Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
V8dc

Mirakelmedel

Rekommendera Poster

Ett tips till de som har fått missfärgningar på skrovet: Y10! Ett medel man bara penslar på och sedan spolar av med vatten. Låter som en dålig reklamfilm, men det fungerar ypperligt! Mitt skrov var svårt missfärgat. Efter ca en timme var hela skrovet under vattenlinjen skinande vitt! :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ante

Jepp Ett mycket välkänt medel i båtkretsar men kan nog inte informeras om för mycket. Innehåller oxalsyra vilket är otroligt effektivt. Är det riktigt illa kan man köpa oxalsyra löst på järn/färg butiker och blande en lite starkare lösning själv. Köp Y10 på Bauhouse då det är billigast där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fungerear det på alla färger? Och inte bara vitt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gallsten

Galltvål fungerar jäkligt bra oxå på det mesta, dock vet inte på missfärgningar på plast men det mesta annat funkar det perfa...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ante

Y10 funkade på min fars båt med som har ljusblått skrov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !!

Y10 ???

Var på Bauhaus men där var de som frågetecken när man frågade efter y10.

Vad är det för medel ????

Tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Y-10 är ett kemiskt preparat som ser ut ungefär som en grön gelè. Man använder en pensel och penslar på medlet på t.ex. båtens bottenskrov för att få bort att all gul/grönt skit. Medlet får sedan sitta på några minuter och sedan spolar man bara av det hela väldigt noga med t.ex. en högtryckstvätt. Har själv använt Y-10 i flera år nu och bottenskrovet blir som nytt efter detta! (Har ett omålat skrov men den fungerar även på målade skrov.) Om man vill så kan man använda Y-10 på all gelcoat och inte enbart på bottenskrovet. Y-10 finns säkert på flera ställen, men Watski tar 152 kr för en burk.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hempel har en produkt med samma verksamma ämne (oxalsyra). En liten burk kostar ca 120 kr. Gå istället till en färghandlare och köp ren oxalsyra, kostnaden är försumbar i jämförelse med Hempels.

Jag gjorde ren en 65 fots Princess för ett par år sedan med detta medel. Fungerade utmärkt både på gelcoat och teak-däcket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finsk SISU! smiley-cool.gif\

Kolla in bildspelet på båten som medlet används på.

Tar tom bort sånt som är på bilden.

Båtbottentvättmedel

http://hillskär-marin.com/index.php/744989

För bra för att vara sant.

Har själv använt Y-10 och Waterline från Autosol tidigare - men i höst ska jag testa detta dundermedel.

post-22148-1394235215,3412_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, det var en gammal tråd som tydligen jag har startat.... Ska väl kanske kommentera lite. Jag föredrar Y10 framför att blanda egen blandning med oxalsyra. Jag har testat blanda själv, men sörjan har då en tendens att rinna av lite för fort. Visst kan man blanda i olika medel som gör att det ligger kvar, men i sammanhanget så tycker jag inte att det är värt det. Y10 är fortfarande min favorit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK - verkansmässigt tycker jag att Y-10 och Waterline från Autosol har ungefär samma verkan, men..... (det finns fler liknande medel)

Y-10 har bättre burk och är lättare att få ner penseln i när jag ska pensla på medlet.

När jag använder Waterline så häller jag först ut det i en burk med större öppning och sen penslar jag på det - ett onödigt moment.

Pensel har jag funnit bäst - vill man ha lite mer verkan innan man kör på med högtryckaren så går jag runt ett varv till och penslar runt medlet som jag tidigare penslat på båten.

OK - ibland krävs det två vändor med medel och högtryck - och medel högtryck igen - då brukar det vara skinande rent.

Sen börjar det egentliga jobbet. :-)

Men det där Finska medlet måste jag bara prova - ser otroligt effektivt ut!  smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !!

Har nu beställt det finska undermedlet.

Kommer att bli otroligt intressant att testa det här..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du återkommer med resultat och kanske egna bilder får vi hoppas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länk som funkar:

http://xn--hillskr-marin-gfb.com/index.php/744989

Senast ändrad av Gunnar_ | 13 september 2007 | 07:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sökt en tid efter Y-10

Någon som vet vart det säljs?

Undrar även hur mycket går åt till en 5 m roddbåt?

Kan man använda på ovansidan,typ mitt plastade fördäck som är väldigt smutsigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säljes bla på Watski.

Finns flera olika medel med samma effekt bla Autosol Waterline mfl.

Används förmodlingen överallt på utsidan av båt av de flesta - tror många använder det även invändigt. Tror inte TRÄ mår bra av det.

Skölj rikligt med vatten - högtryck är bra. Sen tvätta som vanligt osv osv.

En burk eller en flaska räcker till en båt - blir nog lite över på en 5meters skulle jag tro.

Senast ändrad av PatricS | 13 september 2007 | 13:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I båtlivs senaste nummer finns Rönnqvists medel med som nyhet. Tyvärr nämns det inte att de finns att köpa hos Jula och Laitis. Att de inte heller visar hur effektivt medlen är ju också synd.

Senast ändrad av Matsarna | 01 maj 2008 | 08:23

Senast ändrad av Matsarna | 01 maj 2008 | 08:25

post-12171-1394235446,5848_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte oxalsyra i färgaffären, löste den i vatten (ca 1/10) och tillsatte tapetklister så geggan fick en konsistens som var lämplig att pensla på. Blåste av med högtryckstvätt. Fungerade utmärkt 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oxalsyra fungerar men är giftigt och reagerar starkt med aluminiumlegeringar och galvade ytor som finns på båtvagnar och trailrar.

Oxalsyra och dess salter är giftiga och frätande och kan vid intag ge njurskador. Trygghetsvakten.se.
Vissa metaller kan angripas av, även måttliga koncentrationer, oxalsyra. Exempel på sådana metaller är olika aluminiumlegeringar. Wikipedia.se

Rönnqvist medel är giftfritt och i mina tester neutralt mot aluminium och galvat.

Senast ändrad av Matsarna | 04 maj 2008 | 07:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en flaska Rönnqvists rengöringsmedel på Jula och testade på en liten bit av skarndäck som var rejält smutsigt. Sprayade på och lät verka en kort stund. Skrubbade lite lätt med en tvättsvamp och vilken skillnad det blev. Tidigare har jag gått på med polish/rubbing för att få lika rent. Testade även på en bit av akterspegeln där det fanns några rostfläckar. Inga problem att får bort dom. Medlet kostar nästan 200 kr/flaskan men är ganska drygt så det är väl värt pengarna. Nu måste jag få bort presenning så jag kan börja rengöra hela båten! SkrattandeSkrattandeSkrattande Skall ta lite bilder före/efter ikväll.

Senast ändrad av Utbult | 05 maj 2008 | 09:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är som ett mirakel med oxalsyra. Jag hade tidigare polerat för att få bort den gulgröna missfärgningen på ställen där vattnet legat i vatten länge. I fören av bogvågen och i akterna av häckvågen.

Det förvann helt efter att oxalsyran legat på i tio minuter. Poleringen tar ju en del av gelkoten men detta tar bara missfärgningen.

Mirakel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fungerar Y-10 även på oxiderade ytor, eller är det bara på smuts som det är bra? Har en röd board på båten där det suttit ett klistermärke som nu är borttaget, men man kan fortfarande se vart det har suttit eftersom färgen inte är blek där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kul att du är nöjd, det är de nöjda användarna som är den bästa reklamen.

Det är tack vare medlens effektivitet som de som en gång använt något av medlen fortsätter. Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev nyfiken på mirakelmedlet (Rönnqvists), och var bara tvungen att testa. Kan verkligen rekommendera det. Där kan man snacka om att göra rent båten med ett minimum av arbetsinsats. Dock verkar det stämma det som står på flaskan, Solljus och värme ger bättre resultat...

1l kostar 199:- på Jula

Här är 2 bilder, en efter ungefär en halvtimme (inget skrubbande) och den andra efter ett dygn (fortfarande inget skrubbande)

post-27960-1394235485,2629_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...