Jofan 0 Postad 8 Maj , 2008 Hej, Jag skulle vara tacksam om någon hade ett bra svar/lösning på mitt problem. Det är så här att jag köpte min båt förra sommaren o när vi testade den på land så gick den perfekt likaså hemma, så på land så går den perfekt men nu när vi kommer till vattnet. Jo när den är i vattnet så måste man ha handgas för att den inte ska stanna och sen måste man va jättesnabb med och få i växel och varva upp den så den inte stannar. Motorn är en Yamaha 40hk från 80-talet tror jag. Kan de va så enkelt att jag bara behöver höja tomgången? tyvärr är jag inte så jätte bra på motorer så är väldigt tacksam för svar! MVH/ Jofan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 8 Maj , 2008 Ja prova med det, det verkar ju rimligt att först höja tomgången. Kanske du kan titta vid handgasen om det går att ställa in varvtalet där, vill minnas att det fanns något där på min motor. /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jofan 0 Postad 8 Maj , 2008 okej, tack, men jag har kollat och det går att höja tomgången inne i motorn vid förgasarna. Men gör de någon skillnad om man höjer den i motorn eller i gasreglaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 8 Maj , 2008 På min Yamaha (30 hk från 1991) brukade jag ha samma problen när det var kallt, åtgärdades enkelt genom att höja tomgången genom att skruva på tomgångsskruven i motor. Det gör man på 1/2 minut. Men konstigt att det skiljer hos dig mellan hemma och sjön. Kan det vara så att du måste vänta någon/några minuter när det är kallt tills motorn blir uppvärmd ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jofan 0 Postad 9 Maj , 2008 Ja, den går på tomgång när den är varm men det är precis. Men sen när man läger i växel så stannar den direkt om man inte varvar den, och jag vågar inte höja så mycket för det är väl inte bra för växelhuset? ' mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 9 Maj , 2008 Fin båt du har! Du sitter ju kungligt på den där fåtöljen. Vilket varvtal har du på tomgång nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poppe 9 Postad 9 Maj , 2008 kolla tändstifen om de är gammla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser