Macke75 0 Postad 7 Maj , 2008 Hej! Har funderingar ang justering av microbrytare till mercruiser motor 3,0 -93 Det jag undrar om ankfoten som ska bryta mot microbrytaren går att justera??? Tex om den sitter på splines ovanpå ventilkåpan.Jag provade ändra växelvajern vid motorn enligt manual.Fick inte i backen innan.Allt frid o fröjd tänkte jag,tills jag tittade på microbrytarens kontaktyta mot ankfoten.Fick endast kontakt i Framläge,och inte backen... mkt skumt tycker jag. Hoppas nån har en idé... SJÖMAN PÅ LAND...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 7 Maj , 2008 Mickrobrytaren ska endast påverkas vid urväxling. Påverkas den när du lägger i växel har du problem med tröga vajrar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 7 Maj , 2008 Hej, Normalt justerar man bara på vxl wiren som går ner till drevet eller utslaget som Reglaget ska ge. När du lägger i vxl fram ska du ha 152mm c/c på vxl wirens infästning till mitten på injusteringen. Jag kan meddela att jag sjösatte min båt och fick problem med att få i vxl fram. Det va som friläge och sedan dog motorn när jag skulle lägga i backen. Höll på med mina injusteringar utan att uppnå bra resultat. Det slutade med att jag för tillfället kopplade bort microbrytaren och justerade in så jag fick i fram och back att fungera. När jag sedan tittade på brytaren så stog den i bra läge, kanske ren tur. Sedan anslöt jag brytaren igen och det fungerar bra. Man måste dock vara bestämd när man lägger i neutralen. det går liksom inte att smyga till neutralläge. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macke75 0 Postad 8 Maj , 2008 Tack för era tips! Det där måttet 152 mm ska jag kolla upp.Men är det inte så att det blir det måttet om man gör enligt mercstuff instruktioner. FÖR PROBLEM FRAM. Lägg gashandtaget max fram.Tag av växelvajern helt från sina fästen vid motorn.Tryck in vajern mot sitt hölje.Be någon snurra på din propelleraxel tills det tar emot.Justera nu den ihåliga valsen så att den stämmer överens med sitt fäste. That`s it. FÖR BACK PROBLEM =Tvärtom För mig funkade detta,men microbrytaren fick ej kontakt fram. Vet inte om vajern som sitter i spåret vid växelvajern ska sitta fast, eller ska löpa i spåret. -Kan det vara justerings spår? Har försökt kolla upp detta men har ej hittat något om det.Verkar som när jag rör gashandtaget att växelvajern wobblar,och då fixar så att ankfoten bryter mot microbrytaren .Dock wobblar den inte tillräckligt i back läge. Kanske felet är vid Gasreglaget .... I DONT KNOW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 8 Maj , 2008 Om jag fattar rätt när du skriver spåret så är det till för att justera slaglängden och den ska sitta fast. Om du justerar fram enligt ovan, då ska du göra samma sak med back sen och stämmer det inte då så justerar man slaglängden, minskar eller ökar, tills det stämmer även med backeväxel ilagd. Detta påverkar inte framväxelns justering. När det är klart så kollar man fram/back igen. Gör du det på land måste propellern snurras på av en medhjälpare för att växeln ska gå i ordentligt. I sjön gör man det med motorn på tomgång med väl förtöjd båt givetvis. Då klarar man det själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macke75 0 Postad 8 Maj , 2008 -FUNKAR DETTA ÄR DU EN PÄRLA.... JAG MÄRKTE ATT DEN VAR LITE LÖS FÖRRA SÄSONGEN,MEN DÅ MÄRKTE JAG INGET.HOPPAS VERKLIGEN ATT RÄCKER ATT SPÄNNA OCH JUSTERA . ÅTERKOMMER NÄR JAG HA KOLLAT UPP DETTA. mvh macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macke75 0 Postad 10 Maj , 2008 Hej igen! Har idag provat att justera in växelväljarvajern (SVART vajer) till 152 mm c/c, när jag hade max gas fram.Provade sen att spänna fästet så att det stämde ihop med vajern,som mycket riktigt var så löst att jag fick den i näven när jag rörde den.(Fästet som sitter i det avlånga spåret av svart bakelit) Blev inte bättre... Jag har även provat att växelvajern går lätt.Provade dra den fram o tillbaka,när farsan provade rotera propellern.Och det var inga problem! Provade ändra lite på vajern från gasreglaget (RÖD vajer) då så att dom var synkrade,TÄNKTE jag... Blev inte heller bra,utan microbrytaren får bara kontakt vid Back läge nu. -Nu vet jag varken ut eller in.Trodde jag hade lösningen på problemet nu. Problemet verkar vara vid justeringen vid det avlånga hålet. Jag har en liten fundering ang att när jag lagt gas max fram.-Då ska jag väl inte behöva kolla back också vaa... mvh Macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 10 Maj , 2008 Du justerar fram läget först med wiren i det nedre läge av det avlånga hålet. Sedan justerar du in backen vid att höja upp wajern i det avlånga hålet, dock enbart vid behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macke75 0 Postad 10 Maj , 2008 Hej igen! Menar du att jag ska ta och fästa pinnbulten i det avlånga spåret LÄNGST UT i spåret, i läget MAX FRAM.När jag sen satt i vajern på pinnbulten,ska jag DRA tillbaka tillbaka den mer mot mitten i SPÅRET. -Om det behövs. Det där måttet 152 mm c/c.,hur gör jag med det då. Står lite stilla i hjärnkontoret nu,vilket jag hoppas ni kan förlåta mig för. -Kanske inte ska meka o dricka bira samtidigt.ha,ha Macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 11 Maj , 2008 Jag har en manual för justering av microbrytaren på mercrusier. Skicka din mailadress så löser det sig säkert. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 11 Maj , 2008 Rolands manual hjälper dej säkert att få ordning på det där, men kort sagt så börjar du med justeringen för framväxeln och med fästet längst ner i spåret. Sen när du kollar backen och OM det inte stämmer då, så flyttar du fästet uppåt i spåret tills det stämmer även med backen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macke75 0 Postad 12 Maj , 2008 Hej ! Jag har studerat Rolands ställinstruktioner,och dom är mkt utförligare än andra jag har sett. Jag tackar Roland än en gång för hjälpen. Har inte tyvärr hunnit kolla upp det ,pga sjukdom.-Men jag ska göra ett försök imorgon. Det jag ska kolla upp är om där finns ett spel på mer än 14 mm i vajern.Kan vara nåt med det kanske. ps.Kanske en dum fråga .-ska ankfoten som bryter mot microbrytaren röra sig lika mycket FRAM som BACK. Tittade ikväll på en kompis brytare när han rörde gasreglaget.-och fram rörde den sig obefintligt?!? Macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheViking 0 Postad 12 Maj , 2008 Jag justerade efter denna länk, fungerar kanon, men det var viktigt att Microbrytaren är frisk. http://dolphinmarineservice.homestead.com/cable.html Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macke75 0 Postad 18 Maj , 2008 Hej igen! Nu har jag gjort allt jag kan göra som den hobbymeckare jag är. Jag fick efter MÅNGA försök min microbrytare att fungera.(dvs plastfoten rörde microbrytaren i både fram o back). MEN..... efter ett tag slutade foten att röra sig. Jag anser att det endast kan vara GLAPP i vajern,vilket jag hade kollat upp tidigare.Allt verkade vara inom toleranserna mercruiser angiver. Vad tror ni?!? -Jag kommer att i vilket fall lämna in båten hos båtmekaniker, eftersom jag inte vill vara sjöman på land hela sommaren. mvh Macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spl_sava 0 Postad 18 Maj , 2008 sänk tomgången så mycket det går utan att motorn dör när du lägger i växel, så behöver du ingen brytare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser