Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Joch

Elektronisk bränslepump

Rekommendera Poster

Hej.

Har en Volvo V8 (chev 305) i båten som det sitter en elektronisk bränslepump på, men även den vanliga matarpumpen på blocket. Antar att den elektroniska hjälper den mekaniska på nåt sätt? Den elektroniska är inkopplad så att jag måste slå på en strömbrytare för att den ska börja pumpa. Men jag vill koppla in den så att den börjar pumpa då jag slår på tändningen.

Då till min fråga. Kan jag koppla in den på polen på tändspolen eller blir det knas då?

/Joch

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du osäker om strömmen räcker till kan du sätta ett relä emellan. Drivströmmen till reläspolen räcker säkert tändspolens drivning till. Det kan t.ex gå bra i vanliga fall men om något händer med pumpmotorn så den drar extra mycket så kanske tändspolen får för lite för att maskinen ska gå.

 

Med ett relä och avsäkring kan det bli en godkänd installation. Märk upp och klamma kablarna.

 

Tror du strömmen räcker utan relä kan det räcka med en säkring.

 

(Det kan vara så att den elektriska pumpen är monterad för att den mekaniska inte fungerar så bra utan behöver hjälpen med att mata fram bränsle innan start. Ganska vanligt på äldre pumpar att bränslet rinner tillbaka pga dålig backventil och tar tid på sig innan den ger bränsle vid start efter några timmars stillestånd.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det kan nog vara som du säger att den mekaniska kan vara kass. Alternativet blir då att byta ut den mekaniska mot en fräsch och slopa den elektriska? Eller klarar den mekaniska pumpen att pumpa bränslet igenom den elektriska? Dvs att jag bara behöver köra lite med den elektriska innan jag startar? Sen klarar den mekanskia resten? Tveksamt va?

Jag gör nog ett försok att kopppla in den på spolen med en liten säkring i mellan.  Har du något förslag på vilken säkring eller typ av säkring jag ska använda. Det här med el är man rätt kass på!!

Bifogar en bild på hur pumpen ser ut.

 

/Joch

post-23582-1394235462,9978_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den elektriska sitter väl innan den mekaniska?

 

När väl bränslet kommit i i den mek. så pumpar den nog som den  ska.

 

Det svåra är när pumpen fått luft. Då är det tusen gånger svårare för den att få fram bränslet.

 

En bilsäkring med flata stift kan du få att fästa på klämda bilkontakter och säkringen kan du prova med 5A och om den löser ut ta 8A. Går det bra med 5 A kan du också prova med mindre. Vilken spänning som står märkt på en säkring spelar ingen roll vid 12V. En trög (märkt T) säkring kan behövas då en pump kan ha rätt hög startström. Bilsäkringar är väl alltid tröga men finsäkringar (såna i glasrör) finns i snabb (F) och trög (T).

 

En backventil skulle lösa problemet men en elektrisk pump är bra vid luftning av systemet och toppen den dan det sätter igen sig i bränslerören. Då man hör att motorn inte får bränsle slår man på switchen. Så du kanske skulle ha det som nu! Just att man kan vid misstanke om stopp i röret från tanken slå till strömbrytaren och se skillnaden. Om det då märks att motorn går bättre är det dags att kolla skräp i bränslesystemet, byta filter osv.

 

Så jag skulle nog behåla den switchen och kalla det för en säkerhetshöjning.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack forgus31  för snabba och bra svar.

Ja den elektriska sitter före den mekaniska. Dvs i följande ordning: Tank - Filter - Elektrisk pump - Mekanisk pump.

Det jag menade med förra inlägget var om man slår av den elektriska så måste ju bensinen som den mekaniska pumpar, flöda igenom den avslagna elektrisk pumpen.  Eller är jag ute och cyklar? Ska nog börja med att ha kvar installationen som den är idag och prova med att slå av den elektriska när väl motorn har startat. Då lär jag ju märka om den elektriska krävs för att motorn ska gå. Är det så att den måste vara påslagen så kopplar jag in den på spolen så att den startar och går automatiskt när tändningen är tillslagen 

Vad tror du om det?

 

Joch

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst! Prova. Har den klarat av driften tidigare så är det nog inga problem nu heller.

 

En kugghjulspump skulle ha svårt att släppa igenom bränsle när kuggarna står stilla. En lågtryckspump av cirkulationstyp är öppen så bränslet kan slinka förbi pumphjulet. Men de flesta bränslepumpar är nog av högtryckstypen så det är risk att den behöver gå hela tiden.

 

Det ser ut som en membranpump så den bör funka avstängd. Två backventiler som hålls uppe i strömriktningen.

 

Men som sagt kolla.

 

Har själv funderat på att montera in en nödpump som skulle kunna suga in slemklumparna från tanken när motorn börjar hacka och går bara på låga varv. Den ynkliga membranpumpen mäktar inte med att suga in klumparna till grovfiltret. Härligt att bara slå på en switch och köra vidare för senare tankrengöring än att ligga utan motorkraft. I mitt fall (segelbåt) är det ingen panik men kan vara trassligt om man går i en led och inte snabbt kan få upp trasorna.



Senast ändrad av forgus31 | 09 maj 2008 | 13:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en säkerhetsaspekt att beakta med elektriska pumpar i allmänhet och sådana i kombination med bensinmotor i synnerhet. Problemet, om du kopplar pumpen via tändningen, är att den inte stannar när motorn stannar. Därmed fortsätter den att pumpa fram soppa vid t ex en läcka i systemet, om du råkar ut för en olycka etc, dvs många fall då maskinen normalt stannar och den mekaniska pumpen slutar jobba.

I bilsammanhang löser man det här med styrsystem som kör pumpen enbart när motorn roterar. Enklaste motsvarigheten för båt är att ta ett pumprelä från en bil med äldre typ av insprutning, t ex Volvo med K-Jetronic, då detta kopplas mot tändspolen och bara kör pumpen när det känner av tändpulser. En annan lösning kunde vara att använda ett relä som känner av att motorn roterar via generatorn, liknande skiljereläer.

Men jag instämmer till fullo i att en seriekopplad elektrisk pump är oerhört praktiskt. Har så på min diesel och därmed är filterservice ett rent nöje, bara att byta och köra pumpen i några sekunder för luftningen så är man klar för start igen. Pentas värdelösa handpump har jag aldrig behövt röra.

En sista detalj att ha koll på är ändå den mekaniska pumpens skick. Vissa pumpar lär vara konstruerade så att soppa kan tryckas in i vevhuset om membran eller andra packningar brister och det är inte så lyckat. Lägger du trycksatt bränsle till inloppet gäller alltså att bitarna är friska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...