Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
djivbento

Bensinförbrukning, hur funkar det ??

Rekommendera Poster

Tjo !!!

En lite tanke som slog mig var:

Om du åker en bil från punkt A till B så drar den mindre om du åker saktare.

Gäller samma sak för båt, och i vilken % av gaspådrag går en 50hk bäst ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbrukningen kan enkelt definieras hur mycket motstånd motorn stöter på för att knuffa båten framåt.  Ex. i 10 knop knuffar motorn allt vatten framför sig. I ex 20 knop går motorn mest ekonomiskt därför att att båten då mestadels ligger på vattnet istället för att knuffa sig genom vattnet. Om 20 knop skulle vara mest ekonomiskt läge att köra i så kallas detta marschfart för båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta planande båtar går lättast i vattnet runt 20-25 knop och går därmed mest ekonomiskt (liter/sjömil).
Använd motorns powetrim aktivt samtidigt som du försöker hitta den fart och varvtal som gör att båten går lättast i vattnet.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 09 maj 2008 | 14:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gäller samma sak för båt

För att svara enkelt.....nej, inte för planande båtar Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart att det stämmer.

Om jag puttrar fram på tomgång kan inte min flödesgivare mäta flödet. Det är helt enkelt för litet. Kör jag i 25knop visar den ca 0.6l/dist.

Så, ju fortare man kör, destu mer drar motorn.

Förutom då båten reser sig upp till planing. Dår drar den över 1.2liter sjömil. Sämst varvtal är från ca 3000 till strax över 4000 för min båt.

Bäst är under 2000 och runt 5000.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om den inte kan mäta flödet, så passerar ju en mängd bränsle ändå. Samtidigt tar det ju lång tid att köra en distans på tomgång, så det hinner ju passera en hel del bränsle ändå. Är väl inte självklart att det är billigast att köra på tomgång. Men KAN vara möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njaaaa...en motor drar mera bensin på högre varv än på lägre, det är sant.

Men om man med drar mera bensin menar hur många liter går det åt att komma ut till badstället så behöver inte högre fart betyda mer bensin med en planande båt. Det kan fortfarande kosta 10 liter bensin att komma från A till B om man åker i planing 20 knop eller puttrar i 4 knop.

Men man får ju mer tid på sjön per liter bensin i lägre fart. Så resonerar iaf jag när jag ligger och glider långsamt i semesterfart.

Senast ändrad av Anders_St | 09 maj 2008 | 18:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tänker jag fel?

Båt 1; march 30 kn, 1,6 l/d
Båt 2; march 15 kn, 0,8 l/d

Vi ska bägge åka 30 d till vårat favoritställe.

Båt 1; kommer att göra av med 48 liter och det tar 1 h

Båt 2; kommer att göra av med 48 liter och det tar 2 h

eller? Tog jag en öl för mycket i kväll? Eller är det så att jag hinner att klämma i mig ett par öl men än min båtgranne innan han hinner fram?

Jag vet inte riktigt vad detta leder, mer än att jag kanske har tagit en öl för mycket i kväll ..... Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du tänker ju så rätt i det exemplet Edestig.. men om du hellre sällskapar med båt 2 i 15kn så får du nog räkna med att dina 48 liter försvinner innan du är framme :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev nog en öl förmycket. Om du med d menar distansminuter blir det korrekta att

Båt 1 kommer som du skriver att förbruka 48l under den timma det tar att åka 30M.

Båt 2 kommer att förbruka 0.8l*30M=24l under de två timmar resan tar.

Om du däremot menar timma med d stämmer ditt resonemang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt vi pratar väl samma båt på olika hastigheter. Typ:

Båt 3:  22 knop  35,2 l/timme =  1.6 l/d
Båt 3:  12 knop 35,2 l/timme = 2.9 l/d  (precis innan planingströskeln)
Båt 3: 7 knop 11,2 l/timme =  1.6 l/d

Dvs det går mer bensin när man kör fort, 35 l/timme istället för 11.2. Fast då kommer man ju längre så det jämnar ut sig. Utom precis innan planing när man bara drar bensin utan att direkt komma någonstans.

Man får se upp hur man jämför.  Jag slår t ex vad om att min båt drar mindre än Viking Lines Mariella på sträckan Stockhlm-Vaxholm räknat i liter/distans. Fast den drar förmodligen mera i liter/distans per person (Mariella tar tusentals pax, jag är oftast ensam.)

(Ja det är svårt att åka Finlandsbåt till mitt favoritskär. Svårt stt lägga till och trångt när alla 2000 personerna ska trängas på samma skär. :-)

Senast ändrad av Anders_St | 10 maj 2008 | 10:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det klarar jag inte, min mage blir alldeles uppsvälld redan efter ett tiotal liter öl...

Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anders_St; bra inlägg, den ger en viss distans till ämnet tycker jag. Och själv kan jag bara Skäms för jag tog nog en öl för mycket i gåkväll, nästan inte en siffra rätt .... nåväl jag fick i all fall igång ett par bra inlägg .... nu sitter jag faktiskt och tar en öl (till) och läser alla intresanta inlägg på detta forum ... och helgen är det ju inget att klaga på ... ska sitta nere vid bryggan i morgon och bara vara Cool... Mats

Senast ändrad av Edestig | 10 maj 2008 | 21:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan retas med att jag tillbringade helgen i båten och bara varit Cool. Just hemkommen. Vilket väder!

Sitta i kvällsolen och pimpla whisky och bläddra dagens tidning.... Övernattning nr 4 för i år, måste fylla på basförrådet av makaroner, whiskyn håller ett (litet) tag till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...