Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
JuggeM

Ljudisolera utbordare

Rekommendera Poster

Tjena tänkte ljudisolera utbordaren Tohatsu 2tkt 70hk. Jag köpte skummgummi ark på sea-sea 120 spänn.

Klister på ena sidan och metallfolie på andra, Det borde väl bli bra mycket bättre än ingenting ?

/Jugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nog bra.. men se till att det finns utrymme till det under huven.
Det finns rörliga delar som kan ta i ljudisoleringsmattorna..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, har inte funderat ut ännu hur jag skall se om det finns utrymme för 2cm. skumgummi inuti.

/Jugge

Senast ändrad av JuggeM | 09 maj 2008 | 00:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant  Låt oss få höra om du lyckades reducera oljudet utan påverkan på motorns funktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är också mycket nyfiken på resultatet då jag skulle vilja reducera ljudet på min 40 hk Tohatsu 2-takt (ej HDPI). Men en undring, kommer inte motorkylning att försämras eller luftflöde till förgasarna ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är också mycket nyfiken på resultatet då jag skulle vilja reducera ljudet på min 40 hk Tohatsu 2-takt (ej HDPI). Men en undring, kommer inte motorkylning att försämras eller luftflöde till förgasarna ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant idé. Min gamla 85hk är ju inte direkt tyst heller. Ska bli intressant att höra hur det funkar Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har faktiskt gjort det redan men använde en lite tunnare version som finns hos Mekonomen. Jag är mer bekymmrad över luftflöden under kåpan eftersom man inte gjort detta som standard.

Huven är tajtare att få på men motorn startar iallafall (svårt att höra ljudskillnad på land då den dånar duktigt från avgasröret)

En Yamaha 60hk 2t

Rapport följer efter första båtturen

mvh

Sudden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis. Vattnet är ju den största ljuddämparen.

Väntar med spänning på resultat Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skulle gissa på att den blir en aning tystare, men som sagt se upp så att det inte sitter skumgummi nära det stora drevet (ingen aning om vad det heter, sitter iaf längstupp och roterar xD) annars riskerar du att få mkt med skumgummi smulor/bitar vid motorn. :D (inget vidare att få plocka upp)

kåpan på min motor har ljudisolering, har dock ingen större koll på om det hjälper, men varför skulle man då sätta dit det om det inte hjälpte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade nog kört med dom asfaltsmattorna oxå eller bara som finns på mekonomen. Låt dom ligga lite i solen bara så dom blir mjuka , dom är bara 2-3mm tjocka. Gör hela kåpan stum o resonansfri och dämpar dom lägre frekvenserna mer.

Eller det som tipsades över men får ha rätt tjockt lager för det ska hjälpa vad jag har hört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också funderat på noisekiller, men undrar om man vågar spruta insidan på kåpan utan att det skadar kåpan?

Tål noisekillern värmen från motorn?

Vore skönt med en tvärtyst snurra.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kylningen är nog inget problem eftersom att båtmotorer är vätskekylda. En del av det skärande ljudet från äldre motorer går att få bukt med isolering under kåpan, men tyvärr är det ju så att vibrationer från motorn fortplantar sig i skrovet och påverkas inte av att isolera kåpan så räkna inte med någon större skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

har ni inte motor muff?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena, provat, nöjd med att ljudet blev mycket lägre och mjukare.

Dock skulle jag använt tunnare isolering och kanske av annat slag.

/Jugge

post-18082-1394235465,3886_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

jag kör med motormuff, motorn blir även mer kramvänlig när man ska hänga över den och tilta upp.

post-15930-1394235465,4816_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag menade med luftflöde var till förgasarna på framsidan då luftslitsen med vattenlås sitter i handtaget på baksidan av motorn. Tänkte att den inte kan få tillräckligt med luft på högvarv... (om inte så blir den iochförsig tystare Glad)

Sudden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så sent omsider kom man då ut på sjön. Båten gick som en klocka, 30 knop och 28 knop med grabben på vattenskidor efter...

Vet dock inte om den blev så värst mycket tystare MEN det känns som om de mekaniska ljuden faktiskt är lägre och på marchvarv går den faktiskt ganska tyst. Avgasljud mm är naturligtvis samma

Var nog värt den ringa arbetsinsatsen och kostnaden

mvh

Sudden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej nikitalord

Hur tjock är den, blev det mycket tystare med muff på,är den egentillverkad ? Har tängt att själv isolera kåpan invändigt men en muff är nog inte fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...