Utbult 0 Postad 9 Maj , 2008 Förra sommaren sprack bandet på trailern när jag höll på att vinscha upp båten. Som tur var hade jag inte mer än fått upp båten på trailern istället för att börja dra upp ekipaget med bilen och kanske fått båten liggandes på rampen. Vinschbandet var alldeles tort och det hade spruckit vid sömmen till kroken på bandet. Har tänkt att ersätta bandet men skall jag välja nylonband eller stålvajer? Vilka för- och nackdelar finns med dom olika alternativen? Ett gammalt band torkar och kan gå av har jag ju redan fått erfara. Hur är det med stålvajer? Båten väger ca. 1.100 kg. Tacksam för svar! Senast ändrad av Utbult | 09 maj 2008 | 23:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 10 Maj , 2008 Hej! Jag kan svara med dom erfarenhet jag har av att vinscha upp båtar. Den första båten jag började vinscha var en RydsCampingbåt, den åkte upp utan problem under ett års tid, sedan bytte jag båt till en Flipper 620 vikt med motor och fiskeutrustning ca 1400 kg inga problem under 3 års tid, och då fiskade vi både sommar och vinter. Vi använde elvinsch med stålvajer. /Zappe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iggy 0 Postad 10 Maj , 2008 Så länge man lyckas hålla banden oskadda vilket inte alltid är så lätt så är dom trevligast att jobba med. börjar vajern splitsas upp så är det elände för händerna OM man inte har elvinsch förstås! //Iggy ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser