Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Philos

Reklamation på min nyköpta Uttern DC, Och hur behandlingen av detta går till.

Rekommendera Poster

Ja, Philos hur gick det ? Visst var besiktningen den här veckan ? Hela den här historien är en smärre skandal tycker jag och du vet av mina tidigare inlägg att jag tycker du varit alldeles för snäll. Men berätta nu hur läget är....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tråkig historia det här, hoppas du får kompenastion så du blir nöjd.

Har själv varit mycket intresserad av just Utterns båtar, men efter den här´ så vet jag inte, kanske blir en Bella istället.

Ser i GP att Uttern annonserar med att Nu får du 5000kr till bensinpengar om du köper ny Uttern båt i sommar kan behövas om bensinen ska läcka ut i havet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp,  visst var det besiktning den här veckan. Tisdag närmare bestämt.

Enl besiktningen har det gjorts ett mycket seriöst arbete med min båt. Och ska enl RR (oberoende besiktningsman) vara proffsigt utfört. Var ngr anmärkningar ang: ngt som skulle sikaflexas bättre, samt ngt annat som skulle passas in på ett bättre sätt. Slarvig städning efter arbete som även det fick en prick. Men de hade iaf kört ngn ozon-behandling för att få bort lukt i båten tydligen.

Har ju fortfarande inte fått min båt för eget påseende och bedömning. Men hoppas att även jag blir positivt överaskad. Och att allt motsvarar NY-BÅT. Skulle enl ett samtal jag fick vara på gång för leverans. Och nu endast provkörning i vatten av min handlare efter åtgärder kvar. Detta enl krav från besiktningsman, så att all el och övriga funktioner lirar som det ska.

Efter detta, om vi nu känner att allt motsvarar våra 100% krav. Är det ju dax att specificera de utlägg och övriga krav på ersättning som vi känner som riktigt. Gäller ju att tänka till ordentligt så man inte missar ngt. Samt känner att man nu i slutänden blir riktigt kompenserad för det som hänt. Ska lämnas till min handlare för att vidarebefordras till Uttern såklart.

Som tidigare sagt, Inte lätt att bli kompenserad för alla de turer som missats dessa tok-fina veckor som nu förlöpt. Övrigt är ju lättare att sätta ett pris på.

Well, tycker själv att om båten nu är till vår belåtenhet. Så är det ju nu det ska visa sig om Uttern kliver ur detta med flaggan i topp. Chansen att bemöta våra besvär & ersättningsförslag på ett generöst och riktigt sätt, Utan att krångla. Tycker nog bitvis, Precis som utternd66 säger. Att vi vart ganska tålmodiga/snälla i hanteringen. Hoppas att vi nu slutligen kan lägga locket på med ett smile. Och i förlängningen kan börja njuta av vår båt och sommarens turer i den.

Kommer mera då vi vet

Trevlig helg, MvhGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för info. Jag hoppas verkligen att du nu får din båt och blir nöjd. Det är ju trots allt båt man vill åka och inte hålla på att bråka. Vidare utgår jag från att Uttern kompenserar dig för allt du missat och det obestridliga faktum att du köpt en båt med betydligt lägre andrahandsvärde än du kunde förutse när affären gjordes upp. Vi pratar 10 procent minst på inköpspriset.

Lycka till och vi vill veta hur det går.... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller tummarna för ett lyckligt slut och många sköna turer med båten i sommar.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Hur går det?

Hoppas du kan ge oss lite fakta för inte är det så illa att Uttern har försett dig med tystnadsplikt.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tystnadsplikt, hehe nej nej. Det blir ett facit på detta! 

Båten har precis levererats på lastbil från rep (ons-kväll). Och vi ska nu naturligtvis syna av allt ordentligt och provköra i midsommarhelgen. Äntligen,,, om nu allt är som det ska vara med båt och funktion. Så får även vi förhoppningsvis en start på vår båt-sommar. Om än alldeles för tok-sent.

Är ju bra många fina dagar och helger man missat.

Skriver av mig när allt är färdigutrett, ersättning/kompensation samt båt och funktion. Klart vi ska summera slutet på hanteringen, Men antar att det går ngr veckor innan detta är helt klart. Vill ju börja med att syna av allt och prova. Sedan efter detta ta dialogen om det andra som kompensation & utlägg mm. Förhoppningsvis kanske man slutligen får ett bra avslut. Så man kan försöka glömma och lägga detta bakom sig.

Önskar er en härlig midsommar så länge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Önskar er också en underbar midsommar och ett lycklig fortsättning på båtsommaren.

mvh Roland

Senast ändrad av Ringhede | 18 juni 2008 | 22:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas du kan ta lite bilder å lägga upp så vi kan se hur reparationen blev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väntar med spänning på upplösningen,hoppas allt ordnar sig

//Stockiz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm, ja, det finns alltid dåliga exemplar av allt.

i det här fallet om du inte får en ny båt så är tycker jag att du ska kräva att köpet går tillbaka så att du får köpa en annan båt du är nöjd med.

skulle alldrig godta att få en lagad båt på det viset dom vill.

så kräv du att köpet ska hävas. bara synd att du köpte den i höstas, hadde varit lättare om du köpt den nyligare skulle jag tro.

men men, är det för mycket fel så ska man kompenseras eller så ska köpet hävas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det spelar ingen roll vad man kräver när det gäller att häva köp. Konsumentköplagen ger leverantören en chans att laga grejerna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har följt tråden under våren/sommaren och tycker att du i vilket fall som helst ska bli kompenserad. Be återförsäljaren leka med tanken att åf köper tillbaka båten för att sen sälja den igen. Det priset åf då sätter på båten. Det är DET priset du faktiskt ska betala, jag tror ju knappast dom kan sälja den som helt ny, det vore ju att luras. Den tanken kanske kan väcka en gnista av samvete och fairplay hos åf och att han gör ett ordentligt avdrag.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är mycket kloka ord att ta del av, från alla er som skriver i min tråd... 

Har ju som sagt nu iaf fått tbx min båt. Är fortfarande ngr grejor som inte motsvarar nyskick till 100% som utlovat. Efter dialog ska jag nu lämna in båten igen vid tillfälle. Och då få även dessa detaljer åtgärdade. Ambitionen att åtgärda det jag påpekat och kritiserat känns så här långt smidig och följsam i alla fall.

Men kompensation eller ersättning för omkostnader och övrigt som ni nämner, Kommer vi ju förmodligen inte till, förens båten först är helt klar.... 

Att båten ska åtgärdas till nyskick och alla detaljer ska kännas 100%, utan skavanker eller överhuvud taget ngt annat än just nyskick är ju självklart!!!!!  Men det är ju som ni skriver ang kompensation,,, Tycker själv det slutligen är på den avdelningen Uttern nu har möjligheten att visa goodwill och kundvård att känna sig riktigt behandlad av. Och kanske rent av (överaskad), glad och nöjd med,,, förhoppningsvis??... Den första delen och alla kostnader att fixa båten som sagt, har ju inget med goodwill eller kundvård att göra.

Tar ju mer tid innan detta är klart. Men som sagt, så lovar jag uppdatera huruvida jag går nöjd eller missnöjd ur detta så fort jag själv vet (slutligen knyta ihop påsen).

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Önskar dig lycka till med en underbar båt och hoppas sommaren blir lika skön.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är det nu andra gången båten skall åtgärdas, och det därefter finns fel kvar tror jag du kan häva köpet. Leverantören har då fått sina två chanser att åtgärda fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bumpar till tråden lite. Något nytt på fronten? Du har ju engagerat hela båtsverige så då får du ro storyn i hamn också :) (Hoppas ni observerade och uppskattade min billiga ordvits).

:)

Mvh

/Foo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om inte jag minns fel, så har leverantören av varan
rätt att reparera samma fel som max 3 gånger innan
man har rätten att häva ett köp. (kan ju komma ihåg fel)Oskyldig

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citat från konsumentverket:
Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du som regel rätt att vägra gå med på fler försök.

Lite mer info:

Skadestånd:      

Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara

* utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,
* inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,
* prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,
* andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil.

Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.

Generellt gäller att du måste vidta rimliga åtgärder för att begränsa förlusten eller skadan, till exempel inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten.

Obs! Du måste kunna styrka dina kostnader, till exempel genom intyg från arbetsgivare om löneavdrag, reparationskvitton med mera. Huvudregeln är alltså att säljaren ska ersätta dig för den skada som följer av fel eller leveransförsening.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst konsumentköpsLAGEN men inte kunnat hittat något om antal försök men det finns kanske någon praxis man kör med...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt! Då fick man svar på det :) ... BTW... undra hur det har gått!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För oss som orkat läsa denna tråd så är man ju otroligt nyfiken på hur detta slutat. Är det någon som hört något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snabb serviceinriktad reklamationsansvarig sökes till Uttern-båtar,,, muhahaha

Eller borde söka sådan person iaf

Om ngn trodde att detta var 100% klart!!   Tänk om.....  Reklamations arbete på Uttern går inte som ngn oljad blixt.  Här får man löpande hänga på och ringa/maila själv. För att få veta hur man tänker på Uttern, och vad som händer över huvud taget. (Man får känna sig jobbig som fan, och nu börjar jag bli så tok-trött på hanteringen av detta) Men har ju nu lärt mig att om man inte ligger på och kollar/frågar händer absolut ingenting med ngt. Så är hela känslan med facit på detta.

Och att få känslan att bli 100% nöjd,,, som produktchef Jan Buckhöj lovade mig vid kontakt tidigt i detta ärende. Har jag redan gett upp hopp om. Och Han har ju fått gå/sluta på Uttern så gamla löften gäller nog inte iaf. Och min stackars handlare som sitter i mellan mig och Uttern, får ju inga snabba besked eller smidig hantering han heller enl vad jag jag förstår på våra samtal.

Visst har vi kunnat åka båt delar av sommaren (är ju ngn tröst). Var bla en sväng ner mot Västervik. Och en tur över till Gotland mm. Gillar ju min båten som äntligen fungerar mkt bra. Och nu är ju det mesta av alla åtgärder oxå klart. Det som återstår (spricka i teak-durk efter rep, samt lite annat fix) har jag godkänt att ordna senare vid höst-upptag och vinterförvaring, då tiden medger för firman, och vi ej utnyttjar båten.

Well,,, den som väntar får förhoppningsvis upplösning på detta ngn gång.

Phuuuu.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, för min del är detta ett avslutat kapitel med Uttern-båt.

De lagade iaf upp ekipaget till klanderfritt skick. Och fick efter detta besiktning och 100% godkänt med bara ngn liten anmärkning som oxå den ordnades.

Hur man sedan kompenserade och ersatte en i stort förstörd säsong, Lämnade ganska mycket övrigt att önska.

Blir ingen mer Uttern, detta var den sista jag köper. Har nu ett nytt ekipage och är tok-nöjd med detta. Allt från kundbemötande till nya båten med motor, har äntligen nära nog överträffat alla mina förväntningar.

Kul att det kan fungera nån gång iaf Glad utan friktion.

Hoppas alla har en underbar båt-sommar, Vädret ser ju nu äntligen ut att vända ngt från regn-period. Mvh/Philos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo precis som många andra kan även Uttern drabbas av problem.

Jämför med:

Volvo återkallar 8500 bilar

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/volvo-aterkallar-8-500-bilar-1.13801

Ska man då sluta köpa volvo?  Svar NEJ, alla kan drabbas av problem. Viktigt är att man tar sitt ansvar och löser problemen. Givetvis är det alltid tråkigt och man kan få lägga ned massa tid på att få det löst.

Så fortsätt att köpa Uttern och andra båtar. Bra med båtforum så man kan framföra problem och likaviktigt att framföra när det går bra.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, där håller jag inte med. En återkallelse är en sak, och den skall behandlas korrekt och professionellt. Men när det gäller en helt ny båt med så pass gravt fel och de följder detta fick så hade Uttern bara ett seriöst alternativ, att byta ut båten till en ny. Det gjorde VW med en Passat jag hade, mycket professionellt och bra av både ÅF och VW.

/Rookie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Philos,

Jag har följt hela proceduren med spänning och förstod inte riktigt upplösningen.
Fick du båten fixad o sedan sålt den? Fick du en ny båt av Uttern? Eller hur slutade denna tråkiga historia?

Med tanke på att du skriver att du nu är nöjd så verkar det iallafall som denna thriller slutade lyckligt!Glad

Mvh/C

PS Om du fortf känner att du blev felaktigt behandlad tycker jag att du skall ta kontakt med Sverker Olofsson o Plus...  DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...