Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Nozer

Hur hårt dra propellermutter?

Rekommendera Poster

Ska byta propp då den gamla är skadad.

Hur hårt ska man dra det? Är juh ingen klen sak, så gissningsvis ska man dra åt det så man gör på sig, o sen lite till.

Men finns det ngn som vet mer exakt? Eller räcker det att dra på känn ?

Är en Mercury 500 50hk -69

Axeln är 19mm för övrigt.

/Tobbe

Senast ändrad av Nozer | 07 maj 2008 | 22:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hehe, det finns garanterat ett exakt åtdragningsmoment. Tror dock inte du ska dra åt så mkt du orkar. Lagom är bäst :) Sedan låser du ju muttern så den inte vandrar iväg.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Kollade i en verkstadshandbok till Mercury 50 hk 2-takt 1998 som jämförelse och där står det i en tabell att propellermuttern skall dras åt med med ca 74-75 Nm (55 lb.ft).

Själv drar jag åt propellermuttern på känn så den är ganska hårt men inte överdrivet hårt åtdragen så att jag får i saxsprinten. Har Yamaha F115 4-takt.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

75nm, det överlever man juh iaf att dra, då räcker t.o.m momentnyckeln i garaget till =)

Men låsningen ja...

Satt ingen när ja plockade loss den gamla proppen...

Tyckte det känndes lite mysko, men tänkte inte så mycket mer på det. Då är juh frågan vad som ska låsa på denna axel? Ngn typ av saxpinne, eller är det ngt annat?

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har du handboken till motorn?
Jag har det och kan maila dig den. Där finns bilder på propellern och hur den hålls fast.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bossee: hittade nyss på den o tankade hem den, men tack iaf =)

Verkar inte som det ska ska vara ngn låsning på den. Blir till att försöka hitta en ny låsmutter, då den gamla inte hade mycket till låsning kvar.

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ska inte dras hårt.
Skruva in muttern, känn på propellern så att den inte glappar. Dra åt den ett kvarts varv till. Vrid på propellern så att den inte går trögt. (Om det går trögt lossa lite på muttern). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Mercury 50hk 2-taktare tidig 80-talare, jag har inte lyckats hitta handbok till den. Är bara intresserad av förgasarbilder, sprängskiss kanske två tre sidor. Vore tacksam om någon kunde skicka mig såna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...