Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
V8dc

Mirakelmedel

Rekommendera Poster

Vilket varumärke som står på mirakelmedlet oxalsyra spelar ingen roll. Kan vara bra att veta så man inte springer benen av sig för att få tag i det mirakulösa xx-medlet.

Kolla bara att det finns oxalsyra i flaska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

39 spänn för gelcoatcleaner (oxalsyra) i duschflaska hos Rusta.. Guld

/NP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har den för artikelnummer hos Jula? Hittar den inte.

Senast ändrad av Rubinen | 21 maj 2008 | 22:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

39:90... men vem räknar? Cool

faktum är att jag inte fick samma resultat med Rustas medel. Jag har dock på inget sätt provat allt som finns på marknaden men hittade ett som fungerade för mig så då tar jag det. Y10 upplevde jag som för kladdigt för mitt tycke. Men alla har väl sin favorit eller hur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den som har rabarber på tomten kan försöka gnugga på med en rabarberstång. Rabarber innehåller oxalsyra. Det är förmodligen den som fräter på tänderna så det blir en obehaglig hinna på dem.

Har inte tänkt på om det bleker tänderna också. Kanske rabarberkräm kan tas med vid vårrustningen. Det som blir över konsumeras i sittbrunnen tillsammans med lite kall mjölk och strösocker.

Jättegott!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rönnqvist medel innehåller inte Oxalsyra som är giftigt och aggresivt mot bla. galvade ytor.

Detta kan man läsa om Oxalsyra på Wikipedia Vissa metaller kan angripas av, även måttliga koncentrationer, oxalsyra. Exempel på sådana metaller är olika aluminiumlegeringar.

På gastrokemi.se kan man läsa följande En uträkning kommer fram till att vi behöver få i oss 25 gram oxalsyra för att uppnå dödlig dos. Vilket skulle innebära ungefär 3-4 kilo rabarberblad, avsevärt mycket mer om du enbart äter stammen. Den mängden är inte svår att komma upp i då man läser om de som använder koncentrerad oxalsyra i kristallform som säljs i bla. färgaffärer.

Så de som säger att Oxalsyra är ofarligt far med lite osanning eller så är de inte pålästa. 

Jag var på Jula i Umeå 27/4 där hade Rönnqvist medel 550147 och 550148 som artnr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oxalsyra är inte ofarligt, det är sant, men hur skall man få i sig 25 g från en 10 % lösning (ca 2,5 dl) som smakar extremt surt och är frätande på tänderna? För att smörja in en gulnad vattenlinje krävs kanske en 1/4 dl, dvs 1/10 av dödlig dos. Naturligtvis måste man vara försiktig så att inte småbarn tömmer i sig innehållet i flaskan, men hur vet du hur giftigt Rönnqvist är i motsvarande mängd? Det innehåller inte oxalsyra, men vad innehåller det i stället? Därmed inget ont sagt om den produkten, men jag tror att oxalsyra och Rönnqvist snarare kompletterar än ersätter varandra. Som jag fattar det är Rq ett ett mycket bra rengöringsmedel. Oxalsyran är ett ganska odugligt rengöringsmedel, utom för de gulaktiga, troligen järnhaltiga, missfärgningar som brukar sätta sig vid vattenlinjen. Dessutom är den bra på att ta bort rostfläckar och kalkavlagringar.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skrev det som ett svar till de som ser Oxalsyra som lösningen på allt.

25 gr är dödligt så ofarligt är det inte även i mindre mängder. Tänker man på att det är 50 gr i en snusdosa så behövs det inte mycket.

Rönnqvist innehåller organiska syror och klassas inte som giftigt. Men det skall naturligtvis inte användas på annat sätt än vad som angivits på flaskan.  

Rönnqvist bottentvättmedel tar ju förutom gulningen även gammal beväxning och avlagringar som ju syns på bilderna i ovan.

Båttvättmedlet är lika effektivt för invändig skit i båten, det tar alla luftburna föroreningar, fiskblod och fett. Jag vet inte vad det inte löser.

post-12171-1394235486,0729_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man använda Rönnkvist på konstläder också som är på mina stolar och soffan?

Eller finns det bättre medel för att få min inredning skinande vitt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båttvättmedlet är starkt, det blir säkert rent. Men prova först på någon dold yta så det inte påverkar ytan. Det skall inte ligga på längre än 2 minuter och får inte torka in.

Eventuellt kan du späda ut det lite vid användning på konstläder, har aldrig provat det själv. 

Senast ändrad av Matsarna | 22 maj 2008 | 21:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, var och en blir salig på sin tro. Tillåt mig ändå påpeka att även oxalsyra är en organisk syra. Etiketten organisk är inte synonym med ogiftig.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu finns Rönnqvists medel i Julas webbutik de har följande art. nr:

550147 Båtbottentvättmedel

550148 Båttvättmedel

De har någon begränsning i antalet bokstäver i artikelnamnet så båtbottentvättmedlet heter Båtbottentvättmedel Rönnq. 1L och båttvättmedlet heter Båttvätt Rönnqvist 1L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har alltid kört med Easyspray men har fått fläckar på det räffliga ytan i fören, där funkade inte denna spray. Ska köpa denna Rönnqvist idag och ta bilder. Hoppas verkligen på detta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar göra en bild av flera i Paint för att inte behöva lägga in 2 eller fler inlägg för ett par bilder.

Bra bilder förresten, de visar verkligen hur Rönnqvist Båtbottenmedel fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har idag inhandlat rustas gelcoatcleaner för 39kr/liter och behandlat en styrpulpetbåt från -86 som vi aldrig tidigare lyckats rengöra. Båten har legat i en å och var gulbrun. Sprayade på och den blev helt vit. Det gick åt ca 5dl. Snacka om trolleri, rekommenderas starkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns flertalet medel som tar bort den gulnade beläggningen, men att ta beväxning och och beläggningar utan att påverka ytan i negativ riktning som Rönnqvist gör har jag inte hittat något annat medel som gör. Ändå har jag provat ett flertal koncentrerade syror och basiska ämnen som lut.

post-12171-1394235500,9775_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog ett kort på före/efter en tvätt av en Flipper med xxxxxxxx båttvättmedel i går.

Den hade stått lite taskigt till under ett par år, men det blev riktigt bra.

post-12171-1394235549,8629_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Reklam av en firma hör inte hemma på forumet.

De marknadsför Rönnqvist Båttvättmedel på sin hemsida och därför vill man här framföra hur bra medlet är.

De är generalagenter för detta båttvättmedel. Givetvis rapporterat inlägg.

Ruttet.

Tipps förutom Y-10, Oxalsyra är vad jag fick från Wille som var här förr på forumet.

Sådana avlagringar av alger och ev. mögel som finns på båten här ovan går mycket bra med billigt alg och mögeltvättmedel av den typ man hittar i färgaffären för att tvätta husfasader med. Har själv använt det ett par gånger med mycket bra resultat.

/Roland

Senast ändrad av Ringhede | 16 juli 2008 | 09:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst n0sliw

Köpte två flaskor! precis sprayat på ett lager nu o ska få vänta tio minuter :) men fiiiiiifaaasen va d kändes i näsan om nam kom en aning för nära!!! känns som man sätter i halsen av 7up!! så passa er för o göra det! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kunde inte låta bli att läsa allt i denna diskution mycket intressant,trode faktist vi på www.forss.eu hade det optimala medlet.....men blev väldigt nyfiken köpte lite lite av varje av det ni rekomendera bara för att testa.Visst blev rätt rent men inte så som jag förväntade mig....:( Vi har även upptäckt att vårat medel går att ha på skinet på stolar ja istort sett hela båten se bara till att ha vatten att skölja rikligt med. Visst kostar 300:-/Liter men ganska drygt lätast är att föra på med en vanlig bilborste bara att dra över smutsen vid vatten linjen sen spola av minimalt med jobb skinade rent...:=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta jag inte delat med mg tidigare, mitt problem var bortkastade pengar, hjälpte ingenting med detta medel, Säger inte att det är dåligt kan kanske funka på annat!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var hos Rusta idag o köpte en flaska gelcoatrengöring. Just nu halva priset = 19:95.

Återstår att se om det fungerar. Ska testa nu till helgen...Återkommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst n0sliw

fyy tusan va billigt! ja tyckte d fungerade utmärkt! men passa dig för o hamna i sprayen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna Y10 inte något dessto mer dundermedel ett blekmedel HA Finns att köpa på Apotek !! Oxalsyra (HOOC-COOH) är i ren form ett vitt, vattenlösligt ämne. Det är en relativt stark karboxylsyra som finns i flera olika växter, exempelvis harsyra och rabarber. Namnet kommer från det vetenskapliga namnet för harsyra, Oxalis acetosella. Ämnet är svagt giftigt, och irriterar mag- och tarmkanalen vid intag. Dess kalciumsalt (kalciumoxalat) är svårlösligt och man kan därmed få kalciumbrist vid alltför stort intag av oxalsyra eller andra oxalater (salter av oxalsyra). Dock anses det ofarligt för friska individer att äta måttliga mängder av produkter med oxalsyra/oxalater. Vissa metaller kan angripas av, även måttliga koncentrationer, oxalsyra. Exempel på sådana metaller är olika aluminiumlegeringar. Oxalsyra kan med fördel användas för att ta bort rostfläckar, så kallad flygrost, metallspån från dubb och plogblad som kan fastna i lacken på bilar under vintern. Oxalsyra kan även användas för att bleka mörknade föremål av ek, exempelvis trösklar. Kalciumoxalat ingår dessutom i en vanlig form av njursten, ofta tillsammans med kalciumfosfat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tak för varningen...det står på flaskan att lämplig skyddsutrustning rekommanderas. Alltså på med gummihandskar, skyddsglasögon och andingsskydd. Tänkte att man kanske kunne dutta på medlet med en svamp istället? Ska täcka över trailern också. Galvet tål visst inte detta medel så bra heller har jag hört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Efter att ha läst tipsen om Rönnqvist Båtbottentvättmedel bestämde jag mig för att testa själv, kan det verkligen vara så bra? Det är inte bara bra det är helt enkelt suveränt, så enkelt, spruta på och vänta ett dygn och sen skölja av med skinande vitt som resultat. Vill verkligen rekomendera er som tvivlar och inte testat ännu. Kasta alla svabbar och skurborstar, slut med våndan inför vinterrengöringen! Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu testat och ..........man tror inte sina ögon.

Först spola av ytan o sen spraya på medlet (glöm inte skyddsutrustning enl text på flaskan)

Vänta tio minuter och.............

Gelcoat som innan var kraftigt gulnat blev nu alldeles vit (min båt är vit från början) efter att medlet hade fått verka.

Man får dock inte glömma spola av ordentligt med vatten efter dessa tio minuterne helst ska man använda högtryckstvätt har jag konstaterat då en vanlig trädgårdsslang inte orkar göra riktigt rent efter medlet som kristalliserar sig om det får torkar in.

Lite matt så ytan ut efter behandlingen men det fixade jag med en omgång polering samt vax.

Ja båten ser ut som ny nu ock då ska man veta att det år en 80-års model.

FLAGGAN I TOPP FÖR DETTA PRODUKT o så billigt sen.............

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kostar denna skyddsutrustning? Är det inte bättre att använda ett medel som kan läggas på i shorts utan handskar och andningsskydd som inte är aggresivt mot galvade ytor?
Att täcka trailern tar ju en del tid och material anspråk också.

Men alla har vi ju våra böjelser........

post-12171-1394235611,1342_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några stora plastsäckar som klipps upp samt målartape...........inte är det någon större kostnad för att täcka över en trailer.......en del jobb, javisst men igen: Medlet kostar ju nästan inget när man jämnför med det som annars pratas om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...