Matz 0 Postad 17 Maj , 2004 Hej! Jag har en Ryds Hajen med en Yamaha 60 hk -83. Den drar åt höger när man åker, drar man på för fullt får man nästa kramphålla för att hålla rak kurs. Är det någon som vet vad det beror på och vad kan man göra åt det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Martin Postad 17 Maj , 2004 tjenixen har du ingen styrfena du kan vrida på längst ner på drevet under propellern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 17 Maj , 2004 Jag har samma problem.... 60hk Evinrude-97:a.... Allmänt trög i styrningen vid högre farter.... Vad göra?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Guest Postad 17 Maj , 2004 Under antiventilationsplattan sitter en trimfena. Denna skall justeras så att båten går rakt vid marchfart. Den erforderliga kraften i ratten är mycket beroende av hur långt motorn är uttrimmad. Ju mer utvinklad desto mindre kraft behövs för att styra. Detta kan därför vara något att prova som komplement till styrfenan Perfekt blir det aldrig, man får söka sig fram till bästa komromiss menall inte behöva sitta och hålla krampaktigt i ratten. Hydralstyrning med backventiler är en effektiv bot mot problemet men tyvärr relativt dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bateman 0 Postad 17 Maj , 2004 Så att vrida den fenan åt vänster en del när den drar åt höger borde hjälpa en del då eller?? Ska hem å kika på det direkt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bent Postad 17 Maj , 2004 Den ska vridas åt samma håll som båten drar alltså åt höger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bateman 0 Postad 17 Maj , 2004 ok...tack ska du ha.... Finns det nåt annat å göra?? Går det att smörja så att det blir lättare att styra eller nåt... Är van vid en båt som hade servostyrning så det är ju lite skillnad..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Guest Postad 17 Maj , 2004 Om ratten går lätt vid bryggan finns nog inte mycket attt göra. Skulle den gå trögt, så har vissa (men inte alla) kabelstyrningar en friktionsbroms vid styrväxel. Det kan i.s.f. möjligen hjälpa att släppa på denna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 17 Maj , 2004 är där rätt längd på riggen? mvh joakim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mike Postad 18 Maj , 2004 Japp, den går lätt vid bryggan... BAra att justera fenan då för att få den så den inte drar så mycket då alltså... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Talent_Youth 0 Postad 18 Maj , 2004 Man tackar för detta tips då jag också har funderat på vad man kan göra åt detta sneddragande... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mike Postad 18 Maj , 2004 ÄR det nåt som de flesta båtar har då eller?? Det verkar ju väldigt vanligt iaf.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hitt Postad 11 Juni , 2004 Har haft samma problem när jag bytte till större motor. Tyvärr en äldre modell utan vridbar trimfena. Monterade trimplan, nu går den rakt & fint att planingströskeln minskade betydligt. :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst fammo Postad 8 Juli , 2004 det är ingen trimmfena det är en anod som man kan byta. kostar några tior. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crille 0 Postad 9 Juli , 2004 Ingen fena? Jag trodde det var svängtillbakaochkörövermignärjagtrillatöverbord-fenan ni pratade om Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser