Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
forgus31

Radar till datorn?

Rekommendera Poster

Idag var det tjocka efter västkusten. Tänkte ta en tur men det var kallt och rått i den gråa röken. Har några gånger råkat ut för detta när vi varit ute och seglat efter kusten och det är ingen höjdare.

Radar är uppfunnet och det finns en hel del radarklumpar att köpa. Dessa kopplas numera till en plotter eller dator.

Skulle vara spännande att få tips om koppling till t.ex en dator med nåt sjökortprogram. Gärna ett gratisdito så kan man lägga kulorna på radardomen istället. De små tittskåpen (är det 5 tum)  känns inte rätt i dagens 40-tumsvärld (TV). Själv skulle jag nöja mig med en  20-tums ljusstark skärm som kan monteras både som plotter i sittbrunnen och användas som TV när man så behagar.

Finns det ljusstarka vattenskyddade skärmar till överkomliga priser? Hur ser kopplingen  ut mellan radarantennen och dator, är det någon standard. NMEA har jag hört talas om. Hur får man det på dator?

Det här har säkert varit uppe men nu har det väl utvecklats eller?

Fördelen med dator är friheten att byta program efter hand som utvecklingen går framåt. Strömförbrukningen är tyvärr stor men oftast kan man segla på kurs med en GPS och spara ström tills man kommer till kust eller då dimman sätter in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tyvärr finns det inget enkelt och billigt sätt att koppla radarn till datorn för att se själva radarbilden. Radarn (som nuförtiden oftast sitter uppe i antennen) överför råvideon till displayen, enkelt förklarat. Videon kan överföras även till en dator, men du behöver ett interface. Det man brukar plocka in i interfacet är video, trigg och rotationspulserna, som alla är analoga. Det är de tre signalerna som behövs för att bilden ska kunna presenteras. Interfacekorten är dyra och används mest i ECDIS och VDR inom sjöfarten. Program som kan presentera ett radaroverlay finns att få tag i, Transas är ett av dem, men utan interfacet kommer du inte så långt.

Dagens radar använder oftast en vanlig LCD-skärm (billigare modellerna för fritidsbruk), och finns från ca 15000:- och uppåt. Här har du väldigt små möjligheter att koppla in en dator utan att kunna en hel del om elektronik. Lite dyrare modeller från ca 40000:- anväönder oftast vanliga VGA-skärmar, det vill säga att du kan plugga i i princip vilken plattskärm du vill.

NMEA som du pratade om används i radarsammanhang för att överföra position, kurs, fart etc till radarn. Från radarn kan man via NMEA få information om målföljningen, man kan altså få ett ARPA-mål presenterat på datorn. målen kan man få på datorn oavsett om man har tidigare nämnda interface eller inte, en vanlig 9-polig D-sub räcker.

Såg på båtmässan i GBG att där har kommit en uppsjö nya blackboxradar (säljes med antenn och en svart box utan skärm). Här finns ju möjligheter att plugga in en vanlig VGA-skärm. Kollade inte priserna, mend et är möjligt att någon ligger lite billigare än 40k.

/Hampus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för utförligt svar!

Tjockan ligger kvar. Visserligen känner jag inte för att ge mig ut i den men är fortfarande intresserad av att få till en radarkoppling till datorn. Det blir väl till att spana efter interfaceboxar och/eller programsnuttar.  Det bör vara ett allmänt intresse med en bra fungerande analog/digitalbox för radarn så en kreativ ingenjör och några flinka kineser bör väl ha sin försörjning ett tag. (Eller har haft.)

En radar med datorinterface till bra pris eller som alla gjort med sin TV, skaffat en digitalbox. Nu får man en sån för några hundra. En radar för 15000 och en box för några tusen kan jag tänka mig att köpa.

Nån som hittat nåt till överkomligt pris?

Det blir väl att studera interfacestandard så man vet vad man ska leta efter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nobeltec har nog vad du söker (www.nobeltec.com) och antagligen är det en sådan här http://www.nobeltec.com/products/prod_ir2bb.asp du behöver.

Vi har ett PC (laptop) baserat navigationssystem i vår båt. Radar AIS sjökort. Förutom laptop-skärmen har vi en skärm för radarn och en skärm i sittbrunnen. På samtliga skärmar kan vi välja hur vi vill ha layouten. T.ex i sittbrunnen delad skärm med radar på ena och sjökort AIS på den andra eller overlay av radarn och AIS på sjökortet. Radarskärmen enbart radar eller radar och AIS och på laptop skärmen någon annan variant.

Vi har dessutom en trådlös mus så att vi kan ändra skärmbilden i sittbrunnen allt efter behov.

Skärmen i sittbrunnen är en 12 tummare från BN Marin vattentålig, vår sitter under kapellet.

Så tjocka är inte ett så stort problem längre för ossFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jo, den prylen gör nog jobbet. Tyvärr är den ju inte kompatibel med alla modeller. Dessutom kostar den ju $3000, exklusive frakt, tull och moms.

Jag vet att jag låter lite negativ, men det finns ingen enkel och billig lösning. Marknaden är helt enkelt för liten för att det ska ha kommit fram något. De kort som finns är ganska så speciella, d.v.s. att Transas kort fungerar med Transas mjukvara, JRCs kort med JRCs mjukvara etc. Det bästa och billigaste alternativet är fortfarande en vanlig hederlig LCD-radar. Vill man ha färg och dessutom en fruktansvärt avancerad plotterfunktion så tycker jag att man ska titta på Furunos nya system som ligger rätt bra till i pris, 35000 har jag för mig för ett komplett system. Seiwa har också någon lite mer tveksam version. Garmin har också en vettig lösning.

Att hitta något interface som fungerar med alla radar och till alla mjukvaror och är billigt är omöjligt i dagens läge, det finns inte. Vill du absolut ha en vanlig bildskärm kopplad till radarn så är en av black box varianterna bäst. Men runt 40000 får du nog hosta upp tyvärr...

/Hampus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag märker att jag vet för lite och får lära mig mer för att veta vilka kringelikrokar man ska ta för att få ett bra och prisöverkomligt system.

De som gjort detta jobb kanske kan hjälpa mig på traven. Jag förstår att plånboken kan lösa problemet men det kan finnas andra vägar. Hoppas jag alltid. Fördelen brukar bli att man blir mer insatt i problematiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...