Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Matz

Båten drar åt höger

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en Ryds Hajen med en Yamaha 60 hk -83. Den drar åt höger när man åker, drar man på för fullt får man nästa kramphålla för att hålla rak kurs. Är det någon som vet vad det beror på och vad kan man göra åt det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Martin

tjenixen har du ingen styrfena du kan vrida på längst ner på drevet under propellern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael

Jag har samma problem.... 60hk Evinrude-97:a.... Allmänt trög i styrningen vid högre farter.... Vad göra??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Guest

Under antiventilationsplattan sitter en trimfena. Denna skall justeras så att båten går rakt vid marchfart. Den erforderliga kraften i ratten är mycket beroende av hur långt motorn är uttrimmad. Ju mer utvinklad desto mindre kraft behövs för att styra. Detta kan därför vara något att prova som komplement till styrfenan Perfekt blir det aldrig, man får söka sig fram till bästa komromiss menall inte behöva sitta och hålla krampaktigt i ratten. Hydralstyrning med backventiler är en effektiv bot mot problemet men tyvärr relativt dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så att vrida den fenan åt vänster en del när den drar åt höger borde hjälpa en del då eller?? Ska hem å kika på det direkt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bent

Den ska vridas åt samma håll som båten drar alltså åt höger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok...tack ska du ha.... Finns det nåt annat å göra?? Går det att smörja så att det blir lättare att styra eller nåt... Är van vid en båt som hade servostyrning så det är ju lite skillnad.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Guest

Om ratten går lätt vid bryggan finns nog inte mycket attt göra. Skulle den gå trögt, så har vissa (men inte alla) kabelstyrningar en friktionsbroms vid styrväxel. Det kan i.s.f. möjligen hjälpa att släppa på denna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är där rätt längd på riggen? mvh joakim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mike

Japp, den går lätt vid bryggan... BAra att justera fenan då för att få den så den inte drar så mycket då alltså...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man tackar för detta tips då jag också har funderat på vad man kan göra åt detta sneddragande...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mike

ÄR det nåt som de flesta båtar har då eller?? Det verkar ju väldigt vanligt iaf....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hitt

Har haft samma problem när jag bytte till större motor. Tyvärr en äldre modell utan vridbar trimfena. Monterade trimplan, nu går den rakt & fint att planingströskeln minskade betydligt. :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst fammo

det är ingen trimmfena det är en anod som man kan byta. kostar några tior.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen fena? Jag trodde det var svängtillbakaochkörövermignärjagtrillatöverbord-fenan ni pratade om :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...