Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
tommylovgren

Vilket batteri behöver jag?

Rekommendera Poster

Måste köpa ett batteri till båten, men vad är det jag som lägst behöver? Måste det vara ett marin batteri? (ligger skyddat i box i förvaringsutrymmet)

Jag har ingen elstart utan behöver endast lite kräm till tändningen. Är inte intresserad av att köpa ett batteri för 1000 spänn om jag inte behöver det.

Tacksam för svar, då jag inte är så insatt i detta.

MVH.

Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Egentligen inget upphetsande, dessvärre har blypriserna gått upp så dom billigaste finns väl på biltema. Typ 50 amp. Skillnaden mellan marin och bil?? Finns nog lika många åsikter som personer i detta forum. Jag köpte mina på biltema med tillhörande batterilåda.

Nog lite skillnad om man har segelbåt som lutar, då cellerna kan kortslutas.

Peter 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bauhaus sålde 72 Amps batterier för 579 kr för några veckor sen. I reklambladet stod det fritidsbatteri, men på själva batteriet är det en bild på en bil. Tog laddning bra i alla fall, sen om man måste ha ett marinbatteri eller ej har jag ingen aning om.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen elstart utan behöver endast lite kräm till tändningen

Utan att begripa frågar jag: varför ?

Jjag trodde i min enfalld att en ryckstartad snurra startar utan extern strömkälla, var kommer batteriet in ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte så att batteriet egentligen inte behövs till motorn, utan till lanternor o dyl. Att batteriet är kopplat till motorn är för att det ska laddas. I så fall duger nog vad som helst. 

Du kan ju alltid testa att starta utan batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Det stämmer nog men sikta på ett batteri med högt inre motstånd (fritidsbatteri) och inte ett startbatteri/bilbatteri!

Är det så att man inte behöver starta motorn med batteri så är ett fritidsbatteri helt OK, ett startbatteri tål inte långa urladdningcykler och tar nog kvällen tidigare av uppladdningarna än ett fritidsbatteri så på sikt ät det senare mest ekonomiskt!

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...