Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Stefanho

beteckning på propeller??

Rekommendera Poster

Tog av min propeller för rengöring idag. under allt skit hittar jag beteckningen: V16 ½ X 12.

Någon som vet vad det betyder?

Tack på förhand

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänstergängad 161/2 tums diameter med 12 tums stigning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tackar. Nån som vet hur man får reda på om man har rätt propeller till rätt båt? köpte en albin 25 i vintras och ovanstående propeller satt på.Det kanske finns nån här som vet vad man ska ha på en albin 25a. Mvh Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VAd får dig att tro att det inte är en passande propeller? Du har rätt propeller om motorn varvar upp till, men inte över, max rekommenderat varvtal vid fullt gaspådrag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tror ingenting.jag vill bara kolla upp ifall jag har rätt eller fel propeller.

mvh

stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som Excell skriver. Om du når upp till det rekomenderade varvtalet, MD3B 2500rpm, så är allt bra. Om du går över det så behöver du mer pitch (bladvinkel) för att bromsa ut kraften i vattnet. Om du inte når upp nära 2500rpm så kan du antingen lätta på båten eller sätta på en prop med mindre pitch. Oftast är det dock billigare att ta ut onödiga saker som har stannat kvar ombord. Mest ekonomiskt för dig är att ligga 300rpm under det maximala varvtalet du når när du gasar på för fullt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...