Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Per62

Större motor än rekomenderat?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en fundering angående motorstorlek. Min båt har en skylt där det står
max rekommenderad motorstorlek 65hk. Grejan är att jag har kommit över en billig 70 hästars motor men frågan är om man vågar slänga på den? Båten är en Crescent 495 från tidigt 70-tal.

Om det inte är att rekommendera, kan man på något sät förstärka akterspegeln?

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på skicket på din båt om spegeln håller eller inte. 

Det är väl en lätt tvåtaktare du sneglar på?

Normalt så kan inte de 5 hk ha någon betydelse.

Samt att ditt försäkringsbolag accepterar din nya motor på din båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tack för det snabba svaret! Javisst är det en 2-taktare. Årsmodell
slutet 80-talet ska det vara. Verkar  fungera fin-fint, men man vill ju inte
slänga på något som kan skada båten bara för det är billigt Flört.
Jag får kolla med försäkringsbolaget först som du säger...

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det skall inte vara nåt problem, skulle själv inte tveka en sekund att hänga på 70 hk. Dessutom är ju Crescent 495 den s k säkerhetsbåten som flyter vattenfylld osv, en hel del säkerhetstänk i den båten. Jag menar inte att om akterspegeln skulle gå sönder så flyter i alla fall båten utan jag menar att på den båten har extra omsorg lagts ner ang säkerheten. Vill minnas den ritats av Pelle Petterson också vilket borgar för genomtänkt båt inkl akterspegeln.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En medlem i vår båtklubb har nyligen köp en bår godkänd för 50hk som det satt en 65hk på, och där har tre olika försäkringsbolag vägrat att försäkra båten. Jag vet inte om han har hittat något bolag de sanaste dagarna. Kolla med försäkringsbolagen före köp av motorn, rekommenderar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 70hk på en Ryds tumlare och den är godkänd för 40hk och det går alldeles utmärkt.För 5hk extra ska du inte behöva förstärka nånting.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har oxå en Crescent, en Crescent 635 -74 närmare bestämt. Det satt en plåt i motorbrunnen där det stog bla bla bla ...är godkäns för max 65 hästkrafter.... Den sprättade jag bort och hängde på en 175 hk Mercury från -88. Har kört 2 säsånger med den nu och det funkar finfint. Gjorde ganska mycket efterforskningar och hörde mig för med båtplastare etc och akterspegeln håller för det mesta så länge den är i bra skick :) Däremot kan skrovet börja bete sig oväntat med för stor motor, vilket jag fått erfara.

5 hk för mkt är inget att bry sig om. Försäkringsbolagen börjar gnälla om du överskrider båtmodellens max tillåtna hk med 20% tyvärr vilket gör min båt aningen svårförsäkrad. Allting går dock ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du en telefonkatalog till akterspegel så skulle jag inte slänga på någonting annat än ett par åror. Knacka med baksidan av en mejsel exc för att lyssna efter släpp i laminatet och kolla skicket på distansmatrialet vid bordsgenomförningar/motorbultar osv. Ryck lite i akterspegeln för att känna efter att det känns stummt och bra. Verkar detta ok så kan du slänga på din 70hp (65 och 70 skiljer inte så mycket, snarare fabrikat och modell). Är du osäker, be en kunnig om råd.

Lycka till!

//Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har själv hängt på 60 hk på min Örnvik som är skyltadför 50 hk, Det var okey med F-bolag och det funkar bra. Sen tror jag i och för sig inte att du har 70hk kvar i en 20 år gammal motor....

ps: kolla efter sprickbildning och förskutningar i Akterspegeln...

mvh:Trillium som sjösätter i dag..........

post-13014-1394235464,1596_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för alla snabba och bra svar. Jag känner mig nu trygg vad det gäller
båtens hållbarhet. Nu ska jag bara för säkerhets skull kolla vad
försäkringsbilaget säger!

//Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Tänkte bara rapportera vad försäkringsbolaget sa när jag frågade dem om det var ok
att sätta på en motor med fler hästar än vad båttypen rekommenderade.
De sa att om det bara rörde sig om 5hk mer (som i mitt fall) så var det ok för dem.

Så nu är det bara att tuta (?!?!) och köra Tungan

Glad sommar på er!
Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en finnsport 480R godkänd för max 40 hk, började med 40 hk hängde till slut dit en 115 hk, gick hur bra som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en Särki 425 godkänd för 30hk, jag hade 60 inga problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår lilla Tehri micrufun är godkänd för 15hk, nu kör vi 35hk. Går inte hur bra som hellst, men fortFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är motorn ca 20 år som i ditt fall har nog en del av kusarna redan lämnat sumpen vid det här laget så min gissning är att den lämnar färre hästar än 70 i vilket fall som helst.

Om detta argument biter på försäkringsbolaget eller ej vet jag inte. Har själv 60 hästar på Crescent 550 som är typad för 50. Smällde på grund så det räckte och är nu lycklig ägare till en nyrenoverad akterspegel. Kan hålla med förgående talare om skickat är viktigast för nu är den som en klippa. Tidigare flyttade den sig upp till 50 mm när man körde i tuff sjö.

Distansmatrialet flöt ut när man dränerade akterspegeln vid lagningen...

mvh

Sudden

Senast ändrad av Sudden | 16 maj 2008 | 11:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...