Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
gosk

Färdväg genom Stockholms skärgård

Rekommendera Poster

Hej, jag ska hämta min nya motorbåt (en Sailfish 26F) på Djurgården i Stockholm om några veckor och köra ner den till Västervik. Har aldrig kört båt i Stockholms skärgård och är därför tacksam för tips om bästa väg.

Mvh

Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längst kustbandet söderut om du inte känner för att gå i ytterskärgården. finns mkt fina ställen på vägen.

Fifång i myningen av södertälje kanal.

ringsön eller västra stendörren närmare nyköping.

Bara kolla in sjökortet så e det nog inga roblems. lycka till och trevlig båtresa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gick den vägen för ett par år sen.

Närmast är väl att gå förbi Fjäderholmarna (om BB) och gira SB och gå Skurusundet, förbi Fisksätra och genom det smala Baggenstäcket.

Gå SE över Baggensfjärden förbi Saltsjöbaden och vidare över Ingaröfjärden för att gira åt SW och gå förbi Dalarö och vidare över Mysingen ner till Nynäshamn.

Från Nynäshamn går du till, i höjd med gästhamnen på Öja (Lansort) Där girar du väster, tom lite NW och följer leden fram till Kockelskär. Därifrån går farleden singrande med huvudriktning åt SW fram till Oxelösund.

Därifrån förbi KungshamnFlört - åtminstone nedre -  och vidare över yttre delen av Bråviken till Arkösund och vidare genom skärgården till Västervik.

Ev skall jag segla större delen av sträckan i motsatt riktning, kanske tom i helgen.

Var  tror du  bifogad bild är tagen nånstans?

Tommy Andersson

Kungshamn (på västkusten)

Senast ändrad av toaen | 08 maj 2008 | 18:54

post-945-1394235462,472_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...