Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
swee

Byta olja i växelhuset på Mercury 90 hp?

Rekommendera Poster

Jag hittar bara en plugg på sidan, ska det inte vara två st? Hur gör man? *having a blond moment*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med min gamla mercury. Dock en 50hk.

Om det ser lika ut, så sitter den en plugg under växelhuset. Lite på sidan av underkanten så att säga. Du ser den inte om du inte ligger under motorn typ.

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På de flesta utombordare sitter det en avtappnings- tillika påfyllningsskruv på sidan nedtill på ena sidan av växelhuset. Se bilden.
Du tömmer ut oljan där, och lossar även luftskruven en bit upp på sidan av växelhuset annars rinnder inte oljan ut ordentligt. När du fyller på ny olja gör det det i det nedre hålet (kan tyckas bakvänt men så måsta man göra) och det kommer att gå åt minst 2-3 tuber med växelhusolja. Det kommer att rinna en del men det är svårt att undvika om du fyller på med tuber. När det börjar rinna ut olja ur det övre hålet som skall vara öppet när du fyller på så är det fullt och då sätter du först i övre skruven sen den nedre och ny packningsbricka så det blir tätt när du drar åt skruven.

/Bo

post-1495-1394235462,2319_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabba svar Tobbe & Bossee! Får nog köpa en tredje tub Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet ju inte årsmodell på din, men i höstas gick det åt nästan fyra tuber för mig. Har en -93:a.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en liter olja för vevaxelhus samt en liten pump med slang och gängad topp hos min Mercuryhandlare, 145 för oljan och 120 för pumpen.

Bara att skruva fast slangen och pumpa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...