Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Edestig

AIS - officiell webbsida?

Rekommendera Poster

är det någon som vet om det finns en officiell AIS webbsida som lägger ut position för alla AIS sändare runt sveriges kuster? Någon som har www-adressen? Bra att veta så att jag har något att göra när jag ligger för ankars ... Mats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typisk sån fråga som ingen svarar på.

Du är en av de få som vet att det finns AIS-master på landbacken.

Själv hade jag för mig att AIS var ett informationssystem mellan fartyg. Men givetvis har vissa landbaserade institutioner nytta av informationsutbyte med fartygen och det bör väl då vara samma länkstationer som VHF eller tror jag fel. Men vad ska det ge för förströelse när du ankrat?

Är du nykterist?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag både vet att det finns landbaserade stationer över hela världen och dricker både sprit och vin Cool

De landbaserade mottagarna byggs upp mer och mer över hela världen och är speciella mottagare som naturligtvis på vissa ställen sitter tillsammans med VHF stationer men byggs som egna länkar på de flesta ställen. Används för att helt enkelt ha koll på sjöfarten, tex för att kolla fiskebåtars rörelse, ha koll på vilka båtar som passerar vid händelse av oljeutsläpp etc etc.

Här finns en sida som har koll på hela världen och som uppdaterar i nästan realtid. Det är bara att zoma ut med plus och minus knapparna så att det blir en lite större karta. Peka sen med pekaren så hoppar punkten du pekar på till centrum av bilden. Du hittar sen sverige och pekar på det område du vill kolla på. Sen är det bara att zoma in och börja kolla vilka fartyg som rör sig i området. 

http://www.siitech.net/VTSLite/AView.aspx

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Den var riktigt bra Glad tackar.

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en annan som jag brukar kika lite på...

http://aprs.fi/

Senast ändrad av Larven | 08 maj 2008 | 07:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Ja den var också bra. Undrar om det går att lägga in bsb korten? Jag har för hela världen och såg att i oceanis länk att den även hade en del kort-linjer inlagda men inga sjökort. Kanske man kan lägga in dessa på något sätt? Ja vi får se, fattar inte så mycket än utan är en sådan som fär prova sig fram Glad. Först ska jag arbeta med klubbens hemsida, men tack alla för länkarna.
/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, kul att du gillar sidan.

Du behöver inte lägga in BSB kort för dom finns där redan !!!!!

Uppe till vänster där du har lite pilar och zom in och ut knapparna finns fyra färgade knappar. Där kan du välja vilken presentation du vill ha. Tredje färgade knappen från vänster (tror jag) är BSB kort.

Så det är redan fixat !

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Flört Är det redan julafton, haha. Ja jäklar vad bra. Tackar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en annan länk, kanske mer för er som bara seglar ostkusten

http://www.northernbaltic.se/ais/

Håller man till på sydkusten och i Öresund kan man titta på denna

http://ais.reknyl.se/

Men personligen tycker jag att siitech sidan är klart överlägsen. Ingen geografisk begränsning. (Länk finns i ett tidigare inlägg) Om du inte upptäckt det redan så kan du förflytta dig genom att vänsterklicka i kartbilden, hålla nere knappen och dra sidan. Söker du en speciell båt finns det en sökruta nedanför kartan. Du måste dock skriva det exakta namnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Och nej, jag är inte nykterist men vi har väl alla våra laster ...... Mats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...