Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Terrafobica

Styren

Rekommendera Poster

Min nya båt levererades i måndags men har inte sjösatts ännu.  Lite jobb återstår, t.ex. måste järnkölen epoxybehandlas så att man slipper en massa rost.  Eftersom båten står på ett varv flera mil hemmifrån så hade jag nu tänkt sova kvar medan jag jobbar med den, det tar väl ett par dagar.  Men fy vad det stinker, jag antar att det är styren.  Nu har man ju tagit ett glas vin och sitter framför datorn och undrar om det här är nyttigt.  Inte vinet allstså utan stanken från skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget som luktar starkt är väl direkt nyttigt. Styren sägs väl vara mer eller mindre cancerframkallande, fast det gäller nog de som jobbat en livstid med det...

Skulle jag vara som du skulle jag nog leta upp en sovplats så långt bort från lukten/båten som möjligt. Är ju skapligt varmt ute så tält eller hängmatta kanske?

Senast ändrad av BMoon | 07 maj 2008 | 21:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Styrén är inte hälsosamt, men den lilla mängd det är frågan om i en nytillverkad båt bör knappast vara något att oroa sig för.

Den dagen vi gjorde provmätningarna på jobbet utsattes jag för precis under max tillåtna mängd styrén tydligen (vi fick någon liten dosa att ha hängande på kläderna hela dagen), och halva den dagen var inne i sprutboxen som stundtals var ganska full av polyesterdimma från sprutningen och resten av tiden rullade vi ut luft ur laminaten stående därinne. En båt som härdat säkert i veckor som din luktar illa, men den egentliga mängden styrén i luften lär vara mycket liten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Hur går det med vovven då, du har väl den med dig antar jag. Hoppas ni mår bra efter natten och det blir ju varmare nu, så lite öppet kan ni nog också ha. Lycka till Glad /U o K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...