kuling9 0 Postad 7 Maj , 2008 har precis börjat installera en 44 w NAPS marinsolpanel på en specialbyggd ram på ruffen. Från början tänkte jag bara skriva fast den men blev påmind om stöldrisken. Har ni några tankar om det ? Att limma fast den kan ju bli ett helvete om den går sönder. Kan väl tilläggas att den ligger in stockholm...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 7 Maj , 2008 Hej Köpte förra sommaren en solpanel som jag limmade fast. Var sedan tvungen att skära loss den eftersom solpanel nr två som jag köpte såg helt annorlunda ut. Eftersom jag limmat den första väldigt noga (!) var det en del jobb att ta bort den men det gick på ca 2 timmar utan att skada vare sig ruff-tak eller panel. Till de två som jag köpte istället använde jag inte alls så mycket lim. Panelen var en tunn, lätt böjbar vilket förmodligen underlättade när jag skar bort den och jag limmade den med Sikaflex. Så, inte var det ett helvete för mig men tillräckligt svårt för att avhålla ev tjuvar. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 7 Maj , 2008 En undran - är det verkligen en risk att räkna med att någon sätter sig och skruvar loss solpaneler? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 7 Maj , 2008 Allt som går bära går stjäla, och en solpanel för några tusen är väl inte mindre stöldbegärlig än något annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 7 Maj , 2008 Visst. Men hur mycket av en båts fastskruvade och stöldbegärliga utrustning stjäls egentligen? Exempelvis vinchar. Ofta kommer man åt de genomgående bultarnas muttrar genom facken i sittbrunnssargen. Men stjäls de ofta? Och en större ST kostar lätt 10.000. Jag påstår inte att jag vet. Men jag undrar eftersom de stölder jag kommit i kontakt med har handlat om regelrätta inbrott där elektronik och inventarier innifrån båten stjäls. Och ett fall, på vintern, där en upplagd segelbåt fick i princip varenda beslag och pryl bortskruvad. Struntsamma. Är man orolig för stöld, eller vet något som jag inte vet skall man naturligtvis göra panelen mindre stöldbegärlig. Kan genomgående vagnsbult vara något.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 7 Maj , 2008 Jag hade skruvat fast den, vill dom ha den så rycker de väl loss den ändå. En försäkringsfråga annars och då gäller det att ha kvittona kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oktest 0 Postad 8 Maj , 2008 Ohoj! Vagnsbult är nog inget dumt tips. För övrigt är det så Jäla tragiskt att man ens ska behöva tänka på alla dessa jäla tjyvjävlar. Hade inbrott i min båt samma dag som jag hade tagit upp den i höstas. Med en söndersparkad rufflucka som följd, dock stals inget av värde. Men dem förstör juh så satans mycket i regel... Håller som mest på och installerar ett hemmagjort larm. Om det händer igen, så ska dem åtminstonde få musik under arbetet Hälsn Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 9 Maj , 2008 Hallå! Tips på vinterförvaring: Länsa båten själv och låt båten vara olåst. Låt alla som vill komma in göra det utan att sparka sönder ruffluckorna. Vill dom komma in så gör dom det ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skot 0 Postad 15 Maj , 2008 Klart att det alltid kommer att finnas folk som ger sig på sånt som inte tillhör dom =( Men när det gäller att skruva i däck eller ruff tak så tycker jag att man skall undvika det så långt det bara går, efter ett par års slitage kan det börja läcka ner vatten i borrade hål och så vidare (därför så många föredrar limmat teak däck). Tror inte heller att en solpanel är något man tar i första hand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser