Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
matnor02

MD21A Suger luft!?

Rekommendera Poster

Jag har demonterat min MD21A ur båten för att sätta in en ny motor. Md21an har gått utan problem i båten men när jag försöker få den att gå på backen uppstår problem med luft i dieseln. Jag har satt en genomskinlig slang på returen och ser tydligt luftbubblor i dieseln. Jag har provat med en elektrisk matarpump för att utesluta den mekaniska men det blir fortfarande problem. Det verkar som att det funkar bättre om man ger lite motstånd på returledningen, skall det sitta någon strypning på returen som ger mottryck??

/Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det här låter intressant motorn går framät men inte bakåt.det låter ändå som luft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag förstod inte riktigt det där med att du får luft i ledningen när du backar  jag har en MD21 som ochså krånglar med för hög tomgång men när jag rör på bränsleslangarna ändras varvtalet jag funderar ochså på luft och om det ska vara någon strypning på returen har vi någon diselexpert med oss så förklara vad det kan vara

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Backen i det här fallet betyder marken, då jag lyft ut den ur båten. Alltså startat upp den på provisorisk montering. Jag har fått förklarat för mig att det skall sitta  en  ventil i returen som håller uppe trycket på retursidan, den blev troligtvis kvar i båten. Med  lite  veck på slangen går det att hålla uppe trycket och få motorn att gå, såpass så att jag nu lyckats sälja den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja nu fattar jag du har kört den löst på marken.Så det ska alltså vara mottryck på returen jag har en sådan ventil som sitter på sista filltret som returen går till det är som en tkoppling en i filltret och en går till tanken jag har skruvat på den men tycker att det inte händer något dislar är märkliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...