Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
johan455

Användining av Powertrim

Rekommendera Poster

Hejsan !

Jag har precis köpt en Örnvik 441 CLX med 40 hk motor på.

Båten är utrustad med powertrim och jag undrar hur det fungerar och hur man ska använda powertrimet?

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Powertrimmet gör att du kan ändra på riggvinkeln. Ju mer du kör ut riggen desto mer höjer du fören på båten. Kör du ut för långt börjar båten att gå upp och ned med fören och båten börjar även oftast att bli tungstyrd. Det optimala läget fartmässigt är att ligga med en uttrimning som är på gränsen till att båten börjar pendla upp och ned. Aktiv användning av trimmet gör att båten går både fortare och billigare. När du åker ut så börja med att ha motorn helt intrimmad och ta upp båten i ca 20 knop. Börja sedan att trimma ut motorn så får du se att fören kommer att resa sig och farten kommer att öka.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Starta alltid med motorn i nedersta läget. När båten är uppe i planing så trimmar du ut tills dess att fören börjar gunga upp och ner eller propellern kavitera (ger snabbt ökande motorvarv och vibrationer). Trimma ner något och där har du ett bra gångläge.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som tidigare är sagt stämmer, men det finns en hel del att tänka på med trimning. Kör du mot vågorna med speciellt en liten båt, ska du trimma in för att fören inte ska sticka uppåt vid första kontakt med en våg utan hellre plöja mera igenom den. Detta är ju dock bara en enda del av användningen av powertrim. Det finns grymt mycket att tänka på. det är inte så viktigt att trimma in vid start, när du har en så liten båt som du har. Jag hittar du ett gångläge som funkar, kan du gott och väl låta det vara i det läget även när du kommer in mot hamnen för att lägga till. Det är viktigt med att trimma in helt, när du kör tungt, antingen personer eller vattensport. Det finns rejält många små trix och situationer när du har bra hjälp av ett powertrim om du lär dig hantera det, ex grunt, motsjö, vattensport, last, strömt, manövrering, et c. Mitt tips är att gå till ditt bibliotek och läsa lite lektyr i båtbrukande, så du kan få nytta och glädje av din båt.

Du slår nog dock rekord i otålighet, med din 13 minuter långa väntetid till ditt  -Ingen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...