bjorn_moller 0 Postad 8 Maj , 2008 Hej! Jag ska för första gången försöka ställa in tändningen på min Volvo Penta 5.8 FL motor, (Ford 351W, ersättnings block), jag har aldrig gjort detta tidigare, och skulle behöva råd av er duktiga båtentusiaster, som tycks veta allt! Hur går jag till väga, antar att jag behöver införskaffa stroboskåp-lampa, men vad mer behöver jag tänka på? Hur många graders förtändning ska det vara. Har hört vissa reparartörer som sagt, det är bara att starta igång motorn, sedan vrider man fördelaren tills det låter bra. Men det låter lite väl enkelt? Kan man skada motorn om man gör fel? Så är det någon av er som har grundliga tips och råd så är jag djupt tacksam! Mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 8 Maj , 2008 Hej Det är faktiskt så enkelt som du har hört talas om, MEN för att kunna göra så är det mkt viktigt att motorn har stått i rätt läge när du monterade fördelaren och att fördelaren stod i rätt läge samtidigt. Instruktionen om detta bör du ha fått när du köpte ersättningblocket. Då har du en grundinställning som sedan skall finjusteras, med grundinställningen kan inget gå sönder och motorn startar, men den kanske 'spottar' och fräser tills du justerat tändplattan. Bifogar en länk till ett Ford V8 forum http://www.clubofamericanford.com/spz.php?fir=view&ct=5&t=6 en fråga till dig; vad kostade ditt ersättningblock, hur stark ska den vara, var köpte du den... anledninge till att jag frågar är att jag själv funderat på att byta, men bara om jag får en väsentlig effektökning / maskin (jag behöver isåfall 2 st, mina ford w351 som jag har idag är bara på 236 hk vardera) //RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_moller 0 Postad 8 Maj , 2008 Ok, tack för svar. Jag ska ge mig på att försöka sätta dit fördelaren exakt rätt i förhållande till motorn. I vilket läge ska kolv 1 stå i när man sätter dit fördelaren, Ska den stå högst upp precis samtidigt som rotorn pekar exakt på tändkabel nr.1. Kul att höra att du har likadana motorer. Jag köpte min longblock, via USAonLine, för 45000kr. Tror att effelten ska vara 250hk, dock lite osäker... Kan maila ett produktblad för den motor jag köpte om du är intresserad. Flyttade sedan över de delar som passade från min gamla motor VP 5,0FL, och köpte en ny förgasare och en ny fördelare samt sötvattensystem. Mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_moller 0 Postad 8 Maj , 2008 Här är länken till den motorn jag köpte hos USA online, upptäkte nu också att den ska ge ca: 310hk, inte 250hk som jag skrev tidigare, tänk va fel man kan ha... :-) http://www.usaonline.se/_product.php?pid=6&id=66 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_moller 0 Postad 8 Maj , 2008 Se även dessa länkar, från ett företaget Johns båtmotor. http://johnsbatmotor.se/motorer.html http://barrmarine.net/wordpress/wp-content/uploads/2007/08/engine29.swf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 9 Maj , 2008 Hej Vad hamnade du på totalt för din maskin, med förgasare o.s.v ? ..hmm.. 74 hk mer / maskin är ju väldigt nära 'avsevärd effektökning'..... ..För du har nya limpor och knän också ser det ut som.. Det ska finnas graderingar på vevaxlens remskiva och motsvarande på blocket har inte motorn det? Följde det inte med några instruktioner? Det är snart 15 år sedan jag monterade en fördelare sist, så minnet sviktar ngt. /RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_moller 0 Postad 9 Maj , 2008 Limporna är faktiskt gamla, jag har bara renoverat dem, och spraymålat dem. Det jag har köpt nytt är: Motorblock 45000:- (USA online) Sötvattenkylning (Monitor 5057) 7400:- (USA online) Edelbrock förgasare 4500:- (Hansen marine) Mallory fördelare ca:2300:- (Hansen Marine) Alltså totalt: 59200:- Alla andra delar så som sjövattenpump, bensinpump, elsystem, hydraul styrning, tändspole, drivremmar och drivhjul är plockat från gamla motorn. Finns fler bilder på motorbytet i min sjöbod om du är intresserad. Graderingar finns på vevaxeln, men därimot följde det inte med någon instruktion på tändinställning till motorn. Kanske måste skaffa verkstadshandbok till denna motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 9 Maj , 2008 Tror jag inte behövs. Ring Hansen som du köpt fördelaren av och be dom skicka instruktionen för monteing av densamma. Den skulle absolut ingått i fördelarsatsen du köpte av dom. Säga vad man vill om IKEA och militären, men instuktioner har dom på ALLT... å då blir det sällan fel. //RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_moller 0 Postad 10 Maj , 2008 Fick hjälp igår att ställa tändningen, så nu går hon som en klocka, men motorn går väldigt varm, vad brukar de vanligaste orsakerna vara till överhettning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 Maj , 2008 T ex dålig impeller dvs vattenpump (byt impeller), termostat som fastnat i stängt läge (byt), tätt i kylkanalerna (rensa), igenrostade avgaslimpor och knän (byt). Principskiss slutet kylsystem, se bild. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser