Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
cheetah1

Försegelfrågor

Rekommendera Poster

Hej!

Som gammelbörjare (seglade sist när jag var 12, och jag är 19 nu) så har jag ett par funderingar, som jag vill ha svar på.

När man har två rullsegel, tillexempel en rullfock och en rullgenua samtidigt, så står dom ju framför och bakom varandra, eller hur? Har sett detta på flertalet båtar i hamnen. Min fråga är då hur det går till att slå när man seglar med det främre seglet? Bakre rullen borde väl komma ivägen, eller? Rullar man in seglet, och sen ut på andra sidan?

Sen: Hur trimmar man en självslående fock, iomed att den sitter fast i en skena?

Och: Hur fungerar en självslående rullfock? Jagmenar, den självslående focken sitter fast i en skena i bakkant, hur rullar man då in den?

Frågar dessa frågor, då jag av natur hela tiden måste läsa på om saker jag eventuellt ska göra, så att jag kan allt innan jag börjar... Sån är jag bara..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har både Genua och kryssfock på rulle. Avståndet mellan rullarna är i däcksnivå ca 1 m.

När man kryssar med genuan. Går man upp i vind, rullar in genuan och dra ut den på den andra bogen. Provade att kryssa i en trång faled med enbart genuan i måtliga vindar förra sommaren. Det gick skapligt. Autopiloten styrde och jag halade skot och revlina.

Man tar hem eller släpper på skotet, precis som man gör med storskotet.

När du skall rulla in en självslående fock, får du släppa på skotet i sittbrunnen och sen dra in den på rullen med revlinan. Skotet sitter då kvar mellas skothornet och skenan. När du skall rulla ut den igen släpper du på revlinan och drar i skotet.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Jag såg ett filmklipp på Youtube där dom förevisade någon slags självslående fock, och den hade inga skot överhuvudtaget, den satt bara fast i skenan. Det var därför jag undrade. Det kanske var nån udda konstruktion. Ska se om jag hittar den igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fockens skothorn kommer så nära skenan att det nog kan se ut som att det inte är nåt skot. Skotet (ett skot bara) går ofta fram till ett block vid förstaget och vänder. Jag byggde om min båt igår så jag har en genuarulle längst fram, sen ett löstagbart kutterstag bakom. På kutterstaget hissar jag en x-fock med pistolhakar, ej revbar alltså. Men revar jag storseglet tål båten hemskans mycket vind.

Jag har seglat med bägge seglen samtidigt, både på kryss, halvvind och läns, då har jag seglen åt var sitt håll. Det är otroligt skönt att ha självslående fock på kryss i slingriga leder. Bra även när man länsar i smala leder och gippar ofta. Man bara styr och njuter, inget slit med skotning alls.Är det byig vind med hårda körare kan ha focken i ett lagom läge och släppa ut och in storen när körarna kommer.

post-6890-1394235462,0793_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...