lovenvik 0 Postad 9 Maj , 2008 Idag la jag i min båt jag köpt i julas för fösta gången. Naturligt vis starta den inte. det är hyffad ny olja nya tändstifft . Den bara går på startmotorn och inget händer. Då testa jag skruva ur ett tändstift o sätta mot motorblocket men får ingen gnista(vad jag kunde se iaf). Sen skruva jag ur bensinslangen ut förgasaren och den verkan väldigt torr. Motorn är en aq130 (b20). Nån som vet vad det är för fel? Och en fråga till. Är bensinpumpen elektrisk ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7stu 0 Postad 9 Maj , 2008 Det borde vara en mekanisk pump om inte origenalet är bytt , kolla barbords sida på motorn bänsleslangen borde ju gå in där i bränslepumpen och den bör komma från ett bränslefilter . humm har du öppnat bränslekranen? sitter vid tanken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lovenvik 0 Postad 9 Maj , 2008 Jo det stämmer. men jag får ingen tändning. Ibland såg jag nå svag gnista . Och då hade jag bara ena tändstiffter urdraget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 543 Postad 9 Maj , 2008 Hur länge körde du på starten? Efter vintern är förgasarna tomma, och det tar en bra stund att fylla dem genom att köra på starten. Om ingen har varit och pillat på motorn, och bytt till en bilpump så finns det en utvändig pumparm på bränslepumpen, som man kan pumpa för hand på. Man brukar höra när bränslet fyller upp förgasarna, och flottörerna stänger. Det kan ju vara något fel på pumpen också. Eller att man missat att montera någon packning på vattenavskiljaren rätt, så att pumpen suger luft. Om du tar loss tändkabeln som sitter i mitten på fördelar- locket, och håller den ca 10mm från gods på motorn, och samtidigt kör på starten, ska det komma en kraftig gnista mellan kabeln och gods. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7stu 0 Postad 9 Maj , 2008 har båten varit igång sedan du köpte den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lovenvik 0 Postad 9 Maj , 2008 Nej det har den inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 9 Maj , 2008 Ett sätt att ta reda på ifall tändningen fungerar är att pröva med startgas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 9 Maj , 2008 Om det inte är gnista på tänstiftet så är det väl där problemet bör sökas, det är inte osannolikt att det kan vara i fördelaren felet är, det kan lätt bli kondens i ett fördelar lock som leder till oxid eller krypströmmar. lossa fördelar locket torka rent och se till att det inte är oxid på kontakterna. dvs skrapa lite på dom. tokra av rotorn och spruta på lite 5 56 el dylikt. kolla avstånd och oxid på brytarspetsar prova sen på nyttt om det är gnista. Funkar det inte så får du byta dem. jag förutsätter dock att du har ett nyladdat batteri, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7stu 0 Postad 9 Maj , 2008 Jag håller med föregående kolla fördelare brytare osv. Lossa bränsle slangen och kör på starten och kolla om den överhuvedtaget matar fram soppa , eller som någon skrev startgas , då vet du ju att tändningen funkar om den startar på det..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lovenvik 0 Postad 10 Maj , 2008 Den matar inte fram någe bensin. Då kolla skruva jag lös pumpen o bumpa förhand och då funka den så måste vara nått i motorn som inte står rätt till. Tänker köpa en elpump i morngon någon som vet vad man ska ha för pump då? något specielt tryck m.m? Har en 80L fast tank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7stu 0 Postad 10 Maj , 2008 HU DÅ ! Då är nocken på kamaxeln nersliten som styr pumpen , skulle nog kolla kammen och se hur resten av nockarna ser ut , dom som lyfter ventilerna ! El pump till en B20 AQ130 då har du 2 st solex förmodar jag om dom inye är bytta , kolla på Biltema på bränslepumpar elpumpar dom bukar funka ok eller mekonomen 200 -300 kr Ska du köpa en marin pump så är den BARA 1000 -1500 dyrare Så kolla du vad som passar . Ha bara inte för högt tryck på pumpen då ståppar inte nålventilerna i förgasarna för det , då flödar dom över , mina weber 45 gjorde det . // johan Senast ändrad av sm7stu | 10 maj 2008 | 20:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grundlurad 0 Postad 10 Maj , 2008 Det behöver inte vara nocken på kammen som är nersliten för står motor still länge med pumpens hävarm påverkad så kan pumpen fastna i intryckt läge om man har otur. Pumpen går att trycka längre för hand än vad nocken trycker hävarmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lovenvik 0 Postad 10 Maj , 2008 Okej det är två olika historier på vad som kan vara fel här! vems stämmer o vad ska man ha för tryck på pumpen jag har också en weber! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grundlurad 0 Postad 11 Maj , 2008 Som jag ser det så kan det vara flera saker som är fel. Inte bara två.Haka inte upp dig på enbart att det skulle vara ett bränsle eller tändningsproblem utan försök få hjälp av någon som är lite mer kunnig på motorer för aq130 är nog bland det enklaste men kan skruva med och felsöka på bara man är på plats själv. Så rusa inte iväg och köp en elpump direkt för det kan vara bortkastade pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lovenvik 0 Postad 11 Maj , 2008 Är det itne retur på webern ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lovenvik 0 Postad 11 Maj , 2008 Ja men motorn går ju igång med startgas. Så motorn funkar. Och det kommer inge bensin och pumpen suger inget. Kan det vara så mkt annat fel då ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 11 Maj , 2008 Är det bensin i tanken? Monterar Du en elpump så bör den kopplas så att den stannar om motorn stannar, exempelvis via B på generatorn. Annars är risken stor att besin flödar ut någonstan med stor brandfara. Inte att rekommendera! Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lovenvik 0 Postad 11 Maj , 2008 Det är 40 L bensin i tanken. B är det en kontakt som heter så på generatorn eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lovenvik 0 Postad 11 Maj , 2008 Men fortfarande vill jag veta om det är någon som vet vad det ska vara för tryck på pumpen. Och om nån kan skicka n n bra länk på en sådan. ex biltema eller dyrligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7stu 0 Postad 11 Maj , 2008 Är det en 36/36 a då räcker det med en billig från biltema och som en sa koppla den till B !! http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=103930 // Johan Senast ändrad av sm7stu | 11 maj 2008 | 23:31 Senast ändrad av sm7stu | 12 maj 2008 | 02:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lovenvik 0 Postad 12 Maj , 2008 Vad menas med 36/36 a ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dekarson 0 Postad 12 Maj , 2008 36/36 är en tvåports weberförgasare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lovenvik 0 Postad 12 Maj , 2008 som som vet vart man kan köpa nån annan stans på internet? Skicka gärna länkar är ni snälla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lovenvik 0 Postad 12 Maj , 2008 Råkade posta fel bild. Men kan man inte koppla den via kontakt 15 på tändspolen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7stu 0 Postad 12 Maj , 2008 Nej inte tändspolen ! Slå på tändningen och mät på generatorn var du har spänning när tändningen är på , inte den grova kablen nu ,slå av tänningen kolla igen att det inte är spänning där du mätt , då är du på rätt väg... Eller mät på säkringarna , bör var 10-15 A säkrat... Bör inte vara så svårt , någon stans hittar du spänning när du har tändningen påslagen.... Kommer en bild om det kan va denna förgasare du har http://www.misab.se/6-8810b.htm Det är visserligen en 32/36 men den ser lika dan ut som 36/36 an men du får ett hum om det kan vara en sådan // Johan Senast ändrad av sm7stu | 12 maj 2008 | 19:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lovenvik 0 Postad 14 Maj , 2008 Ja den ser ut så ungefär. Lite dålig bild. Men på beskriviningen på pumpen står det att man ska koppla den till kontakt 15 på tändspolen . Den kontakten har spänning när du slagit på anndra acket på tändningen. Här kommer en fråga till. Vad är det för hål på bilden och varför rinner vattnet ut där ?. ÄR det en kylpropp som gott i motorblocket kanske ? Sitter på vänsta sidan av motorn i mitten ingefär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lovenvik 0 Postad 14 Maj , 2008 Och en sak till vart ska kylarvattnet orginal komma ut på en ockelbo t17 med en b20? är den avgasröret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 14 Maj , 2008 Japp, du behöver en ny frostplugg. Antingen köper du den hos typ Mekonomen, eller så köper du en rostfri som är avsedd för marinmotorerna. Överkurs på en sån gammal motor tycker iaf jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lovenvik 0 Postad 14 Maj , 2008 Hur sätter jag fast den ? är det bara och banka på eller ? tills det ligger jämst med kanten ? ska man ha nå fett eller nått imellan ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lovenvik 0 Postad 14 Maj , 2008 Lite fler fråger. Bå bilder har jag ringat in två saker. Jag undrar. vad är nummer1 ? och på nummer två, varför är det hål där ? och är det normalt att det ska droppa nånting Löstflytande inne där när motorn går på startmotorn och vattnet går i kylsystemet? Senast ändrad av lovenvik | 14 maj 2008 | 19:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser