rohed 0 Postad 7 Maj , 2008 Hej Gått och funderat på gps-inköp och har sett att priserna är ung hälften mot här hemma med dagens kurs på dollarn. Är det någon som har erfarenhet av detta, vågar man ge sig på en affär med tanke på tull, skatter och garantier. Kanske är det något annat som kan strula? Har ni erfarenhet och/eller tips vore jag tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 7 Maj , 2008 Handlade en Garmin GPSplotter av GPSDISCOUNT inget strul leverans på 5 dgr till dörren Service är knepigt, Garmin befattar sig ej med piratimporterade, service på Garmin kan fås i England. Har inte behövt anlita servicen. Svensk handbok skulle kosta 600 Kr hos Hjertmans. Numer kan vissa handböcker laddas ner på svenska. Uppladdning av nyare programvara gick smärtfritt. Har handlat smärtfritt av Wiking Marin kolla deras priser. http://www.gpsdiscount.com/ http://www.wikingmarine.se/catalog/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahelsing 0 Postad 7 Maj , 2008 Klart du ska handla i USA. Jag har själv köpt mycket saker från USA, bland annat Lowrance plotter och GPS-antenn. Kostnaden blir priset för varan plus frakt * 1,3 ungefär när tull och moms är betalat. När det gäller garantier är det oftats bara ett års garanti på det man handlar från USA, men eftersom priset oftast bara är drygt hälften av priset i Sverige spelar det ingen roll tycker jag. Behöver man skicka en Lowranceplotter till USA för garantireparation kostar det frakten från Sverige till USA plus 50$ som Lowrance vill ha för sina omkostnader att skicka tillbaks varan. När det gäller Garmin får man skicka enheterna till Garmin i England för utbyte eller reparation. Jag vet inte om dom tar något betalt, men av vad jag läst så är alla mycket nöjda med den service dom fått. Oftast får man en utbytesenhet i retur med vändande post medans en enhet som lämnas på reparation i Sverige tar veckor och månader att få tillbaks. Att handla från USA är nog enda sättet att pressa ner de orimliga priserna på båtprylar som råder i Sverige och även Europa. Prisskillnaderna är aldeles för stora för att motiveras av lägre omkostnader och skatter i USA. Dessutom är servicen som erbjuds i Sverige oftast mycket sämre än den du får i USA. Beställde själv en adapterkabel till min plotter från Hjertmans, det tog tre veckor tills jag hade den i handen. Hade jag beställt den från USA hade den i och för sig kostat lika mycket på grund av den minimikostnad för frakt som de flesta webbshoppar har, men jag hade haft den på 4-5 dagar efter beställning i min brevlåda. Senast ändrad av ahelsing | 07 maj 2008 | 20:12 Senast ändrad av ahelsing | 07 maj 2008 | 20:13Senast ändrad av ahelsing | 07 maj 2008 | 20:13Senast ändrad av ahelsing | 07 maj 2008 | 20:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Papz 0 Postad 8 Maj , 2008 Glöm inte att kolla om sakerna finns på Ebay! Där gär man sannerligen klipp, även jämfört med handlarnas priser i USA. Många levererar till Europa för en extraslant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeoK 0 Postad 8 Maj , 2008 Köpte ett garmin 160 c ekolod och en garmin etrex vista från http://www.wmjmarine.com/ Beställde på lördag, fick grejerna på torsdag. Fick betala tull moms ca 30% extra av priset. Porto ca 55 dollar. Det var ändå hundratals kronor billigare. Det finns tjänste som gör att du kan beställa även varor som inte får skickas till sverige från usa. K olla in på http://www.myus.com/ Har inte testat själv men det kanske funkar. Någon som har erfarenhet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 8 Maj , 2008 Köpte min garmin från www.gpscity.com Beställde måndag kväll 20.00 - landade på Arlanda onsdag morgon. Sen satt den fast ett par dagar - men när den var tullad - kom den! Hade jag sluppit tullen hade jag skrutit om halva priset, det kan jag inte göra nu.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bomben77 0 Postad 8 Maj , 2008 Som sagt, glöm inte Ebay! Jag köpte min Lowrance där. Kostar i butik i Sverige 8995:-, jag betalde 4100:- inklusive frakt. Tull till kom med 200:- då säljaren skrev ner värdet på paketet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffe70 0 Postad 8 Maj , 2008 Jag köpte min Garmin 292 (tror jag den hette. Är på jobbet och kan inte kolla) på gpsdiscount.com. Inga problem, leveransen tog 2 dagar och priset var trevligt, men deras hemsida är rätt bedrövlig och kräver lite tålamod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 8 Maj , 2008 Kan också rekommendera fish307.com, bra att ha att göra med, känner väl till den svenska momsen.... //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maranello 0 Postad 9 Maj , 2008 Jag liksom många andra har handlat från GPSDiscount.com. Beställde en Garmin 525 för någon dag sedan. Sitter nu och följer paketet på FedEx site. Prislapp: 4400:- inkl ALLT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rohed 0 Postad 10 Maj , 2008 Tack för alla svar och tips. Verkar som det är en god ide att nyttja i-net vid köp. Verkar däremot dåligt med tillhörande svenska sjökort i USA (förståligt) så dom får man väl köpa hemma. Inga problem med detta? Typ dvd/cd-spelare, zon1,2 osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbe 0 Postad 10 Maj , 2008 Oftast inga problem. Handlarna i USA kan ta hem även svenska sjökort, då dom av naturliga skäl inte ligger med dessa på lager, men du får då räkna med något längre leveranstid. Priset är dock betydligt bättre... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rohed 0 Postad 13 Maj , 2008 En får tacke, nu känns det lite tryggare att ge sig på internationell handel. Får väl bli en Eagle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
errol 0 Postad 13 Maj , 2008 Jorå det är bara att handla i USA. Jag fick hem min lowrance 7200c flödesgivare EP-60 idag. 6100:- ink frakt tull och moms. Beställde från marinedeal.com. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 13 Maj , 2008 Den gång som jag fick problem så debiterade de inget alls för frakten dit eller hem. Lowrance är ett säkert kort att beställa från staterna. /K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 13 Maj , 2008 har köpt massa grejer från USA ebay men nästan alla stora marinbutiker vägrar att skicka som gåva eller dra ner värdet så räkna med inköps pris 28% 100:- för postens avgift för att dom fick posta dig inbetalningskort pris ex. Lowrance 522C GPS ca.700$ inkl frakt ca.4300:- 28% 100:- ca.5500:- inkl alla avgifter OBS! glöm garantin om du inte vill skicka den tillbaka i sverige kostar den ca.8500:- går att dila till sig 10% så typ 7650:- inkl 2års garanti så själv klart är det fortfarande mkt billigare att köpa från USA sen är det ännu roligare om den inte fastnar i tullen då är det nästan halva priset jmfört med här lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lareng 0 Postad 25 Juni , 2009 Köpte en 525:a i USA för 570$ förra året vilket var ca 5300:- SEK, fungerade bra i ca 4 timmar sedan slocknade den....läste tidigare inlägg på tråden om serviceverkstad i england som tog emot parallellimporterade garminprodukter, någon som vet adress eller har erfarenhet av liknande problem, tacksam för tips. Svenska Garmin kanske kunde börja tjäna pengar på att reparera/serva även privatimporterat, kolla in tex BMW sverige som sett nyttan av att fler bilar av deras märke rullar i landet, tillmötesgående och serviceminded även för direktimporterade fordon och dess ägare. Köpte ju till ett sjökort för 2.700:- av svensk återförsäljare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahelsing 0 Postad 26 Juni , 2009 http://www.garmin.com/garmin/cms/site/uk/repairs Uppdatera gärna tråden om hur det gick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser