Player311 1 Postad 9 Maj , 2008 Eftersom jag hört att oxalsyra skall vara bra att rengöra svårt smutsad och gulnad gelcoat så testade jag biltemas fälgrengöring (innehåller just oxalsyra) på en mindre yta vid vattenlinjen. Jag sprayade på lite medel och väntade ett par minuter... och det funkade! Ytan var helt plötsligt vit och fin igen! Det som jag provat att polera bort med autosol och andra slipmedel utan resultat bara försvann! Jag tog då en större yta och båten har aldrig nånsin (i min ägo!) varit så vit och ren. Jag kan verkligen rekommendera det här medlet istället för svindyra specialmedel. En sprayflaska tror jag kostade 39:-! Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 10 Maj , 2008 Hej Det påminner mig om att vi på -70 talet använde oxalsyra (köptes som pulver på apoteket och löstes i varmt vatten) för att bleka bort missfärgningar och blåträ från bl.a. mahogny. Detta recept brukade beskrivas i div. böcker om båtvård Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 10 Maj , 2008 Jag har oxå hållt på och uslats med autosol = Rena skiten att gnugga bort ingrodd skit med. Köppte turtels cleaner för bilar gick mycket bättre ! Nu har jag köppt en flaska International super Cleaner för båtar får se hur det funkar då ! . Jag vet inte vart jag skall få tag på Oxalsyra ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nicpa 0 Postad 10 Maj , 2008 Finns sprayflaska med oxalsyra på Rusta för 39.-. Kolla bland båtgrejorna. /NP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LrNo 0 Postad 10 Maj , 2008 Oxalsyra i pulver form finns på järnhandeln och/eller färghandel. Förekommer i grovrengöringsmedel. /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Papz 0 Postad 14 Maj , 2008 Oxalsyra är utmärkt på hemmafronten också: För att ta bort rost med på vanliga rostfria bestick som efter några år fått små rostfläckar eller rostporer. På med en droppe och håll den på plats med en pyttehörna av hushållspapper. Klart efter en kvart/halvtimme! Ekbänkarna i köket får svarta märken av järn t.ex. stekpannor. På med lite oxalsyra och vänta. Sen är bänken snygg igen. Kan verkligen rekommenderas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbechampions 0 Postad 14 Maj , 2008 verkar bra medel!!!!! -Om man tor bort de fula gula vid vattenlinjen,försvinner inte bottenfärgen med???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
picasso 0 Postad 14 Maj , 2008 Hej! Man behöver inte göra en egen blanding det finns färdiga produkter på markaden.Har själv provat ett medel som innehåller oxalsyra(RAIL TIXO) som funkar skitbra.Köpte det på Mekonomen 1 liter för 69kr.strök på det med en vanlig svamp som man tvättar bilen med lät det dra 30minuter.skrovet blev som nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper630DC 0 Postad 14 Maj , 2008 Helt otroligt här har man gnott & gnott med Autosol i fyra dagar och läser detta först nu ,blir man förbannad på sig själv eller tack !!! Senast ändrad av Flipper630DC | 14 maj 2008 | 21:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oktest 0 Postad 15 Maj , 2008 Ohoj Jag var och köpte en burk med Oxalsyra i pulverform på en målarfirma, den kostade 95:- för en kilo burk. Tidigare har jag läst att man ska blanda till en 10 procentig lösning. Menas det då att man ska blanda 1dl till 10l vatten. Någon som vet? Hälsn Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 15 Maj , 2008 10 liter = 100 dl. 1/100 = 1 % 10/100= 10% Svår matte va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 15 Maj , 2008 Fast nu var det ju pulverform, så du får nog plocka fram vågen istället för att mäta i dl, alternativt lösa hela burken på 1kg i 10l vatten. Senast ändrad av fjollberg | 15 maj 2008 | 09:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rohed 0 Postad 15 Maj , 2008 Har sina fördelar att inte ha sjösatt. Mkt jobb med båten och kyligt har gjort att man ligger sen. Funderat på bra rengöringsmedel och varit inne på Autosol men så kommer detta toppentips i sista sekunden före rengöring. Ska givetvis testas. Tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oktest 0 Postad 15 Maj , 2008 Ohoj Jepp, jag har gjort det 1dl/1,0l vatten, funkar kanon på plasten Råkade juh skriva en nolla för mycket sist, och mattegeniet Bella högg som en kobra direkt Hälsn Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser