men mitt tips är att du tar kontakt med kommunens konsumentvägledare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar också???

(Pushar för att hålla tråden aktuell)

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp..

Väntar nu på besiktning troligen i nästa vecka av Ronald Rybbe på Marinkontroll av reklamations-reparation.

Båten, som enl Uttern nu repareras och återställs till NYSKICK. Ska vara färdig till slutet på den här veckan. Detta är ju deras enda giv på åtgärd, Därmed bara att vänta ut detta och se. Allt enl konsumentköplagen (ARN).

Ett par försök att återställa varan till godkänt skick. Annars utbyte till ny, så som jag fattat det hela.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ... läste du mitt inlägg ???????????

(Det var Ronald som besiktiga min båt .....)

//Jocke

post-11345-1394235493,3887_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo,, Jocke-SeaRay..

Jag läste ditt inlägg, Allt var ju redan ordnat redan innan det. 

Men i den kontakt vi haft och genomgång av mitt ärende, kändes det iaf som hopp om en opartisk, seriös besiktning. Utan ngn oro för att hittat en besiktningsman som inte vågar stå på sig mot fabrikören ang vad som är rätt & riktigt.

Har ju även tagit del av andra liknande historier. Där det resulterat både i utbyte till nya båtar, samt riktigt utförda besiktningar. Med mkt nöjda kunder som sparat massa pengar på de uppgifter som kommit upp på Marinkontrolls färdiga besiktningsprotokoll. 

Alla besiktningar kan ju inte vara av de sämre utförda antar jag, Besiktningsmännen lever ju på detta. Enbart slarv och slapp kontroll ger ju inget bra rykte eller nya kunder = konkurs. Men att det kan missas saker inser ju även jag.  

I detta fall är det ju slutligen även upp till mig att godkänna min båt vid retur. Är ju i detta fall endast NYSKICK som gäller ju.

Tror nog /hoppas iaf,,, att detta mynnar ut i att vi slutligen blir nöjda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min fråga som är viktig ...VEM KÖPER TJÄNSTEN / BESIKTNINGEN ???

Är det du , eller Uttern ... osv !  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver inte vara rädd för att herr R R inte säger vad han tycker för det gör han!!
Är en nogrann och kunnig besiktningsman, han verkar däremot formligen hata båtar från USA. Skriver ner alla båtar från USA. Visst det finns fuskbyggen men också mycket välbyggda båtar, synd att dra alla över samma kam. Stod i Plus och sa att båtar från Sverige är mycket bättre, hmm Uttern tillverkas väl fortfarande i Sverige....

Sungam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uttern tillverkas i Sverige men har fått amerikanska ägare.

Från Utterns hemsida

Finansiell information

Uttern Båtar AB ägs sedan oktober 1996 av Brunswick Corp – världens största tillverkare av fritidsbåtar. Uttern omsätter årligen 223 Mkr (2006) och antalet anställda är 148 (april 2007). Bolaget har under perioden 2000 till 2005 mer än fördubblat sin omsättning.

Tolka det hur ni vill

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till din viktiga fråga Jocke!

Jag har kontakten, och även från början den som kontaktat besiktningsman R R.

Har informerat om att jag vill stå med som beställare av tjänsten/besiktningen redan från början. Samt ta del av besiktningsprotokoll och åsikter i sin helhet efter kontroll.

Den som sedan tar notan på besiktningen av min båt efter reklamationsreparationen. Är ju i detta fall naturligtvis Uttern-båtar. Det är ju på deras reparation samt inrådan till återställande av perfekt nyskick, Som besiktningen gäller. Allt detta för att jag som är ägare till båten slutligen ska känna mig trygg och nöjd. Och EJ riskera värdeminskning, förlorade pengar eller övrigt obehag ... Sååå det är ju bara den biten kvar att leva upp till nu för Uttern.

Joo, blev lite förvånad då jag såg att Rybbe var med i Plus på TV, Var ju ngn vecka efter min första kontakt ang detta problem med honom. Var ju sorglig kvalite på den båten för 2,5 mille,  phuuuuu.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har Uttern gått med på att betala för en oberoende besiktningsman?

Kostar väll en del att få sådant gjort.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå Roland,

de har accepterat att låta oberoende besiktningsman kontrollera och gå igenom sin reklamationsreparation som sagt. Så långt allt väl.

Visst kostar det en slant att besikta, men i samanhanget ?? Sanering, reparation med arb-kostnad, utbyte av allt det som är skadat, transporter över halva landet. Får nu se vad denna kontroll ger. Samt om det tillkommer till fler åtgärder med andra kostnader efter den.

Är ju som sagt för att slutligen uppnå & säkra kravet på 100% proffs-jobb och motsvarighet till exakt som NY vid returen till mig, Som kontrollen skall utföras. Trygghet för mig som kund, samt även för Uttern som ansvarar för arbetet, slutresultatet, samt säkerheten såklart.

Jag undrar iaf, om det inte sparat pengar att byta ut till ny direkt ? (framför allt tid hur som helst) Och sedan fixat till allt detta i lugn och ro i höst eller så. När båtreparatören troligen har det lite lugnare och kan jobba utan stress och högsäsongs-taxa. Och sedan efter detta sälja om den till ngt reducerat pris.

Kostnader rinner ju hela tiden!!! Bara den försäkring, bryggplats,  vi betalar för båten. Som nu kanske inte kan nyttja alls på 2-månader innan vi har den tbx. Kostnaden för 200l soppa som bara försvann ur vår plånbok, Tillgång till annan båt så länge mm mm. Och sist men inte minst. Det som inte går att sätta pris på, att vara utan sin båt alla underbara sol-dagar och planerade svängar. Alla samtal och besvär innan detta är färdigt

Hoppet är ju bara att man slutligen kan känna sig nöjd som sagt.

Trevlig båt-helg Glad ser ut att bli toppen för de som ger sig ut. (De som kan)

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå igen .....

Synd att du inte förstog vitsen med att fler namn/uppdragsgivare är med på beställningen !?!?!

OM???.. du inte blir nöjd med den utförda besiktningen , eller att ett ''självklart fel'' inte upptäcktes vid besiktningen . Orkar du själv driva en klagan mot besiktningsmannen ??

Innan fakturan kommer och arbetet utförts , tala med Utterns representant och  även handlaren du köpta båten av så ni blir 3st som kan ta del av den utförda besiktningen .  

''Gör om, gör rätt ''  ...Flört 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga nyheter i denna tråd? Följer med spänning nu när det verkar vara upploppet kvar...Lider dock enormt med dig som köpt ny båt och drabbas av detta, ren ut sagt för j-----t. Jag hoppas det löser sig och att du får en NY båt som du ju har betalt för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick detta service meddelande tidigt efter köp av min båt, var redan åtgärdat vid sjösättning.

Det som gick snett på mitt ex, var ju att tanken spruckit i botten/sidan på ngt vis.

Phuuu, väntar fortfarande. Och sitter utan båt i sommarvärmen.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lider med dig, har du fått något leveransdatum?

Har just avslutat ännu en underbar helg med massa båtåkande. En underbar början på sommaren och hoppas det håller i sig.

Hoppas det snart löser sig för dig.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gick det för grannbåtarna som också fick sina bottenmålningar förstörda av den utrunna bensinen? Jmf citat nedan från första inlägget.

Den nygjorda bottenmålningen på min och närliggande båtar är flammig av bensin (löser ju upp det mesta) För att inte tala om hur allt luktar både i och utanför båten.

Mvh /Ricke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej tyvärr inget leveransdatum än Roland, besiktningen genomförs nu i början på veckan. Hoppas få lite mer info efter detta. Mer åtgärder? eller godkänd besiktning, och bara efterkraven kvar att reda ut. (Iofs inte lätt att kompensera för alla de turer som uteblivit i senaste veckornas härliga väder. Kan ju inte sätta pris på dessa missade upplevelser)

Tja, är ju så här långt ingen som framfört ersättningskrav för obehag orsakade av detta nere i båtklubben. De flesta jag pratar med. Hör sig snarare för hur det går med min reklamation/olycka då vi träffas. Samt att jag av ovanstående orsak inte vart nere så mycket vid bryggan och träffat alla. Men om ngn framför anspråk så kommer jag naturligtvis att vidare befordra dessa.

Håller nu tummarna för min båt i början på veckan. Och som du Roland efter det, att vädret håller i sig sommaren ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena på dig

Hoppas med att det blir båt för dig snart, och om det är någon tröst så har jag inte lagt i själv ännu (polerat o donat i hettan) men skall ned nu i veckan på ons el tors för sjösättning Glad

Får hoppas min pråm får en bättre start än din hade, så blir det en förhoppningvis fin midsommarhelg ute i skärgården Cool.

Blir det båt till midsommar kan du ju höra av dig om ni är sugna på att haka på ut... vi blir nog ute fre-sön.

Hade

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vem stod för saneringen av hamnen för det kan inte vara billigt väl?

Kan ju inte släppa ut 200l bensin i sjön och bara skita i det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dunstar inte det mesta av bensinen bort?
Fåse nu: vatten är tyngre än bensin så bensinen flyter på ytan tills... den dunstat bort?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Konstaterar att det gått en månad i detta ärende.... en månad utan båt ... i detta väder. Har inte läst alla inlägg i denna följetång men undertecknad hade varit helt vansinnig av att biivit så drabbad. Även om båt kan finnas att låna är det inte samma sak. Ett ut av behållningarna är ju också att flytta in i sin nya båt. Eller hur? Fixa och planera är en stor del av njutningen tycker jag. För min del har jag fått en ny Finnmaster 6100 OC levererad. Givetvis behäftad med fel... trimplanen fungerar inte och har nu väntat i snart tre veckor på att få detta reparerat. Nu kan jag njuta av båten ändå men det går på sne när det blåser. Verkar som att varven som tillverkar och handlarna som levererar de mindre båtarna bara vill kränga och helst inte ha med kunden att göra efter leverans. Skillnad vet jag (av egen erfarenhet) om t.ex Nord West levererar. Även om inte sitt eget märke så släpper de inte en levererad båt innan kunden fått en fullgod båt. Nej om jag vore du skulle jag vara heligt förbannad och kräva rejäl kompensation för utebliven del av båtsäsong. Ett prisavdrag på 5 % vore väl rimligt? Förutom ev kompensation för värdesänkning av reparerad båt.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nå hur gick besiktningen?

Hoppas den gick bra så du får din båt snart

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...