Rikard79 0 Postad 7 Maj , 2008 Hej jag har köpt en båt i vinter med en Mercruiser 3.0 L 4 cyl och ett bravo II drev från år 2002 i motor och drev har gått 50 timmar och den ska servas innan den läggs i vattnet. Och min fråga är då ska man göra det själv eller ska man lämmna in och göra det ? Jag e ju inte helt kass kan ju serva bilar och äldre båtar men jag e lite nojjig när det e så nya prylar Kanske nån som har samma prylar och gör det själv som vet om det e svårt och vad man ska göra ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 7 Maj , 2008 jag har en båtmek som gör allt åt mig, har helt ny motor och det känns skönt att ha den garantin ... på mig låter det som att du vet vad som går vart och varför på en motor så kan du bara skaffa fram en manual kan du göra det själv, sen är det klart en prisfråga ... att serva en VP KAD 300 med drev kostar ca 5000 med allt material vinterförvaring etc. .... Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 7 Maj , 2008 Hejsan, Det bror ju på lite hur mkt du vet om tidigare servicear på drevet. Ska du inte byta impeller så byt olja i drevet endå. Tappar ur det och tryck i nytt underifrån med pump. Skruva bort proppen och titta så du inte har skräp, typ fiskelina eller liknande innanför proppen som skulle kunna förstöra nedre packboxen med läckage som följd. Montera tillbaka proppen. Med motorn skulle jag suga ut oljan genom oljestickan, om du inte kommer åt oljepluggen på undersidan vill säga. Byt oljefilter. Dit med ny olja. Montera nya stift. Jag skulle nog byta bränslefinter med. Sjösätt Mvh Micke Senast ändrad av Micke9000 | 07 maj 2008 | 23:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard79 0 Postad 8 Maj , 2008 Ja jag får se hur jag gör det e ju lite skit som ska eftedras och smörjas på 50 timmars servicen oxå känns skönt tt nån som kan allt gör det men 2800 matrial för att byta lite oljor känns surt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 8 Maj , 2008 Köp en manual till motorn så får du mer inblick i hur man gör Har själv en Mercrusier 4,3 och det är enkelt att serva. Har Alpha drev men Bravo är säkert lika enkelt. Kolla på Drev.se de har manualer till de flesta mercruisers, där köpte jag min (SELOC). Är du osäker så kan man leta lite på båtforum. Mycket pengar att spara. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dumpdidump 0 Postad 8 Maj , 2008 Ju nyare motor desto större anledning att serva hos proffs tycker jag. Det är nog inte lätt att sälja en motor vars värde är 100 000kr om man inte kan bevisa att den är fackmannamässigt servad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard79 0 Postad 8 Maj , 2008 Just vad jag tänker på..... Det e ju 50 timmars service som skulle va en garanti service om den inte va till åren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 8 Maj , 2008 Och vad tror du sericefirmorna gör? Byter olja och filter till motorn och byter olja i drevet samt bränslefilter. (förhoppningsvis) Sedan så ska man kolla bälgarna och byta vart 5:år samt impeller enligt schema, trycka i lite fett i smörjnipplarna till drevet. osv. (vinterkonservering kan man läsa om här på forumet) Alltså inget hokus pokus utan bara relativt enkel service. Jag har haft min några år hos auktoriserad firma och de orkade inte ens kolla stiften. Hur svårt kan det vara? Förresten gjorde du inte servicen när du tog upp båten? (samt vinterkonserverade?) mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dumpdidump 0 Postad 8 Maj , 2008 Ringhede: Du missar hela poängen. Poängen var att du som privatperson har svårt att påvisa att du har varit en lika bra/bättre serviceman än verkstäderna. Dvs köparen tvekar på om han vågar satsa på din båt, och denne använder detta som argument att inte köpa eller snarare att pruta rejält på priset. Jag skulle pruta rejält i vart fall. Kan tänkas att många båtägare är duktigare än verkstäderna men jag skulle inte vilja chansa med så många osäkerhetsfaktorer på att just DU är det. Vet man att man köpt sin båt för att behålla den många år så vinner du argumentationen för att serva själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Waveracing 0 Postad 8 Maj , 2008 Hej. Lämna din mejladress här så kan jag mejla instruktionsboken till dig. Har den i PDF format. WR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 8 Maj , 2008 Till skillnad mot en personbil så följer det inte med en servicebok till båten där service registreras med stämpel. Därför är det oftast hopplöst at se vilka som servat båten. Dessutom verkar ju servicekedjan ändå vara bruten då motorn borde servats vid upptagning. Det ger dessutom en bra kännedom över sin egen båt och motor om man tar hand om service. Men det är en personlig angelägenhet hur man man vill göra. mvh Roland Senast ändrad av Ringhede | 08 maj 2008 | 23:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dumpdidump 0 Postad 8 Maj , 2008 Absolut en egen angelägenhet. Men tycka vad man vill, att kunna bevisa att fackmannamässig servic är genomförd varje år har en sellingpoint. Vad denna sellingpointen är räknad i tusenlappar är upp till köparen. Antar att man med en båt med motor från låt oss säga 2004 får mindre för om man servat själv vs. servad på verkstad. Har givetvis ingen statistik på detta men antar att man kan räkna hem de första årens serrvice i försäljningspriset. Kontrauppfattning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 9 Maj , 2008 Vi kan väll börja med att fråga trådskaparen själv. Fick du med några papper som bevisar att din båt med motor servats hos auktoriserad firma eller var det bara muntligt överförd information.? Har du uppgifter i några papper på om och när bälgar är bytta, när impeller byyttes och när offeranoder senast byttes? Eller är det upp till nästa som servar att byta rubbet för att vara säkra på att det då är nytt? Desa uppgifter sparade just den firman jag servade båten på tidiagare men var inget som överförs om man byter firma för service eftersom det oftast inte följer med en service bok motsvarande bilar. Din båt och motor är äldre än vad som omfattas av garantier. Dessutom skriver du att du kan serva bilar och äldre båtar. Den motor du har nu är ingen större svårighet att ta hand om själv. Gör gärna en egen service lista före du börjar så glömmer du inte att göra alla punkterna. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Maj , 2008 Fördelen för motorn om man servar den själv är att kunskapen om motorn ökar och det blir då som om serviceteknikern (om än inte legitimerad) är med under hela resan. Hur skulle en fartygsmaskin klara sig om den fick service bara när den kommer till hamn? Har ägaren lite koll på sin motor löper den mindre risk att skadas av oförutsedda händelser under resans gång. Intresset för motorn blir större och kan bli en del av det positiva med sjölivet istället för tvärtom. Det minskar nog inte motorns värde. Sånt syns också vid en besiktning vid försäljning på kompprov, allmän ordning i motorrummet. Ta reda på om något speciellt ska göras med motorn efter ett antal drifttimmar som t.ex kamrem, offeranoder eller likn. som kan vara viktigt för säker drift. Motorn på en båt är också en livsviktig detalj som inte bara får överlämnas till en tekniker. Som befälhavare på fartyget är du tvungen att ha gjort allt för att undvika fara. Egentligen skulle man hänga över serviceteknikern och pricka av viktiga servicepunkter. Har man bytt impeller själv så vet man det med säkerhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard79 0 Postad 9 Maj , 2008 min mail och MSN är rikard_ohrn@hotail.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard79 0 Postad 9 Maj , 2008 Svaret på alla fågor nej det fick jag inte bra muntligt så du har en poäng där hehe. Jag har talat med han som hade båten innan han bytte olja och filter när han tog upp den i motorn. Drevet hade han inte bytt olja i men jag titta på den oljan och gämförde med den nya i dunken dom va exakt samma färg och kändes lika i konsesens mm så frågan e om det inte bara är att kasta i skiten och åka. Det tyckte min farsa i alla fall som haft båt sen han va 7 år. Visst man SKA byta dre olja vid 50 timmar garanti syfte men den har ingen garanti pga årgången och i vanliga fall så byter man ju inte drev olja i så tidigt skede. Så jag tror jag kr eller vad säger ni jag har smört alla fett nipplar mm gjort en ytlig koll och allt ser ok ut. Senast ändrad av Rikard79 | 09 maj 2008 | 13:35Senast ändrad av Rikard79 | 09 maj 2008 | 13:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard79 0 Postad 9 Maj , 2008 Nu ligger båten i vattnet i alla fall...... Gasa tills det rasar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser