Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Philos

Reklamation på min nyköpta Uttern DC, Och hur behandlingen av detta går till.

Rekommendera Poster

Tänkte bara skriva av mig lite frustration över hur min nyköpta Uttern DC-båt fungerar.

Läs om ni orkar!!

 

Till stor glädje för mig, (och min smile_regular.gif slutligen övertalade familj). Inköptes efter en lång tids sparande, En helt ny Uttern D66 Verado sent i höstas 20/10-07 genom HL-båtar i Lidköping.
Båten utrustad med en ny Mercury Verado 250 och hämtades hem och placerades omgående för vinterförvaring.

Efter detta nås jag av ett service-meddelande utfärdat av Uttern-båtar. Detta ang ngn defekt del/anslutning vid bränsletanken i min båt. Var ngt som skulle bytas ut och åtgärdas innan båten kunde tas i bruk.

Gjorde mig inte så mkt att lämna in båten för denna åtgärd tidigt i våras.

Då jag även upptäckt en hel del andra små missar i utrustningen från fabrik.(Saknades en länspump samt ngr låsbara-fack, en kompass, 2 batterier enl övk mm)som nu kunde åtgärdas på ett och samma service-besök.

Enl övk, Skulle allt detta ordnas genom Utterns ombud i Norrköping (Marin & sjöservice)
som geografiskt ligger bättre till för mig som kund. Och som nu i dag även drivs av samma ägare som HL-båtar i Lidköping.

 Sagt och gjort. Båten lämnades in för åtgärder, Ett jobb som drog ut på tiden i flera veckor.(Alla som väntar vet ju hur det är). Kompassen som skulle dit är fortfarande restad för leverans från Uttern och ej monterad.

Onsdagen 30/4-08 bestämdes att det inte går att gå och vänta på en kompass, och missa en massa härliga dagar på sjön. Så vi hämtade vår nyservade och åtgärdade båt för att sjösätta till helgen.

Båten tankades full på trailer (200L Phuuuu) och sjösattes på lördagen 3/5-08 trotts det regn som körde över denna dag. Blev bara körsträcka från ramp till bryggplats mellan bommar i avvaktan på annan dag med bättre väder.

På  Söndagen  4/5-08 (alltså dagen efter) ringer en upprörd representant för vår båt-klubb.....
Kom ner och kolla till er båt, Det är bensin runt hela bryggan.
Vid inspektion visar det sig att hela bensintanken som vid sjösättning var full. Nu fyller köl-svinet i vår nya båt.
Samt en otrolig mängd bensin som simmar runt på vattenytan utpumpat av länspumpen.
Detta innan den lösts upp av bränslet och nu bara ligger på sidan och surrar i nere i köl-svinet. (snacka om explosionsrisk).

Upplöst och förstörda är nu även div tätningar i mellanskrov utförda med sika-flex. Samt hölje på kablar och annan mtrl som badat i bensin. Den nygjorda bottenmålningen på min och närliggande båtar är flammig av bensin (löser ju upp det mesta) För att inte tala om hur allt luktar både i och utanför båten.

Bara börja sanera allt som går med länsar och pump.
Öppnade vid detta även inspektionslucka och tittade på uppsida av tank, runt de anslutningar som åtgärdats och som går att se. Men vi är överens,, samt det hörs att tydligt att tanken har ett stort läckage ngn stans i botten. (Kunde höra tydligt hur det droppade under). Bifogar bild tagen genom inspektions-hål i golvet i bakre stuvutrymme.

(Har som väl är dokumenterat hur allt ser ut nu före reklamation med bilder)

Efter kontakt med Uttern och Marin och sjöservice bestämmdes att båten skulle bärgas och kollas på Marin & sjöservice verkstad.

Mina aningar bekräftades här av marin & sjöservice tekniker. Tanken har tok-läck i botten. Samt det värsta,,, Vi kan inte byta tank över huvud taget.

Tanken i denna modell ligger i mellanskrov. Inplastad och under bärande balkar. Och storleken gör att om den skall demonteras och bytas. Så måste större delen av överskrov sågas upp helt och därefter läggas tillbaka och repareras. 

Då båten är helt ny, rekomenderar här i detta läge, 

Marin & sjöservice att Uttern-båtar byter ut båten och ersätta den med en ny.

(Naturligtvis det enda rätta på en helt ny båt)

Så att man som kund kommer ut i sin nyköpta båt utan ngn längre väntetid. Eller överhuvudtaget infekterad ny-båt. Med en massa reparationer, lappad och lagad.

 

Men här går nu plötsligt åsikterna isär. Utan att alls underrätta eller fråga mig, bestämmer plötsligt Uttern. Som nu letat upp en annan båt-verkstad ngn stans i Gävle (som tydligen inte säger emot), att båten nu skall köras upp dit för reparation.

Detta får jag som ägare först veta utan ngn som helst dialog, Då jag via telefon ringer min handlare 9/5 för att uppdatera mig om vad som händer ang min båt.

 

Jag söker efter detta Utterns representant för en komentar till detta beslut.Som ju går helt isär från rekomendationen av min handlare. Har ju stort förtroende för  Marin & sjöservice (Är ju iaf Norrköpings största marin handlare med lång erfarenhet av båtar och reparation)

Får så slutligen tag i Utterns reklamations avdelning ca 14:00 på fredag eftermiddag. Förklaringen jag får är att Marin & sjöservice saknar kompetens att reparera???

Och detta är inget märkvärdigt, bara såga upp och återlaga balkar, glasfiber och gelcoat.

Då jag framför min önskan till ny båt,

För att slippa en ev lång vänta, samt riskera att få tillbaka en lappad och lagad båt som ej går att accptera. 

(Jag har ju iaf betalat för en NY, inte ngn reparerad)

Så svarar representanten att nu är det dax att avsluta detta samtal, Vi står med jackorna på här och vill gå hem för helgen.

 Jooooo,,,, och jag vill ut i min nyköpta båt. Phuuuuuu

 

Skulle ngn acceptera en tveksam lagning vid brott på bränsle-rör i golvet efter premiär tur i en nyköpt bil ???   Tror inte det. Naturligtvis skulle bilen tillbaka till fabrik och kunden uppgraderas till en ny. Kunde ju bli stor rubrik i Expressen annars. (Annat gäller naturligtvis om det förlöpt ett par år innan skada).

Well,,, Detta tar ju all energi och glädje som köpet av ny båt skulle resultera i. Får nu stå på bryggan och titta på alla andra i klubben som kommer ut i det härliga helg-vädret. Utan att veta ngt mera om vad som nu gäller.

Får väl kontakta Allmänna reklamationsnämnden på måndag..

Hade ju hoppats detta var ngt jag skulle slippa. 

Och att Uttern skulle behandla sina reklamationer på ett föredömligt sätt

 

Vad säger ni?   Skulle ni godkänna en omfattande reparation i nya båten,

Är det jag som är besvärlig?

 

Kommer uppdaterar här vad som händer i min nuvarande olycka om ngt ändrar sig.

 

Hoppas ni kommer ut i era båtar.

Mvh och trevlig helg/



Senast ändrad av Philos | 12 maj 2008 | 20:22

post-10001552-1394235463,6581_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man en ny båt så ska man ha en ny båt. Jag skulle aldrig tillåta uttern att behandla mig så...

 

Kan man hoppas att det löser sig för dig så du kommer ut i sommar. Stå på dig och ring absolut reklamationnämnden på måndag, Uttern skall inte komma undan utan krig.

Lycka till

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta hade jag aldrig godtagit. D är ju uppenbart att den firma som nu har besiktat och ska laga båten är köpt med mygelpengar av utternbåtar (lätt att säga ja med motiveringen att d ska bara bytas tank i båten samt att ni får xx kronor om ni lappar ihop skiten). Behöver inte vara så men verkar tyvärr så.. Denna båt är att betrakta som en dålig beg båt när du får den.. Lapp och lagning av värsta sort med billiga sniklösningar på alltihopa och fortsatta problem..

Båten är ett slarvbygge från början säkerligen fylld med brister som du ännu inte upptäckt. Hade krävt hävning av köpet direkt och inte gett mig förens d gick i lås. Med en så allvarlig brist som en läckande bränsletank är ej acceptabelt och en stor säkerhets risk..

Finns en hel driva med missnöjda kunder som köpt utternbåtar med snea skrov, sprickor i skrov, bränsletankar osv.. Om man ska tro båttidningarna så finns ju rättså många som har fått kämpa för att få sina utternbåtar reparerade med uselt resultat och mera reparationer som följd..

Konstigt att just uttern utmärker sig med så mycket allavrliga problem med sina båtar. Har inte utvecklingen gått framåt och båtarna blivigt bättre??? Då jag har en äldre utternbåt själv (mindre fiskebåt och utflyktsbåt) Och tycker att den är hur bra som hellst så är d ju lite konstigt att kvaliten bara blivigt sämre. Min har hängt ihop i över 15år...

!!!MVH REXCO!!! Och lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag skulle nog till att börja med ta kontakt med din kommuns konsumentvägledare så du får reda på dina lagliga rättigheter (konsumentköp).
Handlaren (och i slutändan tillverkaren) har väl i och för sig några försök på sig att rätta till fel men i ditt fall tvivlar jag att det blir bra igen om de måste såga upp durken/golvet. Visserligen kan det säkerligen täckas över med teak och så men frågan är om lagningen blir hållbar i längden.
Vad jag hört skall Uttern vara bra att ha att göra med vid reklamationer så jag skulle kanske inte ge upp än ang att du bör få en ny båt istället.

Det enda rätta för dig i dettta läge nu när säsongen startat vore att få en ny D66 och Uttern får ta hand och göra iordning din båt och sen sälja den till rabatterat pris till nån annan.
Uttern har f ö haft en båtkyrkogård med Uttern D55/T55 m fl som har haft skevt skrov som de bevisligen bytt in och ägarna fått en ny båt istället. Så nog kan de om de vill.
Lagningen på  din båt skall väl (antar jag) enl Uttern bli lika bra som en ny och då vore det väl inga problem att du får en ny när din nuvarande borde kunna säljas som nästa ny.

Om det nu är beslutat att din båt skall iväg på reparation så kanske du får hålla dig till tåls tills du ser hur den blir reparerad. Det viktigaste är ju trots allt hur bra reparationen blir utförd. Om du inte häver köpet utan väntar tills den blir reparerad skulle jag kräva att en oberoende beskitningsman sen skall besiktiga båten och ge sitt utlåtande (det skall Uttern betala i så fall). Och så skulle jag kräva förlängd garanti på båten så att ev problem senare med lagningen åtgärdas utan att du behöver lägga två strån ikors.

Det där att det inte går att ta ur tanken när den ligger under durken är nog dessvärre rätt vanligt men helt idiotiskt. Tror inte jag skulle köpa en båt hur fin den än är där det inte går att plocka ur tanken enkelt för inspektion/lagning. Vissa båtar har inte ens en inspektionslucka så man kan kolla tankens skick och ev bensinläckage.

Lycka till med båten och håller tummarna för dig att allt ordnar sig så du blir nöjd.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 10 maj 2008 | 16:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma diskutioner med min leverantör och det slutade med att jag fick en ny båt.

Så stå på dig jag skulle aldrig acceptera att de hugger upp balkar och gjuter nytt i en ny oanvänd båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Klart du skall ha en ny båt, ge dig aldrig på den punkten.

Föreslår annars att du kontaktar Sverker Olofsson på SVT Plus, han producerar tydligen ett sommarprogram med inslag av båtliv.

Skulle vara kul att se hur han får ner en utternbåt i soptunnan....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge dig INTE!!! Du skall ha ny båt. Som ovan inlägg säger: Kontakta Sverker Olofsson och Plus-redaktionen om detta... Helt absurt att du skall få en upphuggen och ihoplappad båt tillbaka... det måste väl gå på någon form av garanti då det rör sig om ett originalfel d v s fel på mojängerna från början...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Muhaha,,

Utter båt i soptunnan Skrattande Tja, kanske tyvärr där mitt ex hör hemma.

Börjar med att tacka för ert stöd och förslag på åtgärder.

Kontakta Sverker och redaktionen på SVT. Kanske kunde snabba på mitt ärende en del  (ska det vara så??,  svara på min fråga!!!, ska det vara hål i tanken på ny utterbåtFlört)

Well,, Hoppas de ändrar sig och tänker om angående min reklamation. Glad att ni stödjer mig i lösningen på ny båt eller att häva köp. Känns ju som den absolut säkraste lösningen. Man vet ju inget om hur en lagning och reparation (hur proffsig den än ser ut efter) blir i förlängningen och påverkar båten efter en massa år och nyttjande. Eller vad som sker med andrahandsvärdet vid en besiktning inför en ev senare försäljning.

Mitt sista hopp står nu till ngn kille från uttern. Som skulle svänga förbi ett sista ryck och titta på båten i Norrköping. Innan den fraktas över till den andra firman för rep i början på nästa vecka.

Men min åsikt och förtroende för personalen på Marin & sjöservice står ju iaf fast, rekomenderar inte min handlare reparation, som jobbar med båtar och reparation dagligen, byter inombordare och lagar skrov-skador. (Saknar som sagt enl Uttern trotts detta kompetens att utföra denna lagning). Litar jag ju först och främst på det.

Det är ju en hel del besvär även med att få en ersättnings båt (flytta över all den utrustning som monterats i mitt första ex, ekolod, stereo & högtalare, spolpump, bottenmålning, ny securmark, motor ska över på ny båt, mm mm) 

Så innan Marin & sjöservice felsökt och avsagt sig försök till reparation. Hoppades naturligtvis även jag på ngt litet lättlöst problem. Iofs är väl dessa besvär och kostnader/åtgärder med byte ngt som faller på Uttern även det. Men tid och väntan blir det ju iaf innan man kan åka.

(Men som ngn sa ny båt ska vara ny, inte lagad)

Bara en annan sak, noterade ngn de tvärgående delvis inplastade bärande balkarna, över tank men under golv på min bild. Obehandlat 2x 4 regel-virke, Hmmm... Passar bäst mellan gips i väggar enl mig. Bara en liten reflektion.

Ska iaf ta er på orden ang reklamationsnämnden / konsumentvägledaren för råd och dåd. Blir väl Sverker efter det.

Lättar mina tankar och värmer som sagt en hel del, att få stöd och vänliga rekomendationer och önskningar om slutlig lycka i mitt problem från alla båt-människor här.

Jag håller mina tummar i början på kommande vecka.

Hoppas ni som kunde. Utnyttjade lördagen på det blå, Var ju härligare än på länge iaf här i Östergötland.

Mvh och fortsatt trevlig helg.

 

post-10001552-1394235464,0471_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förjävligt läge, helt sanslöst.

fattar inte hur en så stor tillverkar kan hantera det såhär.

 

Hoppas du även klämmer åt tillverkaren på ersättningspengar för förlorad bensin, samt jobbet för sanering etc? Lagning av andra båtar som tagit stryk etc, etc etc...

 

Det första jag tänker på här, är andrahandsvärdet. Visst att båten säljs som ny, men om det vid försäljning i framtiden på ngt sätt kan påvisas av köparen/besiktningsmannen, att båten är lagad, ja där stack en fin slant åt helv*te.

Stå på dig, för guds skull. GE INTE UPP!

 

Gå ut i media med det, blanda in advokater, dumpa gödsel utanför deras huvudkontorFlört.

Gör allt som står i din makt för att irritera, och framför allt skrämma upp dom.

Inte en chans dom ska betee sig såhär.

 

Dra även in en annan aspekt i det hela, som borde få det att krypa under skinnet på dom. O det är säkerheten.

VAD skulle hänt OM ngn vid bryggan slängt en fimp? Antingen på bryggan i hemmahamnen, eller ännu värre. Midsommar på valfri stor båt fest samlingsplats. Där kan vi snacka stora dödssiffror.

 

Jag skulle aldrig ge mig, så som sagt, stå på dig!

 

/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man gör inte såhär! Det är så självklart att du ska ha en ny båt och vraket ska skrotas. Internet är konsumentmakt och jag hoppas Uttern är en seriös firma som fattar att enda lösnigen är att skrota din båt och ge dej en ny. Är själv i läge att köpa ny fabriksny båt och sköter inte Uttern detta snyggt är dem garnterat strukna från listan på tilltänkta objekt för min del. Att dem ens ifrågasätter ditt krav på ny båt gör mej väldigt tveksam att handla en ny Uttern.. Jag håller tummarna att du får en bra båtsommar trots allt!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja fick jag inte en NY båt i detta läge så skulle jag göra allt i min makt för att häva köpet och sen köpa en annan båt.Hoppas att det löser sig till det bästa. Drygt att dom ska ens behöva fundera och grejja utan att bara ersätta med en ny direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är för jävligt. Godkänn aldrig detta. Bensin har läckt ut och alla vet att glasfiber suger åt sig. Vilka övriga skador blir det när bensin läcker ut?

Att såga upp en ny båt. ALDRIG.

Jösses vilken gratisreklam Uttern får här.

De kan få fin reklam om de förklarar att det vare ett misstag och öppet förklarar att man tar väl hand om sina kunder.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern båtar ägs numera av Mercury Marine Inc. i USA och ingår i den amerikanska Brunswick-koncernen.

Låt oss inte hoppas att den tidigare välrenommerade och seriösa anda som präglat Utterns goda varumärke, efter försäljningen till Brunswick-koncernen från Svenska Norrlångträsk i mitten av -90 talet, blivit föremål för den allt mer vanliga kortsiktiga kvartals ekonomin som emellanåt präglar internationella stor koncerner.

Uttern båtar är, enligt min uppfattning, fortfarande en av de bästa båt tillverkarna på marknaden, men den bästa good will mot slutkunden skapas oftast av en snygg och seriös reklamations hantering.

Glöm aldrig det.



Senast ändrad av lenjohan | 11 maj 2008 | 20:32



Senast ändrad av lenjohan | 11 maj 2008 | 20:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte mig se i lokaltidninen häromveckan att uttern skulle permitter/avskeda ca 20 till 25 st.

Vet inte om det har nån som helst betydelse angånde det som diskuteras i denna tråd.

Ska bli intressant att följa utvecklingen av detta!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med tidigare inlägg, du ska minnst ha en ny båt.

Utternbåtar har ju försatt både dej och din familj i livsfara genom sitt slarv. Tänk vad som kunde hänt om ni hade gett er ut den dagen...

Hela deras ISO och CE märkning borde ju dessutom ifrågasättas...

Du ska ha en ny båt, och borde få ersättning för obehaget det har orsakat er...

Jävla företagsattityd ! Jag blir förbannad....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu Brunswick äger Uttern borde det inte vara i överensstämmelse med deras deras etikpolicy, avsnittet om produktsäkerhet, att leverara produkter som riskerar att elda upp kunderna, deras båtar och grannbåtar. Se pdf på svenska http://www.brunswick.com/company/ethics/ethicsguide.php

Maila deras styrelseordförande, han vet nog vad sånt brukar kosta i usa. På dom jvlarna, heja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern är troligen ute och cyklar rejält. Tycker du ska rådfråga en jurist om det här. Felen på båten är så grava och har inte varit möjliga att vare sig förvänta sig eller inspektera. Du får precis som du skriver själv en helt annan båt än den du köpte. Som du förstår av min signatur har jag varit ägare till en D66 med en 200 Verado. På flera av dessa båtar som gjordes 2005 hade ett lim för infästningen av stolarna använts som krackelerade vi låga temperaturer. En höstdag när jag kom ner i båten var hela ruffen fuktig och möglet hade börjat växa. Vatten hade runnit från durken och in under stolen, där lim och fogar lossnat, och ner i ruffen. Uttern tog genast tillbaka båten och den såldes sedan till en annan kund som fick en ny båt. Jag tog strid och ringde VD på Uttern. Efter det så ställde Uttern upp exemplariskt.

Så mitt förslag: Ge dig för tusan inte. Ring VD på Uttern eller rådfråga en jurist. Kan dock inte tänka mig att någon i högsta ledningen inte skulle gå dig till mötes.

 Lycka till och berätta hur det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så som flera har sagt så stå på dig mot först Uttern som företag med kontakt mot deras försäljningschef, vd eller annan högt uppsatt person. Sedan är det ju aldrig fel att prata med eller maila till antingen lokal tidning eller någon nationell (Aftonbladet/Expressen/SvD/Dn m.fl). Ett företag vill nämligen Aldrig hamna på löpet med dåliga nyheter särskillt när det gäller säkert/explotionsrisker och liknande. Det kan stjälpa hela företaget. Det du behöver fundera på vilken typ av förhållande du vill ha med Uttern i sig. Det kan ju bli en jobbig situation trots att du får en ny båt och du riskerar bli den där jobbig f*n som ingen vill prata med i framtiden. Så mitt råd är att du väntar med att kontakta pressen in i det sista. Med rätt journalist kan det ta riktig skruv för det du berättar är ganska hett.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som är Din motpart är den ÅF Du köpt båten av. Egentligen behöver Du alltså inte stångas mot Uttern. Uttern är återförsäljarens motpart, Du skall nog rikta Dina anspråk och ha kommunikationen mot återförsäljaren. Om denne sedan vidareförmedlar dem till Uttern är deras sak. Så långt det teoretiska, sedan kan det vara bättre att ta tjuren vid hornen personligen....

Men, men. Företaget har rätt att göra försök till åtgärd, men om det inte lyckas på två försök (tror jag praxis är) så har Du rätt till en ny vara. Om den kan antas vara så illa skadad att en reparation är utsiktslös, så kan Du dock ha framgång med att driva det hela mot nyleverans redan nu. Men skaffa då först utlåtande från en oberoende person, t ex en besiktningsman. Han kan kanske skriva några rader med utgångspunkt från Din dokumentation. Det skulle hjälpa Dig i argumentationen.

Sedan skall Du enligt Konsumentköplagen hållas skadeslös under tiden åtgärd pågår. Det innebär att Du har rätt till ersättning för extra resor o.s.v. men framförallt rätt till en likvärdig ersättningsbåt/lånebåt under tiden Du står utan båt. KKL kan inte avtalas bort, så det är bara att stå på sig om detta.

Om Du påminner dem om Dina rättigheter m.a.p. ersättningsbåt (givetvis fulltankad, som ersättning för bensinen Du betalat men som runnit ut p.g.a. fel på båten) så kan det sätta lite fart på saker och ting.



Senast ändrad av IngemarE | 12 maj 2008 | 12:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde inte Uttern även stå för skador som kan ha uppkommit på grannarnas båtar? bottenmålning, packningar och annat sanering av hamnen..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte på en annan sak. Vad säger försäkringsbolaget? Är det inte DOM som ska driva ärendet och inte du personligen? Tänker jag fel nu?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stå på dig!

Mycket fina idéer i denna tråd som jag tror du kan få nytta av.

Själv valde jag bort Ryds av en enkel anledning när jag själv köpte båt precis. Anledningen var de negativa skriverier som jag bl a läst om Ryds produktkvalitet här på MG. Det blev en Bella istället.

Om de inte snyggt och smidigt löser detta åt dig tror jag knappast att min nästa båt kommer från Uttern iallafall. Jag tror fler än jag drar öronen åt sig när man läser om denna typ av skandalösa kundbemötande.

Sverker var en lysande idé... Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mkt intressant tillägg!

Har du varit i kontakt med försökringsbolaget?

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Well,

Japp, var i kontakt med mitt försäkringsbolag. Fick där svaret att tillverkaren är ansvarig för sina produkter under garantitiden. Speciellt när ngt liknande detta har hänt. Alla vet väl iofs hur försäkringsbolag fungerar och drar sig vid besvär...

Vad jag tänkte först ang detta med att kontakta försäkringsbolag. Var om det ev blir behov av Juridiskt stöd, om det skulle bli nödvändigt i en förlängning (ska de ju kunna stötta sina kunder med). Och fick där rådet att vänta/avvakta lite och ringa tbx igen om det ej löser sig.. 

Var även i kontakt med konsumentombudsmannen Glad. Finns ju en hel del att ta till, om man vill jävlas som kund. *Rätt att hyra ersättning under reparation/frånvaro av vara. *Ersättning för utlägg som kan styrkas med kvitto, resor,besvär mm. *Rätt att ej acceptera utförd reparation om man ej blir nöjd med resultat, och därefter kräva ny vara iaf.

Nu vill jag ju inte jävlas. Vill bara ha en ny fräch båt så vi kan ge oss ut (alltså det jag köpte och har betalat för)

Blev sedan uppringd av min handlare med förfrågan, om de fick lasta min båt för transport till Utterns reparation/koll?  i Gävle.  Detta fortfarande utan ngn info eller fråga från Utterns sida till mig. Tycker det var föredömmligt av min handlare att fråga mig. Innan de lastar & kör iväg med min båt. Utan att ens tala om först när jag kan vänta mig att få den tillbaka. Min handlare föreslår mig att ringa direkt till Uttern igen för svar.

Nytt samtal till Uttern,, Phuuuu

Vid detta samtal får jag nu veta, Att förutsättningen att detta ska gå snabbt (få min båt). Är  att de får köra upp båten och kolla vad som är fel med tanken själva. Ligger ju i deras största intresse att kolla upp med utter-tekniker. 

Detta är väl kristall-klart även för mig, Konstigt vore det väl annars. Men att ersätta mig utan dröjesmål med ny? vill man överhuvud taget inte diskutera vid detta samtal. Fattar fortfarande inte. Varför de inte bara kan gå på de tekniker hos min handlare. Som redan dömt ut reparation. Och göra mig båt-åkande snabbt. Jag informerar här även om min rätt att hyra ersättningsbåt.

Ringer därefter samtal nr:2  Detta till produktchef Jan Buckhöj. Här är nu äntligen ngn som efter en stunds diskussion ger med sig på, att det inte ligger i Utterns intresse heller att utföra lagningar en kund inte blir 100% nöjd med (Som Marin & sjöservice avsäger sig och bedömmer omöjligt från start)

När vi för på tal om planering för ny ersättnings-båt. Får jag nu veta, att alla D66-Verado är slut. Och de som byggs nu är direkt mot kund-order. Hmm, snacka om otur jag harObestämd??Jag har råkat köpa deras just nu bäst säljande modell. Typiskt va!!!

Blir iaf lovad att de ska kolla ngn typ av ersättningsbåt under min väntan samt att de gör sitt yttersta för att allt ska gå snabbt. Bockar och tackar..

Produktchef Jan, har iaf ett mkt trevligt sätt (kan berömma oxå). Och svarar på alla mina frågor och funderingar och lovar nu att hålla mig underrättad vad som sker. Blir strax uppringd av uttern-representant som berättar att de nu letar ersättningsbåt.

Känns nu ngt bättre, Men vet ju fortfarande inget om tidsaspekten att få tbx min. Eller om de kryper till korset, Ny båt. Hoppas på låne-båt nu till nästa helg iaf.

Stort tack igen för alla stöttande råd,

Ni ska få facit på det här så snart jag vet själv. Löser det sig med flaggan i topp, så är jag lika snabb med ros som ris. Tyvärr är jag ju inte där än....

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Gratulerar att Du stod på Dig! Jag har en känsla av att Du går segrande och nöjd ur detta och med all rätt på Din sida.

Glöm inte heller att Uttern/återförsäljare läser Maringuiden antingen direkt eller att dom blir tipsade av anställda, vänner eller motsvarande. Även en del båttidningar är ju inblandade och/eller läser det som här diskuteras så det finns nog en önskan att lösa detta på ett för framtida kundrelationer bra sätt annars kan (bör) nog dom negativa reaktionerna få oanade konsekvenser......Flört

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar väl ändå ha tagit en vändning som kan bli positiv för dig. Jan Buckhöj har jag själv haft kontakt med och han har alltid levererat och varit kundorienterad. Min erfarenhet är också den att kommer du tillräckligt högt upp i en organisation finns större möjlighet till framgång. Ett företag som har en ledning med någon form av strategisk insikt inser naturligtvis att en affär av dylik dignitet riskerar att rasera ett varumärke. Uppbyggnad tar tid, rasering går på en kafferast. Mitt stalltips är att Uttern kommer att jaga tag i en D66 med en Verado till dig. Det är också min förhoppning eftersom jag vet att båten är en njutning at köra.

Väntar med spänning på fortsättningen....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagen är rätt klar på denna punkt:

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?


Om det är något fel på din vara kan du:

  • kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
  • kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
  • kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
  • häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
  • hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ytterst beklaglig historia- jag lider med dig och hoppas du står på dig och får en ny båt som är felfri!

Håll oss uppdaterade, att du får en lösning på det här skulle iallafall vara lättande att veta! En sån här historia glömmer man inte i första taget när man här namnet Uttern i framtiden.

 

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern KVALITEBÅTAR.Mycket bra reklam för dessa (sk) båtar och företag. J J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...