Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Philos

Reklamation på min nyköpta Uttern DC, Och hur behandlingen av detta går till.

Rekommendera Poster

Ja......... Inget är som väntans tider. Har ännu inget utlåtade än från Uttern om vad som gått fel med min båt och dess tank. Inget om ngn låne-båt heller.

De har nu ju nu sedan två dagar båten på kontroll där i Gävle på ngt ställe. Är naturligtvis mkt intresserad av resultatet av detta (bör ju som sagt ligga i Utterns största intresse oxå). Tänkte nu ge dem chansen att ringa tillbaka till mig den här gången. Förhoppningsvis med en förklaring samt erbjudande om en ny båt-lösning.

Att ngt måste gått riktigt galet med tanken, är ju iaf klart. Fick upplysningar om att den(tanken) där den ligger under golvet i mellanskrov. Även är placerad i en isolerad behållare/balja av glasfiber. Den här baljan ska kunna ta upp tankvolymen vid ev läckage. Detta för att förhindra det som nu hänt här, med bensin överallt. Måste ju vara ngt hål eller spricka även i den antar jag.

Bara funderingar från min sida, men om det kan vara ngt som vid produktion hamnat mellan tank och balja (ngn vass bit glasfiber eller liknande). Som sedan vid transporter tryckt på och skadat så det blivit bristningar. För tanken måste väl vara provtryckt på fabrik antar/hoppas jag ?  Annars blir ju varje test skarpt och först vid bensin påfyllning.

Visst har jag känslan av att jag nu kanske kvalificerar till titteln: den jobbiga f*n av folk på Utterns kontor, som FooZilla skriver. Känner mig naturligtvis lite som just DEN då jag jagar på. Men jag hoppas och tror nog, Att om man bara känner efter lite hur man vill bli behandlad samt hur man skulle reagera och vilja bli bemött själv. Så bör även Utter-folk förstå att det inte är för att jävlas med dem personligen. som är anledningen till att jag kontaktar, önskar mig ny fräch olagad ersättnings-båt, skriver av mig här samt önskar att det ska gå snabbt tillråga på allt.

Iställer har ju Uttern som ngn annan skrev.Här ett utmärkt tillfälle, att vända det hela totalt, och visa hur reklamationer ska gå till. Det är ju det som skapar trygga kunder. Och inte besvikna missnöjda som nästa gång handlar andra märken. För att aldrig mer göra affär på deras produkter.

Har ju inte ens varit inne på att häva mitt köp än, och få pengar tillbaka. Skulle ju vara ett än värre tapp och nederlag för Uttern, Kommer vi till det. Så står det ju inte Uttern på kvittot nästa,nästa och nästa köp.

Det jag än så länge bara önskar. Är ju semester och härliga dagar på sjön i en olagad ny & fräch Uttern D66. Efter det skulle man ju i stället ha möjlighet att kunna bilda sig en annan uppfattning. Och då ev till och med berömma båten för ev utrustningsnivå, köregenskaper (tror dig, nic:utternD66) mm. Men allt detta är ju omöjligt då jag än inte kunnat tillbringa ngn tid alls i mitt köp än.

Som sagt,,, Inget är som väntans tider. Men ju längre det går, ju mer säsong missar man ju tyvärr. Och med det växer ju även hornen i pannan.

Fortsättning följer,,,, kvickt hoppas jag.



Senast ändrad av Philos | 14 maj 2008 | 21:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Uttern tycker du är jobbig saknar de total insikt om vad en kund har för rättigheter och vad han/hon kan förvänta sig för kvalitet på en produkt som införskaffas för dyra pengar. Till saken hör ju nämligen att båten du köpt verkligen inte är gratis. Du är naturligtvis inte jobbig. Du agerar endast som alla konsumenter borde göra när de köper en produkt som är så oerhört undermålig som den du inhandlat. Av dina inlägg att du döma verkar du mkt balanserad och lugn. Beundransvärt i så fall. Det är inte något fel vilket som helst du har i din båt. Det hade kunnat hända fruktansvärda saker om du kommit ut på den provtur du hade planerat när du sjösatte. Du har befunnit dig i en potentiell livsfara och med det i beaktande finns det ingen anledninga att vara ödmjuk. 

Materialet du har delgivit oss här på forumet platsar lätt i Plus.  

   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte Uttern tycker du är jobbig däremot är det jobbigt för ett företag om man har kvalitetsproblem. Erfarenhet från Uttern är att de tar hand om sina problem på bra sätt.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet hur du känner dej.Jag hade problem min splitter nya ryds 568 gti förra säsongen det var gelcoat som släppte.Nu blev det lagat på garantin men mina problem är ingenting emot vad du beskriver.

När man köper en ny båt så vill man ju att den ska vara i nyskick och inte ska man väl behöva laga den det första man gör känslan av att vara en liten bricka i detta spel blir uppenbar när man ringer till återförsäljaren till fabriken och man blir lovad det ena med det andra,men i slutändan händer ingenting om man själv inte tok ligger på och tjatar.

Mitt tips till dej är att gå på utternförsäljnings chef direkt så mycket som möjligt.

Ta ut ersättning för tex milkostnad allt som du ska ha ersättning för ska du oxå ha.

Du ska ha en ny båt för det var väl det du betalade för.Det spelar ingen roll vad de säjer till dej så kommer du förlora en massa pengar på affären om de lagar din båt.

Bara att du ligger ute på detta forum med inlägget gör att du får svårare att sälja båten trots eventuell lagning till orginalskick.Fast min Ryds blev lagad så blev jag uppringd av personer som undrade hur jag kunde sälja en båt med trasigt skrov.Jag upplyste om att det inte var skrovet som var trasigt utan en liten gelcoat skada.Då hade jag min båt ute på blocket och samtidigt så florerade en massa rykten och spekulationer  på mg om min båt som inte alls stämmde.STÅ PÅ DIG GE DIG INTE

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det var det jvligaste!! Där gick mina tankar om en ny uttern D66 i graven. Hur i hela friden kan det gå till så här. Själv hade jag blivit tokig och ställt till ett herrans liv. KOPPLA IN PRESSEN. Det bästa i dessa situationer är att sprida budskapet till så många som möjligt så att ingen köper skräpet. När det kan skada dem ekonomiskt så blir det nog fart.

Helt skandalöst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasligt vad alla förespråkar press o plus och uthängningar hit o dit.

Klart jag håller med om att du ska ha ny båt, allt annat vore ju som redan sagts katastrof. Men som jag tolkar de flesta inlägg och råd så ska du absolut och stenhårt inte bara skälla o hojta o skrika, utan dessutom kräva än det ena, än det andra... redan innan Uttern ens haft en rimlig chans att kolla upp det...

Ja, man kan undra varför dom inte godkänner din lokala handölares bedömning om olämpligt att reparera osv.

Ja, man kan tycka att du ska ha en ny båt.

MEN, nog tycker åtm jag att de ska ha en möjlighet att TITTA på grejerna, även på egen lokal s.a.s.

Javisst, en båt kostar multum i jfr med tex en platt TV, en cykel eller en moppe, men reklamerar man nåt av dessa får man finna sig i att åtm lämna in grejerna till av tillverkaren utsedd/godkänd verkstad för kontroll o utvärdering av lämpliga åtgärder. Varför ska båtar vara undantagna från detta?

Låt vara att de (Utternbåtar) verkar krångla väl mycket med tidsförluster o utebliven nöjesåkning som följd, men chansen att kolla upp grejerna måste dom väl ända få? Ingenting tyder ju idagsläget på att ersättning uteblir?? Vilket de flesta inlägg ovan verkar peka på...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med om att man skall låta dem titta på båten först men jag tror det blir svårt att återställa helt om den varit fylld med bensin.eller??.. //Mac



Senast ändrad av MaCro | 15 maj 2008 | 20:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir det säkerligen, men tycker det är självklart dom vill se det m egna ögon innan dom ger bort en ny båt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enl info jag fick i dag. Så är det nu ganska tydligt fastslaget att tanken spruckit rejält på sidan i ngn typ av skarv (gjutskarv i plasten). Detta enl representant för Uttern-båtar.

Min åsikt är bara den att naturligtvis ska detta kollas noga av Uttern själva. Har ju ett stort ansvar mot alla kunder av sina produkter naturligtvis. Och att ej kolla detta grundligt själva, vore väl närmst kriminellt.

Jag förstår även att båten naturligtvis bör sågas upp för kontroll. Och att tanken demonteras och kontrolleras hur stor och bökig åtgärd detta nu än är att genomföra.

Naturligtvis bör man efter detta återställa båten i lugn och ro till bästa möjliga skick. Och då allt är säkert och återställt så snyggt det bara går,( får ta den tid det tar) sälja på nytt med öppna kort som reparerad/åtgärdad till ett för ny informerad kund reducerat pris.

Vi valde denna gång bort att leta efter begagnad båt. Och valde att satsa våra spar-pengar på ett helt nytt, problemfritt ekipage. Allt för att slippa oro över massa åtgärder och just problem. Samt nöjet att få hålla och vårda båten i toppskick själva från start, Med ett i förlängningen gott andrahandsvärde på vår investering. Utan smitta av ngn omfattande reparation eller annat som påverkar värdet.

Det är just nu bara det jag önskar.  Alltså det vi valde och betalade för. Bör kännas glasklart för alla som tar den extra slant en nybåt innebär.

Nej som sagt jag och min familj håller ännu tummarna för att vi får en god behandling samt ersatt båt så fort det går. Att jävlas är ju inte ambitionen alls. Att gapa och skrika och figurera i plus, är väl en sista åtgärd när allt kört fast. Och man ser som kund att man förlorar massa pengar. Och det har vi ju inget facit på än.

Hoppas bara allt löser sig till det bästa ganska snabbt för både min och Utterns välbefinnande. Nöjda glada kunder måste ju vara lycka för alla som producerar och säljer grejor, varelse det är en trasig brödrost eller en fabriksny båt det gäller.

Mvh.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste alla inlägg tidigare i kväll, och undrade hur det hade gått. Ser det nu.

Hoppas det löser sig, och det snabbt. Sorgligt när sådant här händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag beklarar vad som hänt dig och beundrar ditt lugn.

Självklart måste de få tid på sig att undersöka orskaken men i detta fall tycker jag att konsekvensen är på tok för stor för att ens tvivla på. Tänk om det hade hänt något, tex om en explosition hade inträffat. Om detta hade varit i USA hade det antagligen haft helt andra följder... Jag menar inte att allt som händer i USA är rätt med det är en ganska allvarlig brist på din båt.

Hade jag jobbat på Utter hade jag försökt skrapat detta under mattan så fort som möjligt och behandalat dig på bästa sätt. Som flera redan nämnt går det fort att förlora sitt ansenende.

Stå på dig och acceptera absolut inte en lagat båt!

Mvh Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare

Talade med dig ang detta en kortis (på gymet) idag, och som vissa påpekar bör ju Uttern vara mkt angelägna av att detta ordnas upp så fort som möjligt utan att de får massa dåligt rykte särskilt när det gäller något så pass farligt som bränsleläckage !

Tänk som sagt vad som kunde ha hänt om någon rökare varit i närheten av båten när bensinen flöt ikring ?

Att du bör ha ersättning/lånebåt under tiden du väntar på en NY likadan båt är väl ganska självklart, och bör också ligga i Uttern's intresse om de vill uppehålla sitt rykte.

Givetvis bör Uttern få chansen att kolla upp vad som hänt med båten även om man kan tycka att en av dem utvald åf borde vara tillförlitlig, sedan återstår ju bara för dem att ersätta dig på bra sätt och detta så snabbt som möjligt då våren/sommaren är på intåg !

Får hoppas detta löser sig smidigt nu så blir alla nöjda och så kanske vi ses på böljan den blå framåt sommaren... ( gotland i slutet av juli ?? )

Glad



Senast ändrad av Dykarn | 16 maj 2008 | 02:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jooo du Dykarn, hoppas att det kan bli som du säger, Gotland en sväng i slutet på Juli.

Bollen ligger ju tyvärr helt på Uttern, ang hur vår semester nu kommer se ut -08. Törs inte hoppas på ngt än så länge. Men önskar ju naturligtvis ngn typ av positivt besked så snart som möjligt. Är ju planer att ta ställning till ang semester och tiden går ju fort!!!

Och visst bör det även ligga i Uttern's intresse som du säger ang kundrelation och rykte. Att lösa detta på ett riktigt sätt  så omgående som bara är möjligt. 

Blir det som vi hoppats och planerat, redan innan detta köp. Så visst syns vi på böljan den blå i sommar.  Ha det DykarnSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du varit tydlig till återförsäljaren med ditt krav på ersättningsbåt under reparationen? Dvs skriftligt och med angivna datum för när du behöver den?

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lars J,  Ang din fråga:

Har du varit tydlig med krav på ersättningsbåt till återförsäljaren, samt skriftligt och med angivna datum för när du behöver den? Förvånad

1: är ju inte återförsäljaren som har reklamations ansvar för produkten, Återförsäljaren är ju bara länken mellan slutkund och producent/tillverkaren (Uttern). Så,,, Tillverkaren är ju den som blir ansvarig att efter önskemål erbjuda ngn tillfällig lösning under tiden åtgärd tar. Detta har vi diskuterat. Och vi får nu inom kort låna en mindre styrpulpetare förmedlat via Uttern tills allt är klart i mitt fall.

2: hehehe Lars,,, skriftligt & angivna datum för när man behöver eller får lust att ta en sväng i sin båt??? Varför inte önska skriftligt på när solen skiner i förhand oxå!!!  

Förlåt, skämt åt sido. Är inte hela syftet med ägande av egen båt, att man precis när som helst, Utan ngn längre tids planering kan ta sig en sväng?  

Såg att du inte hade ngn båt uppdaterad på din profil? Är det så att du själv hyr eller lånar båt varje ggn du vill ta en tur ? Eller har en hel egen båtfirma/fabrik kanske ? Då förstår jag din fråga ngt bättreFlört. pfff, kunde inte låta bli (sorry).

Jooo, Uttern har nu beslutat att fixa/åtgärda båten med prioriterat och professionellt folk samt slutresultat (exakt som det är splitter nytt) enl Uttern-språk. Eller som de säger, Kan ju inte som kund dömma ut ett jobb, innan det är klart. Därefter upp till att besikta (ev då med oberoende besiktningsman), godkänna eller känna sig missnöjd med resultat av reklamations-hanteringen och utfört jobb.

Det är dit jag känner att jag i nuläget kommer ang detta. Tro mig då jag säger att jag stått på mig att föra fram det JAG & de flesta av er tycker känns rätt och riktigt. Bara avvakta resultat from nu och ge det en chans. Vill ju absolut inte jävlas, om det nu är det det kallas att oroa sig en del för hur det blir.

Vem vet ? kanske ett ev nytt överskrov, topp-proffsigt utfört jobb. Samt övrig reklamationshantering. Med ngt slutligt plåster på såret för situation, händelse och förlorade utlägg, överaskar ?  Hoppas nu på det och avvaktar som sagt.

Kan ju snart ta en första riktig sväng på vattnet med lånebåten... Försöka koppla ifrån och ladda batterierna, är ju det sjölivet går ut på för mig iaf.

Mvh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du tålmodige,

Ju mer jag läser den här tråden desto mer upprörd blir jag. Du ska självklart ha en ny båt. Jag har mkt svårt att tro att den båt du får tillbaka är av den kvalitet du kan förvänta dig och den du från början var beredd att betala för. Det här är väl jämförbart med krockskadade bilar som betingar ett rejält nedsatt pris på grund av de försämringar reparationer av den här karaktären medför på hållfasthet och andra egenskaper.

Om du nu skulle vara nöjd med det du får tillbaka ska en kompensation utgå från Uttern eftersom du köper en defekt båt. Du måste, om du ska sälja båten ngn gång, uppge vad den varit med om. Vem som helst inser att det här har sänkt båtens andrahandsvärde rejält. Jag förstår att du vill ha en båt så fort som möjligt men det finns ingen anledning att i det läge du befinner dig stå med mössan i hand och ta emot det som eventuellt erbjuds. Du har rättigheter och skäl att ställa krav. Du har inte gjort nåt fel. Uttern och återförsäljaren ska vara väldigt tacksamma för att det inte hände en allvarlig olycka. Det ska naturligtvis du också vara. Inser du hur nära det förmodligen var.... ? 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jooo visst, precis så är det ju.  Får vara tacksam att inget gick värre än det gick.

Anl till att jag lugnat mig lite. Är väl dels ge Uttern den chans de står på sig och vill ha. Att ordentligt titta på, samt som de säger återställa sin reklamation till det nyskick båten är i då den ny rullar ut ny ur fabrik. Är ju deras rätt som de säger, Samt därmed på deras ansvar att utföra detta. Upp till mig som sagt att bedömma efter åtgärd.

Uttern tar väl därmed fullt ansvar för säkerheten samt ev senare besvär av att åtgärda antar man ju. Då detta nu är den enda lösning man accepterar och över huvudtaget diskuterar i nuläget (Inga alternativ).  Och skulle man vid påbörjat arbete se att det nu är helt omöjligt att göra som man sagt. Får man ju anta att man har förstånd och ansvar att dra i bromsen och avbryta med ny diskusion hur att göra.

Samt sedan min egen känsla. Att man blir matt och trött av att hela tiden helt ensam driva på och känna att man är den omöjlige, samt jobbiga personen. Som bara drar för stora växlar och besvärar innan ngt är påbörjat och klart. Nya personer i varje samtal, vittnar ju om hur tråkig och besvärande kontakten med mig är.

Och att gång på gång höra: (det förstår du väl) är ju ett ganska målande uttryck för hur tokig man är i sin oro över allt det vi diskuterat här.

Avslutar som i mitt förra inlägg. Bara att avvakta och hoppas på en riktigt bra lösning med flaggan i topp även för mig, att slutligen bli nöjd med. Som besvärlig kund.

Har ju läst ngt ang detta tidigare. Om någon som blev nöjd med sin reklamationshantering från Uttern i inlägg här. Antar då naturligtvis att denna kunden bemöttes och kompenserades på ett fullgott sätt. Så avvaktar nu då på chansen och hoppet till det, även för mig.

Ha det & trevlig helg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte du ska se dig som en besvärlig kund. Du är en kund som fått en defekt produkt.

Är nu helt upp till Uttern hur de vill försvara sitt fina rykte. Har du berättat för dem att detta diskuteras på ett av Sveriges populäraste forum för båtar?

Och då inte som hot utan för att du skulle få stöd i hur du ska agera då de redan visat att de börjat tulla på sitt kundansvar. Givetvis upp till alla företag att själva välja hur mycket man vill ta av sin fina kvalitetsstämpel.

Visst kostar det att få åtgärda ett sådant här fel men ännu mer kostar det att tappa ansiktet inför sina kunder.

De borde nu ha en mycket bra chans till att få visa hur proffesionella de är och jag hoppas de tar den chansen.

Och att du återkommer med hur det utvecklas.

Du har säker mångas stöd här på forumet och som hoppas att du ska bli en mycket nöjd ägare av en Uttern D66:a

 

mvh Roland, nöjd ägare av en Uttern S64:a, en underbar båt.



Senast ändrad av Ringhede | 17 maj 2008 | 10:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, jag har gått och tittat på en ny Uttern C66. Det får bli ett annat fabrikat. Jag tycker att ni ska häva köpet och välja en annan båt. Om handlaren som ni köpt båten av är av någon kaliber så godtar de detta och får en nöjd kund! Lycka till! / Leakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, precis som du uttrycker dig. Så nämnde jag bara kort våra diskussioner, Samt det stöd jag har fått ang min oro & reklamations funderingar här på marin-guiden, Av alla andra medvetna/kunniga båt-människor (tack). Hoppas att detta är ngt de tar till sig en smula av iaf.

Att ta till sig av kundernas åsikter och eventuella problem(troligen det allra viktigast). Är ju slutligen det som visar vägen för kunden till en trygg & bekymmersfri affär. Och absolut ngt som alla tillverkare/producenter, säljare,  Vinner STORT på i längden. Undrar bara löst vad som borde vara lättast att ändra på, Kvallité eller inställning & jargång mot kund. Högst upp på pallen hamnar naturligtvis den som lyckas med båda. 

Grattis & kul att du är nöjd Roland .  Och hoppas såklart att jag blir lika nöjd ägare av Utter D66 då, och i en förlängning kan rosa även den med massa positiva ordalag.

Well Leakim, C66 är ju en fin båt och alla kan ju inte vara med samma otur från början som mitt exemplar var vid leverans. LrObestämd 

Skrattande



Senast ändrad av Philos | 18 maj 2008 | 01:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som flera redan har nämnt så är en sak mycket viktig; Accepterar du den reparerade båten så ska du naturligtvis ha kompensation för värdeminskningen på båten. Även om båten är reparerad till nyskick så är du fortfarande SKYLDIG att uppge hela historien vid en eventuell försäljning i framtiden. Detta kommer innebära att du inte kan förvänta dig samma andrahandsvärde som en helt felfri och orörd båt. Den förväntade värdeminsningen, relativt en felfri båt, ska du kräva som kompensation mot att du godtar en reparerad båt. Hur stor en sådan kompensationssumma kan vara kan en besiktningsman eller värderingsman uppskatta. Givetvis ska du inte betala för den tjänsten utan detta ska ingå i paketet i samband med att du accepterar den reparerade båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Philos, jag vet precis vad du går igenom.
Var där själv förra året, köpte precis som du en ny båt för att slippa massa strul.
Fick mycket stöd och råd via detta utmärkta forum.

Till din tröst kan jag säga att den person dom du nu talar med på Uttern är mycket tillmötesgående och förstår värdet av att hantera varumärket Uttern. I mitt fall så löste han allt och jag fick till slut en mycket fin båt. Men att vara utan båt mitt i säsongen är grymt!Hoppas allt löser sig för dig och att du får många sköna dagar i skärgården i sommar!

Magnus, Norrköping

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att det är smart att prata direkt med Uttern också, men det är återförsäljaren du har kontrakt med.

Min tanke med att tala om, skriftligt, när du behöver ersättnignsbåten var att du kanske planerat hela semestern runt den, vad vet jag, köra land och rike runt och fiska? Då är det ju just dom veckorna som är vikiga för dig. Då hjälper det ju inte att få en ersättningsbåt eller ens ny båt efter semestern.

Jag har hyrt båt en gång, nu äger jag. Och nej , jag har inte båtrfirma. Jag fattar inte varför det ina aller andra skulle förklara mitt råd? Tror du jag försöker sabotera för dig?

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej då Lars, Sorry. Är tacksam för alla råd och förslag.

Blir ju bara ngt känslig i ämnet, ang hur jag ska behöva specificera andvändningen av den båt jag köpt dyrt. Och vill kunna utnytja närhelst lusten faller på såklart.

Anl till att jag svarade som jag gjorde. Var att ditt råd är som saxat/tänkt av handlare eller fabrikör. Det är ju de som är skyldiga att stå för ersättnings-båt. Och de är ju naturligtvis inte alls intresserade av större eller längre kostnad för detta än absolut nödvändigt.

Sååå: när behöver du båt, och varförFlört *smile*.

Detta har nu ordnat sig för oss så länge. Kan för tillfället hyra båt av andra i min båtklubb. När och om vi får lust att sticka ut på böljan i  väntan på vår egen båt. (Smidigt och bra både för oss och Uttern, som egentligen ska hålla med detta hela tiden under saknad av vår egen båt)

Har oxå kontaktat professionell besiktningsman med stor erfarenhet. Samt Diskuterat det naturliga önskemålet, med total besiktning av min båt efter reparation och åtgärd av Uttern.

Var ju ngt som Utterns representant inte nekade till iaf.

Hoppas att allt nu i slutänden blir 100% bra. Och att jag istället slutligen kan känna mig nöjd och glad, utan ngt bekymmer med bristfällig reparation eller skadat andrahandsvärde. Är ju koll av detta en besiktningsman kan säkerställa. Både för mig som kund och Uttern som ansvarig leverantör.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en liten tanke.

Du bör även själv följa arbetet, få det utförligt dokumenterat med bilder mm, under tiden det utförs då det tydligen inte går att komma åt tanken och dess utrymme när jobbet är utfört.

Har svårt att förstå hur dom ska kunna sanera en bensindränkt båt till nyskick...

Besiktningsmän i all ära. En egen erfarenhet:

Vi var spekulanter på en båt där vi misstänkte läckage från tanken. Kände bensinlukt osystematiskt.

Det som talade emot var att den var fulltankad (400l) och det gör man ju inte om man har en tankskada.

Säljaren erbjöd en besiktning av tanken. Jag talade med besiktningsmannen innan den utfördes och frågade hur det går till, ev provtryckning mm,..

Provtryckning utfördes inte längre utan han gjorde en okulärkontroll och sen var det hans erfarenhet som gällde. Blev en aning skeptisk, det kan jag göra själv och har en del erfarenhet själv vilken sa att tanken läckte...

Hur som haver, besiktningen gjordes med godkänd tank, end, anm, på ngn, slangklämma. Vi fick hem båten, lutade den bakåt ordentligt så vi fick ut allt ev, slagvatten som stod i kölsvinet, var litegrand där. Nästa dag var där ung, samma mängd igen men ren bensin....

Säljaren stod för tankbyte, den gamla hade två små hål i botten pga, korrosion/ärjat. Galvaniska strömmar...

Så lämna inte för stort förtroeende till en besiktningsman, i synnerhet inte när parten är så stor som Uttern, han känner säkerligen stor press att inte stöta sej med dom.... Är nog sällan dom är så opartiska som man kunde önska...

Jag hade försökt häva köpet, sen köpt en ny istället, du kan ju köpa en likadan igen men slipper ju förmodligen då denna... Känns som att risken är stor att det blir en följetång, Uttern försöker komma så billigt undan som möjligt, du vill ha vad du har betalt för. Blir nog svårt att bli nöjd med det bemötande du fått hittills... Du har inget för att du tar det lungt, dom försöker dra ut på det, trötta ut dej, så att du ska vara glad för det du får. Det gäller faktiskt den som skriker högst får först Vänd upp och ner på bygget, hota med press, i detta fall är det ju solklart och ngn, större undersökning behöver inte göras. Bara ett snabbt konstaterande om att det läcker vilket redan är gjort. Dessutom är du inte kund till Uttern utan hos säljaren vilken redan har dömt ut båten. Är nu Uttern av annan uppfattning så får dom lösa det med sin återförsäljare sen.

Tyvär är ju Svenska företag experter på att vara dumsnåla, dom tusenlappar dom tjänar på denna reparation förlorar dom mångfallt i förlorade kunder pga, den dåliga PR dom får. Fattar inte hur dom tänker....

Edit: Har även för mej att är en vara är defekt vid leverans har man rätt att få den utbytt. Det gäller som i detta fall när vartan ej har kunnat användas. Det är då inte garanti i den form att ngt, har gått sönder vid användande, det var helt enkellt sönder vid leverans...

I detta fall ska ju Uttern vara glada att du inte använde den, hela skiten kunde ju sprängts i luften....



Senast ändrad av 7anne | 20 maj 2008 | 10:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stå på dig philos, jag krånglar också med en strulig återförsäljare fast då handlar det om en bergvärmepumpsanläggning för 160 000 kronor. Jag har haft en del nytta av att föra disskussioner via mail. Dels är det lättare att säga det man vill utan att man som artig svensk försöker ta hänsyn till hur mottagaren reagerar just då. Desstuom är mailen väldigt bra att ha som bevis på vem som sagt vad och när i händelse av en tvist längre fram. Jag menar inte att du ska skälla och domdera i mailen, de får man sällan svar på. Utan var saklig och punktlig så kan du locka av dom godbitar som löften gällande båten. Berätta gärna hur det går. /smuggler28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att du får komma ut på sjön.  Om du sen kunde fixa fram det där solskenet från Gud också. Har du kontrakt med honom eller en av hans återförsäljare?

/Lars J



Senast ändrad av Lars_J | 20 maj 2008 | 15:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har oxå kontaktat professionell besiktningsman med stor erfarenhet. Samt Diskuterat det naturliga önskemålet, med total besiktning av min båt efter reparation och åtgärd av Uttern. ****************************** - Får man vara så nyfiken som jag är nu ....???? ( vilken besiktningsman anlitade/kontaktade du ?)

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 20 maj 2008 | 19:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha Lars, 

Om jag hade närkontrakt med Gud eller en av hans återförsäljare, Och kunde ta del av deras tips. Så skulle jag nog valt ett annat exemplar av båt från början.

Men hoppas solen visar sig för oss alla i förlängningen iaf.Cool

Well, vilken besiktningsman kontaktade jag?. Naturligtvis en som jag känner förtroende för. Ngn som även skriver í båtnytt då och då (bla ang liknande ärenden). Samt känns pålitlig och objektiv & inte drar sig för att lägga korten på bordet över vad som gäller. Varelse det är till min fördel eller Utterns. Detta får ju kontrollen/besiktningen utvisa efter de åtgärder man nu bestämt att göra från Utter-håll.

Kan ta detaljer då mitt ärende är klart, Just nu väntar jag ju på besked själv.



Senast ändrad av Philos | 20 maj 2008 | 22:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns inte, det var ett tag sen och det var säljaren som ombesörjde det. Han var iaf, proffesionell, organiserad, legitimerad, certifierad el, vad det nu var. Skröt om sitt antal år som besiktningsman... Det var i Höganäsområdet båten låg...

Vi ska ha ett intyg ngn, stans, kan kolla på det när jag får tillfälle....

Edit:

Oj, sorry, trodde det var mej du frågade...

Låter ju iaf, som att trådskaparen har hittat en som är bättre än vår var, förhoppningsvis...

 



Senast ändrad av 7anne | 20 maj 2008 | 22:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...