fjord2 0 Postad 7 Maj , 2008 Hej! har ett problem med penta 100 drev. Det släpper drivningen till propellern vid för mycket gaspådrag, verkar liksom att det inte orkar hålla i. Det är modell 100 exakt vad den heter vet jag inte, men har tagit reda på för oljans skull, att det ska vara 80/90 olja,(lång oljesticka). Tacksam för skruvtipps Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 7 Maj , 2008 Hej, Är du säker på att det är drevet så det inte är vulkningen i proppen som gett sig? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 7 Maj , 2008 Hej! Du har nog ett 100a drev. mej veterligen har inte 100:a dreven vulkade propellrar, Ditt problem: det kan inte vara så att du har drevet för högt uppställt?? urban. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 8 Maj , 2008 Jag hade samma problem en gång men då var det en massa sjögräs som fastnat runt drevet. //Bogus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjord2 0 Postad 8 Maj , 2008 Hej igen! tack för svaren om mitt problem med 100 drevet! Vill bara förtydliga att den tappar helt drivningen , propellern måste stanna, varvid motorn varvar upp,så man får slå av direkt. sedan går det att köra vidare, men med endast måttligt gaspådrag. Problemet är alltså inte att den går lite för grunt så att propellern inte greppar i vattniet. Men jag ska väl demontera och kolla vid propellern, som jag fått svar om. Hade lös den ifjol, och vill minnas att det satt en drivpinne, men någon plasthistoria kommer jag ej ihåg. mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davard 0 Postad 30 Maj , 2008 Hej, jag har exakt samma problem med mitt VP100 drev. Så jag är mycket nyfiken på hur du har löst detta. //David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tyreso 0 Postad 30 Maj , 2008 Det finns vissa äldre 100 (80) drev med splines på propelleraxeln. Hade det på gammelbåten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 30 Maj , 2008 Det sitter en konkoppling i 100-dreven. Kan vara den som slirar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjord2 0 Postad 31 Maj , 2008 Tack för svaren . Demonterade proppellern igen efter tipps här på forumet om att det kan släppa i någon vulkning. Satte propellern i skruvstädet för att känna på den. Otroligt men insatten i propellern slirar när jag tar i, så säkert är felet där. Byte propeller och sedan ska det bli en provtur. Hälsningar Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjord2 0 Postad 31 Maj , 2008 Tack för svaren . Demonterade proppellern igen efter tipps här på forumet om att det kan släppa i någon vulkning. Satte propellern i skruvstädet för att känna på den. Otroligt men insatten i propellern slirar när jag tar i, så säkert är felet där. Byte propeller och sedan ska det bli en provtur. Hälsningar Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Base 0 Postad 1 Juni , 2008 Hade samma problem!! Då var det oxå propellern som hade delat på sig efter en tur i sjögräs! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 1 Juni , 2008 Obs. Gissar lite nu: Kan det inte vara att växeln inte riktigt går i helt och hållet? Att växelspaken/armen på drevet inte förs till sitt ändläge, pga. att växelvajern arbetar för kort sträcka, så att växeln bara nästan är i och därför hoppar ur vid gaspådrag? Bara att skruva lite i reglaget och justera vajern i så fall. ...men men, propellersliret du upptäkte är säkert det som är felet. Jag bara tänkte lite.. om felet nu kvarstår efter propellerbytet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davard 0 Postad 3 Juni , 2008 Japp, samma problem här. Propellern slirar Hade en gammal på lager men slirar den också. Nu letar jag efter en annan propeller. //David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davard 0 Postad 9 Juni , 2008 Som sagt, samma problem. Nu har jag bytt propeller och det fungerar nu fin fint. Tackar för tipps. //David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser