Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Sparre

Kompetens=Erfarenhet?

Rekommendera Poster

Har noterat att många, speciellt i det äldre gardet gärna tycks vilja sätta likhetstecken mellan kompetens och erfarenhet...

Vem har tex inte hört någon åldring stolt berätta att denne har kört prickfritt i över 30 år e.t.c. Underförstått, att dessa anser sig vara väldigt kompetenta förare....

I vägtrafiken tycker jag att man då och då stöter på äldre bilförare, som absolut inte tycks ha i vägtrafiken att göra. Förare som ligger och kör långt under tillåtna hastighetsbegränsningar, och tom stannar mitt på huvudled och ser ut som fågeholkar...

Vad säger ni andra? Är erfarenhet/ålder detsamma som kompetens? Går det att vara kompetent med begränsad erfarenhet? (enligt vissa tycks det vara en omöjlig kombination)....

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att besitta kompetens utan erfarenhet tror jag är omöjligt. Men ålder innebär inte per automatik kompetens. Man måste kunna tillgodogöra sig erfarenheten också. Bränt barn skyr elden, finns det ett talsätt, men en del bränner sig genom hela livet kanske på samma saker tom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på den äldre gubben som körde norrut på E6:an strax norr om Göteborg när han hör en varning på radion om en bilist som kör i fel körriktning på motorvägen mellan Göteborg och Kungälv.

-EN, skrek han till, det är ju för f_n allihopa!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Bränt barn luktar illa. Jag tror att det fenomenet kommer man alltid att få leva med.Kanske man blir sådan själv? Jag vet att min morfar var precis sådan. Körde han 90 skulle ingen jävul köra om han. Haha. Tur att det var på 60-talet och inte idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju så med båtliv, en del har varit med i 40...50..år. Erfarenhet har dom, men kompetens!!! Det finns en sägen...En del lär sig på en gång, en del lär sig aldrig Det är så olika, det finns många äldre som jag känner som har en otrolig kunskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kör man eka med 7hk utombordaren 4 gånger varje sommar när man är i sommarstugan för att hitta till sitt favoritställe att meta abborre, så blir man ingen erfaren båtmäniska , även om man gjort detta i 30 år.

jag tror att de som har råd att göra misstag och lära sig den vägen lär sig mest, medan de som är livrädd för att köra på något och sniglar fram överallt, lär sig i långsammare takt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att utredaren i båtkörkortsfrågan anser att folk över 55 är för tröga i hjärnan för att kunna klara av att avlägga ett godkänt körkortsprov, därför vill utredaren att dessa ska undantas. Utredaren måste väl ändå ha tillgång till uppgifter, typ utredningar eller liknande, som visar på detta, därför undantas de från liggande förslag. Troligen är det även därför vi har ett starkt motstånd mot att avlägga nytt körkortsprov för bil efter en viss ålder!

 

Senast ändrad av Rovarn | 07 maj 2008 | 20:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte desto minder är det gruppen män 18-25 som är vida överepresenterade när det gäller olyckor och dödsfall i trafiken. För båtlivet finns väl ingen sådan statestik, vad jag vet.

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt om det där stämmer. För 15-20 år sedan stämde det alldeles säkert. Numera har tycks inte ungdomarna prioritera bilkörkort lika mycket som tidigare. Det är inte så många 18-åringar som tar bilkörkort direkt utan många väntar med den saken.

En grupp som jag vet är väldigt överrepresenterade är medelålders män som fick mc-körkortet på köpet när de tog bilkörkortet. Många av dessa har nu fått för sig att de ska köpa hoj. De är en kraftigt ökade olycksgrupp.

När det gäller olyckstillbud till sjöss med dödlig utgång finns det trots allt en viss statistik att luta sig tillbaks mot. En typisk dödsolycka till sjöss är när en medelålders man reser sig ur ekan för att urinera under en sen fisketur. Inte sällan under alkoholrus och ofta i en insjö.

Återstår att se om båtkörkortet med krav på nautisk kompetens kommer att ändra på den saken. Själv ställer jag mig en smula skeptisk...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, det stämmer allt fortfarande. Att färre i gruppen tar körkort påverkar ju inte statitiken som är i förarkilometer.  Gå till www.vti.se och leta upp deras basstatistik. Jag gjodre det för ett tag sedan. Jag kommer inte ihåg nu om ynglingarna var två eller 3 gånger så olycksbenägna som sina medtrafikanter, men rejält var det.

Statisitk till sjöss är svårare eftersom den, vad jag vet inte kan kopplas till båtnm eller vad det nu kan kallas. Om det är fler i en viss kategori som drunknar kan det ju bero på att fler på sjön tillhörden kategorin.

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja, det går ju alldeles utmärkt att ljuga eller vinkla statistiken som man behagar...

Man undrar ju genast hur VTI får tillgång till förarkilometer. Vi får väl hoppas att de inte räknar på hur många registrerade bilar gruppen 18-25 åringar äger och multiplicerar denna med vald körsträcka enligt försäkringsbrevet och sedan ställer det i relation till övriga åldersgrupper med motsvarande beräkningssätt. För skulle VTI utgå från detta måste resultatet bli grymt snett! De flesta i åldersgruppen står ju nämligen inte på någon bil själva, utan antingen lånar de föräldrarnas bil, eller så låter de åtminstone någon förälder stå som registrerad ägare på bilen. Skulle ynglingen krocka skulle det i statistiken se ut som att de inte har en enda förarkilometer...

 Äger ynglingen bilen själv väljer troligen ynglingen enbart en trafikförsäkring med lägsta körsträckan. Allt annat blir ju för dyrt. Det är rätt uppenbart...

Skulle gärna vilja veta hur VTI får tillgång till uppgiften förarkilometer annars...Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varken orkat eller brytt mig om några förarkilometer överhuvudtaget, kolla på dödsstatistiken  bland fritidsbåtar på sjön och olycksstatistiken från sjöräddningen! Genomsnitt de senaste 10 åren 37 döda per år enligt statistik från sjöfartsverket! De flesta över 50 år och från liten båt utan flytväst! Ytterligare ett antal (okänd ålder) från kanot!
Här kommer körkortet att göra underverk, eller?

kfb



Senast ändrad av Rovarn | 07 maj 2008 | 22:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är erfarenhet lika med kompetens, men att ha kört båt eka 2tim om året i 40 är ju inte erfarenhet...

Likaså kan en fd, skärpt person tappa stinget när man blir äldre, är ju likadant med bilkörning, en 70-årig fd yrkeschauför är självklart inte lika skärpt som när han var 30-40...

Men kort och gott, erfarenhet ger kompetens, solklart, finns ingen utbildning som ersätter det. Dessutom ger det ju erfarenhet inom den typ av sjöliv personen håller på med. Är ju väldigt individuellt. Jag håller i stort sett bara till i kända vatten. Vad fasen ska jag med ett båtkörkort till. Vad kan dom lära mej om min form av båtliv som jag inte redan vet. Visst, ska jag sen ge mej ut på en världsomseglin är det en annan sak, men det ska inte jag...

Detta är det dummaste förslag som har drabbat båtliv på länge, tycker att det bara är att bojkotta det. Skit i o ta körkortet...

Förr när man försäkrade båten så började frågan komma om nautisk kompetens. Jag svarade ja på det. Följdfrågan var vilken form, svarade haft båt sen jag var tio år, varit aktivt på sjön i x-antal år. Det godtog dom. Det framgick inte då att det skulle vara dokumenterad kompetens. Vet att så funkar det inte i dag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj då, det var tydligen en öm tå. Så öm att du måste påstå att statisitken ljuger, utan att ens ha kollat.  Jag hoppas du  förstår hur statisitik fungerar? Den säger absolut inget om dig, om du nu råkar tillhöra gruppen. Den gäller bara gruppen som helhet.

Säg mig, om jag plockar fram statistiken och pekar ut informationen åt dig kommer du då att kunna ta den till dig, eller iaf bemöta den med sakargument? Annars gör jag mig inte besväret.

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett kompetent intryck är nästan lika viktigt som själva kompetensen.
Chuck Lieppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Definiera Kompetens samt definiera Erfarenhet

Tycker det låter lite som att du menar att ett papper på att man klarar att navigera vid ett skrivbord betyder mer än erfarenheten att faktiskt ha navigerat under riktiga förhållanden i 5-10-30 år....?

Erfarenhet kan mycket väl vara samma som kompetens. Däremot är inte alltid kompentens på papper samma sak som kompetens i praktiken. Åldern i sig är ganska ointressant. En 20 åring  som aldrig varit på sjön men har ett pinfärskt pappersbevis på att han klararr av att navigera besitter enligt mig inte alls samma kompetens som en 20 åring som navigerat i 5 år. Eller en 30-åring.. eller en 50-åring. I trafiken stöter man absolut på den kategori du nämner.. man stöter också på samma åldersgrupp som faktiskt ÄR kompetenta nog att framföra sin bil

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Never ending story... Om man ska uppskatta kompetens är det säkraste sättet, om än trubbigt, en validering av kunskap. Detta sker i skolvärden då ex. vårbiträdes kunskap bedöms för att se hur mycket man ska läsa in för att få en undersköterskekompetens.

Så vad erfarenheten är värt då man ska lösa in den i formell kompetens finns än så länge inget recept för när det gäller gott sjömanskap, ... därav är denna diskussion en Never ending story.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt min poäng... Gillade eg helt enkelt inte generaliserandet att det äldre gardet..
åldring kört prickfritt
äldre bilförare.

osv osv

Helt klart är väl att kompetens I SIG inte har så mkt med ålder att göra. Däremot har de som är äldre kanske haft längre tid på sig att SKAFFA kompetensen gm erfarenhet, men inte per automatik...

Men att sätta likhetstecken mellan erfarenhet och kompetens är ju lika dumt som att sätta likhetstecken mellan ålder och (brist på) kompetens

 



Senast ändrad av KillerBoo | 08 maj 2008 | 23:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp....ingen rak linje mellan kompetens och antal år. Det gäller att fylla åren med något  vettigt som förhoppningsvis resulterar i visdom vilket man i sin tur bidrar till en utökad kompetens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sa inte att statistiken ljuger. Läs gärna en gång tillGlad

Jag sa att man med statistiken kan vinkla saker och ting. (Ordet ljuga, skrev jag faktiskt inom citattecken). Det här vet emellertid alla som håller på lite med statistik. Jag gör det faktiskt själv i mitt yrke.

Huruvida jag tillhör gruppen eller inte, hör egentligen inte hit, men om du ändå är nyfiken så kan jag säga att jag är gott och väl 30 plus så jag är absolut inte jävig i frågan.

Säg mig gärna istället hur VTI får sin input till variabeln personkilometer. Det skulle vara väldigt intressant att veta. Nog om biltrafiken.

När det gäller fritidsbåtar kan vi i alla fall konstatera att de mest olycksdrabbade är medelålders män, som ramlar ombord från små båtar, ofta i mindre sjöar. Hur kommer vi åt det med båtkörkort?

Min poäng är att många äldre tycks vilja generalisera och peka ut unga som dumma, oerfarna och omdömmeslösa. Tittar man sedan på olycksstatistiken tycks det vara de äldre som är dumma och omdömmeslösa, trots ev erfarenhet...

Hur förklarar vi det?



Senast ändrad av Sparre | 09 maj 2008 | 16:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför är dom flesta såå rädda för ett förarbevis? Ingen som gnäller att han eller hon måste ta körkort till bil mc osv.. jag har redan nu fått dra loss 2 st från grund dom va nog i 20 -25 års åldern , ingen av dem som viste vad prickarna betydde . Med eller utan förarbevis så kommer ju kompitensen med tiden , men det är en jäkla bra början om man är grön att ta förarbevis och kanske inte utsätta andra på sjön för livsfara , en del vet ju inte ens vad en dykarflagga är uppe för , vrålar förbi glatt bara , det gäller både gammal som ung har jag sett.......Cool

Ps klart att även de som är äldre ska ta ett med ..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv förarbevis, men tycker absolut inte att det ska vara något tvång för att få köra båt.

Några skäl:

1) Det är ytterst få olyckor till sjöss av allvarligare natur, där man kan påvisa att ett förarbevis hade hjälpt.

2) Det kostar mycket om hundratusentals båtägare ska ta det och man måste väga nyttan mot kostnaden. Kan exempelvis dessa pengar användas bättre inom tex cancerforskningen? Man kan även ha invändningar mot rättssäkerheten om man ska fortsätta som idag, där utbildaren också examinerar. Inget problem idag när det är frivilligt, men om det ska vara ett myndighetsbeslut blir det en annan sak. Obereonde examinatorer skulle behöva anställas och utbildas. Ett båtkörkort blir med all sannolikhet dyrare än dagens förarbevis om det ska ske på ett rättssäkert sätt.

3) Inskränkningar i friheten till sjöss. Vad blir nästa steg? Båtskatt? Flytväst? Krav på obl kontrollbesiktning? osv osv....

4) Varför inget cykelkörkort? Betydligt fler olyckor av allvarlig karaktär...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du frågar vom var variabeln personkilometer kommer ifrån.

Den kommer från resvaneundersökningar som tex denhär:

http://www.sika-institute.se/Doclib/2007/SikaStatistik/ss_2007_19_1.pdf

Enkätundersökningar alltså där man intervjuar folk om deras resvanor.Att sen korrelera det till kön och ålder på de som kör ihjäl sig är inte svårt. Och då vinner som sagt de unga.

Sen säger du att många äldre vill generalisera och peka ut unga som dumma. Läs om första inlägget i trådden och säg sen ved det är som genraliserar! (Tips: någon som är 30 )

 

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*suck*

Framgår inte alls hur de räknat fram variabeln personkilometer i den undersökning du först refererar till.

Att du sedan refererar till SIKA får mig sedan nästan att se rött *dubbelsuck*. Detta efter att totalt ha sågat sönder deras sk undersökningar i samband med trängselskatteförsöket i Stockholm som jag var och fortfarande är hård motståndare till. Maken till ovetenskapligt skräp får man verkligen leta efter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tro att lika mycket som det handlar om Kompetens=Erfarenhet så handlar det om Ålder= bättre omdömme.

Det är nog delvis det som de tar hänsyn till om de föreslår att de över 55 skall slippa ta förarbevis.

Och jag håller med... Hur ofta ser man någon 60 åring komma i åkande i 40-50 knop där det är begränsat till 5 knop? Om man ser någon som kommer åkande där så fort så är det knappast någon gubbstrutt utan snarare någon snoris. Jag vet själv hur jag var när jag var 18 och tänker med fasa tillbaka på vilken idiot jag var...

Mvh

35 åringen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid undrat om det är ungdomen i sig eller det faktum att man är ny som bilförare som är huvudförklaringen till den statistiken. Alltså. Någon som aldrig kör bil förrän han fyller 30, är den personen också avsevärt mer olycksbenägen de första 4-5 åren?

Men visst, man gjorde lite annorlunda riskanalyser när man var 18, det gjorde man allt.

Fördelen är väl att om man överlever den perioden så har man ju lärt sig hantera fordonet på ett mer avancerat sätt än en som sniglat sig fram hela livet.  Skrattande 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man jämför med bilar så tror jag man är bäst bilförare mellan 30-50.

När man är under trettio är man odödlig och det är kul att leka (been there done that).

Även om jag inte är över 50 själv så tycket jag att äldre ofta har en försämrad uppfattning vad som försigår omkring dem. Jag tror också de ofta tycker att andra är idioter som inte uppför sej som de själva. De har mindre förståelse för oliktänkande och sämre tålamod och därför sämre bilförare. Detta återspeglas också på sjön.

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror ungefär som dig där beträffande åldern.

Jag tycker ofta man ser hur äldre förare tycks ha extremt långsam reaktionstid, men då pratar vi kanske om förare som är 70 plus.

Det som är mest farligt är nog förare som överskattar sin egen förmåga. Det kan vara 18-åringen med nytaget körkort som tycker han (oftast) är kung, det kan vara 50-plusaren som har kommit på att han ska ut och åka MC på ålderns höst. Troligen fick han mc-körkortet på köpet när han tog bilkörkortet i början/mitten av 70-talet.

Det kan också handla om båtsenioren som seglat runt i sin maxi 77 sedan 1970-talet och anser sig vara så erfaren och så kunnig och utmålar alla yngre förmågor som fullständigt inkomptenta. Märkligt nog så är det ändå så att medelålders är de som omkommer i störst antal till sjöss, trots ev erfarenhet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...