Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Sparre

Kompetens=Erfarenhet?

Rekommendera Poster

Termen personkilometer är min egen, i undersökningen jag referade till används personbilsförartrafikarbete och där framgår att siffrorna kommer från TSV:s/VV:s oktoberundersökningar. ( Jag tror utan att veta säkert att det är SIFO som gjort dem.) Tyvärr hittar jag inte några sådan på nätet Därför använde jag som jag skrev SIKA-undersäkningen som exempel. Och hurs svårt kan det vara? Ring upp några 10.000 personer ,fråga dem hur långt de kört idag och hur gamla de är, gör tabellen.



Senast ändrad av Lars_J | 15 maj 2008 | 17:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lars J,

Jag tror utan att veta säkert...  -Validiteten och reliabiliteten i sådana former av undersökningar och uttalanden ger man ju inte mycket för precis...

Att göra bra undersökningar är svårt, men vill man justera för bakgrundsvariabler såsom personkilometer gäller det att man har på fötterna, för annars blir undersökningarna sågade längs med fotknölarna på dem som har utfört dem...

De undersökningar som jag läst från SIKA har alla uppvisat stora brister.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste nog sättas lite i relation till hur många det är ute, hur stor chans de har att överleva om de hamnar i plurret osv, för att säga så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...att ha lärt sig fel sak i 40 år är inte så illa heller . även de är ju en erfarenhet .......Flört

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar det en gång till ! Lång erfarenhet med praktik samt teori så kommer man långt. Sunt och förnuft till sjöss är vad som gäller. Ibland så kanske man behöver tumma på sjövägsreglerna, men då visar man det på rätt vis, tex. girar i god tid eller använder kommunikationerna och varskor att så har jag tänkt att göra eller är det okej ? Problemet tycks vara inom fritidsbåtar framförallt. Men hursom så tycker jag att de flesta sköter sig som man skall. Njut och ta vara på skärgården. Vi får heller inte glömma alla ungdommar som följer reglerna till sjöss eller äldre som börjar bli senila. Oj oj kanske blir att ta i.

 

Mvh

Styrman



Senast ändrad av Styrman | 16 maj 2008 | 02:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte ditt resonemang riktigt här, Kan Du förklara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittills har du kommit med påståenden byggt på tyckande, jag har kommit med påståenden som stödjer sig på forskning, som du underkänt med mer tyckande. Skall vi verkligen dra det ett varv till?

/Lars J



Senast ändrad av Lars_J | 16 maj 2008 | 09:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lars J,

Du fortsätter ju bara att göra självmålGlad Referera gärna till din forskning (sänd en länk) för jag har inte sett någon forskning som understryker det du försöker säga. Du skrev ju för övrigt ovan att du tror och tycker.

Enligt Sjöfartsverkets statistik däremot är det ganska tydligt vilka som omkommer på svenska farvatten. Det är medelålders män.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde du själv hittat rapporten eftersom du redan underkänt den?

Sjöfartsverkets statistik som Rovarn lade ute en länk till har jag inte kunna hitta. Länken funkade inte.

/Lars J



Senast ändrad av Lars_J | 16 maj 2008 | 11:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upptäckte också att länken inte fungera tillfredställande, gör ett nytt försök:

http://www.sjofartsverket.se/pages/1818/Sjöräddning-07.pdf

.sjofartsverket.se/pages/1818/Sjöräddning-07.pdf
Prova att klistra in ovanstående text direkt efter www i webbläsaren

Länkningen med den nya editorn verkar inte fungera fullt ut...

Nix inte ens det fungerade... 011.gif Editorn omvandlar delar av länken till annat...



Senast ändrad av Rovarn | 16 maj 2008 | 11:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, rätt länk!

På sidorna 61 & 62 redovisas den fakta som finns gällande de dödsolyckor som inträffade 2007 där fritidsbåtar var inblandade.



Senast ändrad av Rovarn | 16 maj 2008 | 12:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 2008 var 3 av 35 omkomna i fritidsbåtsolyckor kvinnor. Då kan man gissa att 32 var män. Det är kanske kvinnor som skall få båtkörkort utan provning, inte 55-plussare!

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför detta emot?  Det finns så mycket mer som kostar mer. Vi pratar om regler till sjöss som alla borde vara insatta i, borde det inte bli enklare med det ? Eller skall vi ha vilda Western till sjöss med dagens utveckling ? Allt snack om att åka ut på en liten tur kan vi glömma. Som det ser ut idag måste vi ha kunskap, och det gäller praktik och teori. Personligen vill jag inte stöta på båtar eller fartyg som inte har pejl på vad dessa gör.

Mvh

Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, skadebilden blir ju rätt tydlig i Sjöfartsverkets rapport.

Under 2007 omkom 35 personer i olyckstillbud till sjöss. Endast 6 personer av dessa var 0-39 år.

Vidare framgår att att den absoluta merparten av de som omkommer är män, 50-plus i aktiviteter i insjöar. Lustigt nog, den målgrupp som skall undantas kravet om förarbevis. Möjligen kan man hoppas på att en viss klokskap sprider sig uppåt i åldrarna när dagens yngre växer upp och blir äldre. Dagens 50-plusare anses tydligen vara förlorade. Man kan väl åtminstone dra två slutsatser:

1) Klokskap, gott sjömansskap etc, tycks inte komma med åldern. I vart fall ser vi inga sådana tendenser hitills.

2) Ett förarbevis i den form som föreslagits från utredarhåll kommer knappast att leda till några mätbara skillnader i fråga om olycksfrekvens. I vart fall inte initialt, då den grupp av båtförare som skall utbildas inte är särskilt olycksdrabbad.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller i stort med dig när det gäller att vara emot sjörkort. Däremot håller jag inte med din tankegång (om jag nu förstått dig rätt?) att ungdomar skulle vara så mycket duktigare på sjön än äldre, just för att dpm är unga...?

Klokhet o gott sjömanskap kommer inte per automatik med åren, nej. Däremot kommer ofta sjömanskapet med erfarenheten, där man ofta också kan dra paralleller med åldern: En 40-åring med 30 år på sjön har rimligen mer erfarenhet och förhoppningsvis bättre sjömanskap än en 18-åring med 3 timmars erfarenhet och en papperslapp.....?
Klokhet däremot (om du med klok menar intelligens), är knappast nåt man vare sig kan lära sig vare sig genom ålder, erfarenhet eller papperslappar utfärdade av någon nyinsatt myndighet. Sunt förnuft däremot, är en annan sak, och det kommer ofta med åren....

Många som argumenterar FÖR båtkörkortet verkar tro att olyckorna med fyllerister i snabbgående båtar, resp äldre gentlemen med gylfen öppen kommer att minska för att dessa först måste ta ett körkort??? Va????? Hur många av den senarenämnda kategorin tror ni egentligen bryr sig det minsta om att ta ett körkort för att åka ut o vittja näten/lägga långrev/skåpsupa/whatever? Och hur många i kategorin 25-åringar med muskelbåt låter bli att köra med alla pilsner innanför den obefintliga flytvästen för att dom skulle haft ett körkort?? Folk kör rattfulla i biltrafiken varje dag, där risken för upptäckt är oändligt mycket större än risken för att bli stoppade alternativt orsaka en olycka till sjöss. Men inte hindras dessa vare sig av promillegränser eller körkortstvång.

Nån som har nån pejl: Hur många olyckor/tillbud sker per år pga alkohol på sjön? Resp hur många olyckor/tillbud sker i nyktert tillstånd OCH skulle kunnat förhindras med ett körkort?

Se´ n en följdfråga till detta: Hur många av dessa olyckor tror ni på allvar skulle förhindrats gm obligatoriskt körkort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det skulle visa sig att 90% av alla som vistas på sjön är gubbar över 50 så håller inte  rapporten . Att bryta ner en rapport av detta slaget till att få fram en slutsats att ''massor av gubbar över 50' omkommer på sjön är att förvränga statistik !?!?!?

Alla borde veta att statistik kan vinklas efter hur du vill ha ut ett svar .

 

( kan sätta en slant på att av dom ca 30 gubbarna som omkom hade 20 av dom en hjärtattack och dog av det, hur båtrelaterat blir det ???)

 

-Bara för att röraom i grytan lite ! Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

( kan sätta en slant på att av dom ca 30 gubbarna som omkom hade 20 av dom en hjärtattack och dog av det, hur båtrelaterat blir det ???)

Jocke - att falla i vatten och den hastiga nedkyling det innebär,( vilket även gäller för den som faller  i badbart vatten) - kan leda till att en hjärtack utlöses, så om det inte har med båten att göra så beror det i alla fall på  vattnet.Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.hehehehe .. gubbar över 50 ska INTE bada ! Se va lite statistik kan ställa till ! hahahahahaha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många fördomar, lite innehåll. Om man tror att en 55-åring är dummare än en 20 åring därför att han är äldre är man lika dum som en 20 åring som tror att alla 55-åringar dör på sjön med gylfen öppen. Alla med 30 år på sjön är inte erfarna, en 20-åring med 5 år med föräldrarna kan vara mer erfaren för hon har fattat något, kunskap i form av förarintyg ger inte automatiskt färre olyckor och bättre beteende på sjön, det är det som är der farliga med sjökörkortsdebatten, man får inte gott omdöme för att man kan lägga ut en kurs eller för att man vet färgen på prickar, antingen har man omdöme eller så har man inte, många blir klokare med åren, andra aldrig, många ungdomar har gott omdöme på sjön och annars (även om främre frontalgloben där omdömet sitter inte är särskilt utvecklad före 25 års ålder) och många äldre får aldrig omdöme, det visar inte minst dumheterna i denna tråd.

Det är dåligt omdöme som orsakar olyckor, inte ålder eller okunskap. Båtkörkort ger inte någon omdöme, förhoppningsvis kan navlärarna ge undervisning om vad som är gott beteende och dåligt, alltid hjälper det någon som inte med eget omdöme kan lista ut det själv.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej alla ni som snackat runt ett tag här.

Det börjar med att ifrågasätta nya båtkortet (som vi ens vet om det blir av....)

och urartar till sedan allt möjligt om ålder och bilar och motorcykel och jag vet inte va.

 

Det är inte det det gäller!

 

Det stora motståndet kommer inte av att inte kunna ta ett ev båtkort.

Det är alla konsekvenser det dra med sig och allt det andra som kommer som ett brev på posten sedan och slutar med båtskatt och ännu mera tvång av allla de slag som tänkas kan.

Tro mig, det kommer att bli så om inte ett massivt motsånd mobiliseras av alla som vill ha kvar friheten. Dvs den frihet vi har för det finns lagar som räcker till och nya kortet och reglerna kommer inte minska olyckorna. Det vet vi alla som har sjöerfarenhet med eller utan ålder och kompetens.

 

Se lite längre vad det hela rör sig om! Ödsla inte krut på att slå varandra på käften utan slå tillbaka mot dumma förslag! Glad

Det är vad jag tycker, ( bäst att skriva det så inte nån idiot tar det som en uppmaning/uppvigling....så jag sätter dit en smileys )

 

(Sedan så finns det statistik på att ca 80% av singeldödsolyckorna är maskerad självmord med ensamstående män som blivit svikna och klarar. men det var inte det vi skulle tjafsa om...)

 

Ut och segla med er, det är ju nästan sommar vettja....å var snälla mot varandra så går allting bra.Glad

 

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är på!

 

Hur gör vi enklast? Vägrar att skicka in våra förarbevis för konvertering?

Skulle ju vara ganska kul om inte en käft ansökte om att ta båtkörkortFlört

Lite böter kan vi väl ta om olyckan skulle vara framme?Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja , både på gott och mindre gott, hur man än vänder och vrider på det så är det aldrig fel med både teori och Praktik, det  kommer man långt med. Frihet för mig är att även kunna veta vad omgivningen gör. Under alla år som jag har arbetat och tillbringat min tid till sjöss så har jag önskat mer än en gång att kunskap vore på sin plats, och det gäller både inom fritid och yrke. Jag håller med, ut och kör båt Glad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...